wetgeving rijverbod bij tia? cva?

ERBRO
Topic Starter

wetgeving rijverbod bij tia? cva?

#1 , 13 jan 2016 00:02

beste mensen allemaal,wie weet er een antwoord op mijn vraag,ik heb onlangs in het ziekenhuis gelegen en in mijn verslag staat dat er een tia is vastgesteld,en ook 6 maanden rijverbod,ik heb dit al eens op internet opgezocht en daar kon ik uit afleiden dat bij een cva 6 maanden rijverbod is en bij een tia de arts bij een volgende controle kan beslissen of dit rijverbod word opgeheven,maar de arts zei me dat de regeling zegt 6maanden voor beide?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo

#2 , 13 jan 2016 08:04

wat is een tia en wat is een cva?

Reclame

ERBRO
Topic Starter

#4 , 13 jan 2016 18:51

om het simpel te zeggen is een tia een lichte hersenberoerte zonder lichamelijke gevolgen en een cva met lichamelijke gevolgen

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#5 , 13 jan 2016 19:06

Cf bijlage VI bij het KB van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs:

II. Normen betreffende de fysieke en geestelijke geschiktheid
1. Neurologische aandoeningen
1.1. Normen voor de kandidaten van groep 1
1.1.1 Voor de kandidaten met een neurologische aandoening bepaalt de neuroloog de rijgeschiktheid en de geldigheidsduur ervan.
Indien de kandidaat een neurologische aandoening heeft die zich uit door een verminderde functionele vaardigheid om veilig een motorvoertuig te besturen, wordt de rijgeschiktheid en de geldigheidsduur ervan bepaald door de geneesheer van het centrum bedoeld in artikel 45 van het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs.
1.1.2. De kandidaat die lijdt aan een aandoening van het centraal of het perifeer zenuwstelsel waardoor een acute stoornis in de hersenfuncties veroorzaakt kan worden met een plotseling bewustzijnsverlies of een plotseling onvermogen van de kandidaat tot gevolg, is niet rijgeschikt.
1.1.3. (De kandidaat wiens functionele, zintuiglijke, cognitieve of locomotorische vaardigheden zijn aangetast door een heelkundige ingreep wegens een intracraniële aandoening, of die een cerebro-vasculaire aandoening heeft gehad, kan ten vroegste zes maanden na het verschijnen van die functiestoornis rijgeschikt worden verklaard. De kandidaat met een tijdelijke doorbloedingsstoornis zonder functionele stoornissen kan door een neuroloog rijgeschikt verklaard worden. Deze bepaalt eveneens de geldigheidsduur.) <KB 2002-09-05/35, art. 26, 005; Inwerkingtreding : 01-09-2002>
1.1.4. De kandidaat met een evolutieve aandoening met invloed op de functionele vaardigheden om veilig een motorvoertuig te besturen wordt aan een regelmatig onderzoek onderworpen. De geldigheidsduur van de rijgeschiktheid kan maximaal vijf jaar bedragen tot de leeftijd van 50 jaar en maximaal drie jaar vanaf deze leeftijd.
1.1.5. Bij de beoordeling van sensibele of motorische stoornissen of van evenwichts- of coördinatiestoornissen veroorzaakt door een aandoening van het centraal of het perifeer zenuwstelsel, wordt rekening gehouden met de functionele gevolgen en de mogelijke progressie van de aandoening.
1.1.6. De kandidaat met een lichamelijke, geestelijke of cognitieve ontwikkelingsstoornis of verworven stoornis, ook als die het gevolg is van een verouderingsproces en die zich uit in een belangrijke afwijking in gedragingen, een stoornis in het oordeels-, aanpassings- of perceptievermogen of die de psychomotorische reacties van de kandidaat verstoort is niet rijgeschikt.
De kandidaat kan rijgeschikt worden verklaard indien hij minstens zes maanden vrij is van genoemde stoornissen. De geldigheidsduur van de rijgeschiktheid bedraagt maximaal een jaar.

Het is bijgevolg de arts die uiteindelijk beslist, u hebt geen 'recht' op een geschiktheidsattest bij een TIA.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

ERBRO
Topic Starter

#6 , 13 jan 2016 20:29

hartelijk dank voor de toelichting mvg erik

Terug naar “Andere”