Strafregister

wvy
Topic Starter

Strafregister

#1 , 23 mar 2010 15:42

Beste,

Meer dan 20 jaar geleden heb ik enkele veroordelingen opgelopen.

Toen ik jaren daarna een uittreksel uit het strafregister nodig had om te solliciteren stond daar op 'geen vermeldingen' en was het dus 'blanco'.
Vorige maand had ik, inzake een sollicitatie, opnieuw een uittreksel nodig en plotseling staan al mijn veroordelingen terug vermeld :cry:

Is hier iets veranderd en wordt ik, nu meer dan 20 jaar na te feiten, opnieuw gestraft en gaat dit natuurlijk geen voordeel spelen in het vinden van een baan.
Hier komt men dan terug op het spreekwoord 'eens een dief altijd een dief' wat 20 jaar later zeker niet het geval is :x

Gezien de complexiteit en de verlopen tijd is het (bijna) onmogelijk terug een 'blanco' strafregister te hebben?

Ik begrijp dat er twee types zijn en ik heb vorige maand type 1 aangevraagd.

Wie kan mij wegwijs maken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 23 mar 2010 16:14

Informeer eerst eens bij de politie waarom die veroordelingen uit het verleden plotseling terug op uw strafblad staan. Indien deze door middel van een procedure eerherstel van uw strafblad werden verwijderd kan er een fout zijn opgetreden in het register.

Indien nodig zal u een procedure tot eerherstel dienen op te starten.

Dit niet zomaar zijn gangetje laten gaan.

wvy
Topic Starter

#3 , 23 mar 2010 16:24

Nee, ik heb nooit geen procedure eerherstel aangevraagd ofzo.

Kan het zijn dat de procedure / formulieren / wet aangepast is zodat 'alles' terug vermeld wordt op het attest en vroeger niet?

Er staan inderdaad 'veroordelingen' op mijn strafregister maar als ik vroeger een attest van 'goed gedrag en zeden' moest hebben was deze leeg omdat alle verdelingen langer dan 5 jaar geleden waren ... kan het zijn dat deze nu alsnog vermeld worden omdat men nu niet meer van 'attest goed gedrag en zeden' spreekt maar van een 'uittreksel uit het strafregister'?

Reclame

Vandebos

#4 , 23 mar 2010 17:46

Goed mogelijk. Ik heb hier geen ervaring mee. Informeer u eerst eens bij het lokale politiekantoor. Als u hier zoekt op de term eerherstel zal u ook een aantal posts tegenkomen waarin de procedure staat die u dient te volgen om dit te verkrijgen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 mar 2010 17:46

Zoek eens op de site met als zoekopdracht strafregister - daar zijn een hele boel antwoorden gegeven die veel kunnen verklaren.

wvy
Topic Starter

#6 , 24 mar 2010 05:42

Dit antwoord heb ik gekregen:

Geachte Heer,

het is zo dat de regels van uitwissing al enkele keren gewijzigd zijn. De algemene regel is dat enkel mogen gewist worden: verkeersovertredingen ouder dan drie jaar; gevangenisstraffen tot en met vier maanden en geldboetes tot 500 euro, eveneens indien langer dan drie jaar geleden uitgesproken. Bovendien de uitzonderingen die vervat zijn in een lijst opgenomen in het Belgisch Staatsblad van 09 februari 2007 bevattende o.m. diefstal en valsheid in geschrifte. Deze veroordelingen mogen na 2 oktober 1989 in geen enkel geval nog worden gewist.

Hoogachtend,

Wat ik niet begrijp is, dat ik +15 jaar na de feiten en het bewijs dat ik al 20 jaar als een goede Belg heb geleefd, ik een tweede maal moet gestraft worden. Tot enige tijd geleden kon ik, dit voor 15 jaar lang, een 'blanco' goed gedrag en zeden voorleggen en dit blijkbaar sedert 2007 niet meer kan.

Jammer voor mensen die op een eerlijke manier verder willen in het leven.

Vandebos

#7 , 24 mar 2010 09:18

Procedure voor eerherstel opstarten. Dat lijkt me op termijn het beste.

