reclameborden van een politieke partij

Markous
Topic Starter

reclameborden van een politieke partij

#1 , 15 mei 2015 11:06

Een bepaalde politieke partij vind het blijkbaar nodig om nu al in onze propere straat een bord te plaatsen van hun partij met reclame op van hun partij .
Het is een duidelijke politiek stunt.
Maar enkel van mijn buren zijn hier ook niet echt mee gediend.
Het is wel geen bord waarop duidelijk staat voor een bepaalde persoon van die partij te kiezen .

Maar wat is eigenlijk de wetgeving rond het plaatsen van zo'n borden ?
Kan dit nu al dat dergelijk bord ons straatbeeld verdoezeld .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 15 mei 2015 11:08

Staat dat op privé grond?
Wat zegt het gemeentelijk reglement hierover?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Turaki

#3 , 15 mei 2015 11:28

Bouwvergunning voorzien? Indien niet is het een bouwovertreding, ongeacht de grootte van het bord.

Op openbare weg? Indien ja, gemeenteweg of gewestweg (in laatste geval nummer en kmpunt)?

Reclame

WP002

#4 , 15 mei 2015 11:54

Als het bord op privégrond staat kan u er volgens mij niets aan doen. Zo lang de inhoud niet aanstootgevend is. Nu kan het zijn dat u persoonlijk walgt van de partij in kwestie maar dat is vrees ik geen afdoende excuus.

Turaki

#5 , 15 mei 2015 13:47

Als het bord op privégrond staat kan u er volgens mij niets aan doen.
U kan altijd melden dat u vermoedt dat het een bouwovertreding vormt. Daarnaast zijn er zeer strenge regels betreffende reclame langs gewestwegen, waarvoor niet uitmaakt op welke grond de reclame staat. En voor gemeentewegen is er meestal ook een reglement.

LeenW

#6 , 15 mei 2015 15:45

Maar puur op politieke voorkeur kunt u niets doen, er is hier - gelukkig maar - vrijheid van meningsuiting en vereniging. Het staat u vrij om met een eigen bord in uw eigen tuin in de tegenaanval te gaan.

Turaki

#7 , 15 mei 2015 16:12

Maar puur op politieke voorkeur kunt u niets doen, er is hier - gelukkig maar - vrijheid van meningsuiting en vereniging. Het staat u vrij om met een eigen bord in uw eigen tuin in de tegenaanval te gaan.
Zonder zelf daarmee de wet te overtreden, natuurlijk.

LeenW

#8 , 15 mei 2015 16:35

Zonder zelf daarmee de wet te overtreden, natuurlijk.
Uiteraard :wink:

Markous
Topic Starter

#9 , 15 mei 2015 19:10

gaat voor mij absoluut niet over politieke voorkeur .
Maar ik vind persoonlijk dat wanneer de kiescampagne opgang word geblazen dit al een vervuiling van het straatbeeld genoeg is tevens ook een in mijn ogen het nutteloos wegsmijten van ons belastingsgeld .

Maar ik heb een gemeenteraadslid hierover gecontacteerd .
Benieuwd wat men hierover gaat zeggen .

Terug naar “Andere”