Korte situatieschets:
Ik woon reeds een tijdje op een appartement. Een verdieping lager woont een oude heer met zijn doodzieke vrouw. Deze vrouw kan niets zelfstandig meer en is dus volledig aangewezen op de "goede" zorgen van haar echtgenoot. De vrouw kan niet meer praten, kan niet zelfstandig eten of naar het toilet gaan. Ze kan eigenlijk niet meer stappen en men zou kunnen zeggen dat ze zo goed als verlamd is. Naar wat ik mij heb laten horen vertellen zou ze wel nog steeds bij verstand zijn maar kan ze amper nog communiceren (praten lukt niet meer).
Het probleem :
Ik kan niet zeggen dat de muren van het appartement waar ik woon flinterdun zijn en toch hoor ik elke dag (steeds meer en meer) de geluiden van het benedenappartement en het zijn die geluiden die me een beetje verontrusten.
Ik hoor dagdagelijks en meerdere keren per dag de buurman roepen op zijn vrouw alsof zijn leven ervan afhangt. Als ik goed luister dan kan ik zelf horen welke woorden hij gebruikt en deze zijn helemaal niet fraai ten noemen. In het begin dacht ik dat het roepen vooral kwam omdat zijn vrouw misschien hardhorig (en dit kan best het geval zijn) is maar het is de manier waarop hij roept dat me laat vermoeden dat het gaat om frustratie, kwaadheid en agressie omwille van de hele situatie waarin hij zich bevind. In mijn optiek kan hij dit helemaal niet aan maar is misschien te fier om het toe te geven en hulp te zoeken. Wanneer er bezoek is (zoals wanneer er familieleden komen bv hun dochter) dan hoor je niets meer van al dat geroep.
Ik krijg de indruk dat de buurman zijn hulpeloze vrouw als een soort verbale schietschijf "misbruikt" om te kunnen omgaan met de situatie. Zijn vrouw kan echter niet verbaal terug reageren en moet elke dag dit soort van psychologisch misbruik ondergaan. Telkens ik dit hoor vind ik het verscheurend voor zijn vrouw. Zij moet niet alleen haar ziekte dragen maar ook de dagdagelijkse kleineringen en verwijten die ondragelijk moeten zijn zonder er te kunnen op repliceren.
Mijn vraag:
Ik besef sterk dat ik elke dag maar een stukje echt kan horen van wat daar gaande is. Het is mijn beleving die ik hier nu neerschrijf en dus weet ik niet hoe erg of minder erg de werkelijkheid is. Ik ben nog nooit in hun appartement binnen geweest en heb eigenlijk ook nog nooit echt zijn vrouw gezien. Ik weet enkel van enkele medebewoners wat die buurvrouw haar medische toestand momenteel is en die is niet al te best.
Ik persoonlijk ben nog niet de confrontatie aangegaan met de buurman door hem te zeggen wat ik allemaal kan horen, en ik heb zo een vermoeden (door verhalen van medebewoners) dat hij dit waarschijnlijk niet in dank zal afnemen. Het is niet de meest geliefde persoon in onze appartementsblok maar ik moet zeggen dat ik met iedereen hier overeenkom en ik dit graag zo zou houden. Goede verstandhoudingen met buren vind je vandaag de dag niet zo vaak meer.
Maar toch vraag ik mij af wat mijn plicht in dit geval is. Moet ik dit ergens melden? Zijn hier instanties voor en zoja, kan dit anoniem doorgegeven worden?
P.S. : ik wil er ook nog bij vermelden dat ik geen enkele tekenen van lichamelijk geweld heb gehoord en dat het in dit geval enkel verbaal geweld betreft.