Franciscus

#8 , 24 mar 2010 15:47

Tja vroeger moest men geen veiligheidsgordel dragen en nu wel en mocht men dronken achter het stuur zitten en nu niet meer ( qua bestraffing)
Op zich geen probleem maar terug iets meer werk voor u.
Zoals reeds gezegd ALS het om die reden is procedure eerherstel - ga eens met je kwartierinspecteur praten - die behandelen gewoonlijk ook de eerherstellen.

j.demoor

#9 , 25 mar 2010 10:33

Zie Wetboek van Strafvordering 17 november 1808:
-art.589 e.v. inzake ”Het Centraal Strafregister“
-art.619 e.v. inzake uitwissing van veroordelingen en herstel in eer en rechten

GECOORDINEERDE VERSIE van de omzendbrief van 6 juni 1962
IV. Soorten van getuigschriften van goed zedelijk gedrag.Er zijn twee soorten getuigschriften van goed zedelijk gedrag naar gelang van het doel waarvoor ze bestemd zijn.De eerste soort is het getuigschrift, dat is bestemd voor openbare besturen, particulieren en privé-organismen, wanneer het gevraagd wordt in alle andere gevallen dan die waarvoor de tweede soort voorzien is (model 1 in bijlage).De tweede soort is het getuigschrift, bestemd voor openbare besturen, particulieren en privé-organismen, dat afgegeven wordt wanneer het gevraagd wordt om een activiteit uit te oefenen die valt onder de opvoeding, de psycho-, medische en sociale begeleiding, de jeugdbijstand, de kinderbescherming, de animatie of de omkadering van minderjarigen (model 2 in bijlage).Het getuigschrift van het model 2 wordt enkel verstrekt wanneer het getuigschrift uitdrukkelijk gevraagd wordt voor het uitoefenen van een activiteit die onder de begeleiding van minderjarigen valt.(3 APRIL 2003. - Aanvullende omzendbrief van 3 april 2003 bij de omzendbrief van 1 juli 2002 tot wijziging en coördinatie van de omzendbrief van 6 juni 1962 houdende de algemene onderrichtingen betreffende de getuigschriften van goed zedelijk gedrag).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

ongelukbelaagd

#10 , 07 mei 2010 17:50

Zou je me willen in een pb willen doorgeven van waar je bent?
Mijn ex heeft namelijk hetzelfde meegemaakt en ik zou wel eens willen weten of het hier over dezelfde politiedienst gaat.

Praktisch: eererstel aanvragen. Bij ons was dat geen lachertje omdat we moesten bewijzen de SO betaald te hebben. Wel iets dat meer dan 10 jaar geleden was gebeurd. Het heeft ons wat centjes gekost voor de advocaat maar alles is uiteindelijk wel in orde gekomen.

En daarna kon mijn ex weer aan de slag door zijn blanco strafblad.

http://www.juridischforum.be/forum/view ... ght=#27773

Groetjes

Franciscus

#11 , 08 mei 2010 14:28

Het strafregister valt onder de bevoegdheid van de burgemeester niet van de politie.
Het centraal strafregister bepaald de wijze van output
de privacycommissie is de controlerende instantie

ongelukbelaagd

#12 , 25 mei 2010 18:01

Het strafregister valt onder de bevoegdheid van de burgemeester niet van de politie.
Het centraal strafregister bepaald de wijze van output
de privacycommissie is de controlerende instantie
Ik weet niet juist waar je op doelt.
Wel weet ik dat bij ons de politie de attesten van goed gedrag en zeden afdrukt en ze ons ondertekend bezorgd.

Franciscus

#13 , 26 mei 2010 18:51

Meer uitleg.
Het is de burgermeester in zijn hoedanigheid van bestuurlijke overheid die verantwoordelijk is met zijn personeel voor het houden van een strafregister.
Daarom staat er ook aangestelde strafregister op de documenten.
Dat is net zo als aangestelde burgerlijke stand of ambtenaar burgerlijke stand.
In het kader van administratieve aktiviteiten is al een hele tijd in een tekst opgenomen de taken die NIET meer door de politie dienen uitgevoerd te worden - het strafregister.
Trouwens een gemeentelijk korps bestaat er nergens meer. Een burgemeester kan wel voorzitter of lid zijn van de politieraad wat een andre orgaan is dan de gemeenteraad ( uit een-gemeente zones).
Het kan dat er in uw zone nog andere geplogenheden gelden ...

Terug naar “Andere”