elektromagnetische puls

stanhope
Topic Starter

elektromagnetische puls

#1 , 26 dec 2016 23:27

Dit is misschien een ander soort vraag dan jullie gewoonlijk krijgen, maar ik heb een vraag over EMP (elektromagnetische puls).

Laat ik eerst wat meer uitleg geven. Ik ben een student burgerlijk ingenieur en tijdens een van mijn pauzes tussen het studeren zat ik te denken wat ik in de lesvrije week na de examens zou doen. Ik kwam op het idee om met mijn arduino iets te doen en begon wat te brainstormen. Eerst dacht ik aan de normale dingen zoals een autootje op afstandsbediening, een zelf-rijdend autotje, ... Maar een beetje later kwamen ideeën zoals een anti-bumperklevers systeem, een bewegingsvolgende robotarm en een EMP.

Nu met de meeste ideeën zie ik geen enkel probleem alleen bij een EMP zie ik een mogelijks legaal probleem.

Voor zij die het niet weten een EMP zal om het simpel uit te drukken alle elektronische apparaten die in bereik zijn, hoe moet ik het zeggen, frituren.

Nu, ik plan niet om met mijn zelfgebouwde EMP andermans elektronica kapot te maken maar wil er gewoon wat mee 'spelen'.

Nu voor de vraag die voor jullie van belang is: is het legaal om een apparaat te bezitten (als 18 jarige student) dat in staat is om een elektromagnetische puls te genereren dat krachtig genoeg is om elektronica kapot te maken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Topic Starter

#2 , 26 dec 2016 23:34

Lijkt mij moeilijk. Buiten een studie lijkt het enige nut van dat ding om misdrijven te plegen. Ergens te vergelijken met rondlopen met een koevoet en beweren dat u geen intentie hebt om ergens in te breken.

Hoe wil u er veilig mee "spelen"?

stanhope
Topic Starter

#3 , 26 dec 2016 23:47

Indien een EMP in een kooi van faradey (metalen kooi) wordt gezet zal deze alleen toestellen in die kooi beïnvloed. Daarnaast ben ik ook niet van plan om ermee over straat te wandelen.
Wat ik ermee van plan ben? Niet veel, het maken uitproberen, afstellen, nog wat proberen en dan waarschijnlijk terug afbreken. Het ding is dat als ik iets maak dan maak ik daar ook altijd een plan/verslag over. Ik zou dus in het bezit zijn van een plan dat een werkende EMP beschrijft.

Reclame

Lanox
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 dec 2016 09:15

Lijkt mij moeilijk. Buiten een studie lijkt het enige nut van dat ding om misdrijven te plegen. Ergens te vergelijken met rondlopen met een koevoet en beweren dat u geen intentie hebt om ergens in te breken.

Beetje kort door de bocht als je het mij vraagt. Er zijn genoeg toepassingen van een EMP die niet illegaal zijn. Het probleem gaat wel zijn dat de meeste toepassingen vallen onder militair en politioneel gebruik en er een vergunning voor nodig zal zijn.
Enkele voorbeeldjes:
- platleggen van alle electronica, is de meest gekende toepassing en valt onder militair gebruik
- de fans van Fast & Furious zullen het wel herkennen: het stoppen van een auto
- een vrij extreme vorm van data bescherming die wel eens gebruikt wordt: data servers uitrusten met een EMP
- EMP om door staal heen te snijden, wordt vandaag onder andere gebruikt in de auto industrie
...
Ik zou een EMP dus niet per definitie bestempelen als iets waar alleen toepassingen voor zijn in de criminele sfeer.

LeenW
Topic Starter

#5 , 27 dec 2016 09:59

Beetje kort door de bocht als je het mij vraagt. Er zijn genoeg toepassingen van een EMP die niet illegaal zijn. Het probleem gaat wel zijn dat de meeste toepassingen vallen onder militair en politioneel gebruik en er een vergunning voor nodig zal zijn.
Enkele voorbeeldjes:
- platleggen van alle electronica, is de meest gekende toepassing en valt onder militair gebruik
- de fans van Fast & Furious zullen het wel herkennen: het stoppen van een auto
- een vrij extreme vorm van data bescherming die wel eens gebruikt wordt: data servers uitrusten met een EMP
- EMP om door staal heen te snijden, wordt vandaag onder andere gebruikt in de auto industrie
...
Ik zou een EMP dus niet per definitie bestempelen als iets waar alleen toepassingen voor zijn in de criminele sfeer.
Ja ok, maar aangezien TS geen militair of agent is, gaat dit niet echt op voor hem.

Lanox

#6 , 27 dec 2016 10:36

De laatste 2 voorbeelden waren industriële voorbeelden.

stanhope
Topic Starter

#7 , 27 dec 2016 10:51

Het probleem gaat wel zijn dat de meeste toepassingen vallen onder militair en politioneel gebruik en er een vergunning voor nodig zal zijn.
Dus moet ik een of andere vergunning hebben om een EMP te mogen bezitten?

En wat als ik een plan op mn computer heb staan waarmee iemand een EMP redelijk gemakkelijk kan maken is dat ook illegaal?

P-Stone

#8 , 27 dec 2016 22:53

Ik denk dat hier toch wat vreemde theorieën verkocht worden over EMP, maar het is hier geen technisch forum dus ik zal de technische kant achterwege laten.
Maar als je een toestel bouwt dat een Electro-Magnetische Puls uitzendt, is dit toestel een zender. En het gebruik van zenders is zeer strikt gereglementeerd. Het BIPT is als ik me niet vergis verantwoordelijk voor het toekennen van vergunningen voor het gebruiken van frequenties en zenders.
De kans is vrij groot dat je bij het experimenteren met jouw zender iemand gaat storen (laat staan schade gaat veroorzaken), en men zal vrij vlug aan jouw deur staan om het materiaal in beslag te nemen en je een uitnodiging voor de rechtbank te bezorgen.

j&m

#9 , 28 dec 2016 22:07

We leven in België, natuurlijk bestaat er daarrond een wet.
Dit is een goed begin: http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet

Terug naar “Andere”