Boete openbare overlast

Franciscus
Juridisch actief: Nee

Re: Boete openbare overlast

#16 , 14 sep 2012 18:23

Enig idee hoeveel ton poep er per dag in Antwerpen wordt achtergelaten op openbaar domein.
Dan hebben we het nog niet over ander afval?
U hebt nog nooit folders van 'stad in uw bus gehad? ..... Nochtans regelmatig net weer een gekregen.
ter info dan
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... Za9Pamjclw" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... kT-dITAEmg" onclick="window.open(this.href);return false;
en ook
http://www.antwerpen.be/eCache/ABE/4/935.html" onclick="window.open(this.href);return false;

ps hebt u ineens de website van Antwerpen en alle mogelijkheden in de stad

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Incognito_
Topic Starter

#17 , 14 sep 2012 18:44

Ik begrijp dat hondenpoep een probleem is en vind dat zelf ook niet fijn om tegen te komen, daarom dat ik die van mijn eigen hond altijd netjes opraap. Ik woon nog niet lang in Antwerpen en had me inderdaad beter moeten informeren. Mea culpa. Maar mijn 'overtreding' heeft helemaal niets met hondenpoep of enig ander afval te maken. Ik heb een kleine, oude hond die naast me een beetje aan het snuffelen was op het moment van de vaststelling terwijl er verder geen mens in de buurt was. Bovendien had ik voldoende poepzakjes op zak. Openbare overlast noemt men dat. Dat daar zo'n gevolg aan gegeven wordt vind ik echt wel wat overdreven, hoor. Maar bon, de wet is de wet, zeker.

Oude Belg

#18 , 14 sep 2012 18:54

Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Franciscus

#19 , 14 sep 2012 22:42

En de gemeente waar u van kwam was het daar toegelaten?
Als u zou kunnen aangeven dat Antwerpen de uitzondering is in Vlaanderen /België hebt u misschien een kans.

Oude Belg

#20 , 14 sep 2012 22:57

Omdat er geen algemene wetgeving of reglementering bestaat, moet elke gemeente een reglement opstellen en maatregelen nemen om de veiligheid en de rust van de bevolking te verzekeren. Veel gemeenten hebben dan ook in hun reglement de verplichting opgenomen om alle honden aan de leiband te houden, terwijl de zogenaamde gevaarlijke honden een muilband moeten dragen tijdens folkloristische of feestelijke bijeenkomsten in of buiten de bebouwde kom.

Inbreuken hierop worden beboet met een GAS-boete (wat staat voor Gemeentelijke Administratieve Sanctie). Dat betekent dat een boete kan opgelegd worden door de stad/gemeente zonder dat het parket moet tussenkomen.

De administratieve geldboete bedraagt tussen de 25 en 250 euro, afhankelijk van de mate van overlast of herhaling van de feiten.

Dus even in gedachten houden als u met dit mooie weer een wandeling maakt met uw viervoeter:

Het is verboden om met de hond speelpleinen of sportterreinen te betreden tenzij aangelijnd op de wandelpaden doorheen het terrein.

U dient in het bezit te zijn van een middel om de uitwerpselen van de hond te verwijderen van de openbare plaats/weg.

Het geblaf van uw hond mag geen aanleiding geven tot gerechtvaardigde klachten vanwege omwonenden.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Incognito_
Topic Starter

#21 , 16 sep 2012 17:39

Blijkbaar heb ik de mogelijkheid om tot een mondeling verweer te verzoeken. Wat denken jullie daarvan?

Franciscus

#22 , 16 sep 2012 20:33

U kan schriftelijk of per mail aan gas@stad.antwerpen.be
of inderdaad ook mondeling....
Maar welke argumenten zou u aanvoeren?
Voor overtredingen ( waaronder gas-boeten) is opzet niet vereist.
Het louter feit dus hier het laten loslopen van de hond is voldoende om strafbaar te zijn.
Het is uw recht om gehoord te worden.

ecvcaute

#23 , 21 nov 2012 23:52

Wat mij in dezen bezighoudt, is de vraag hoe ik als 'dagtourist' in Antwerpen kan weten welke precies de regels zijn, die bij overtreding een GAS kunnen opleveren? Dat een hond aan de leiband gehouden dient te worden, kan ik als normaal voorzichtig en redelijk mens nog bedenken. Maar dat op de grond spugen (als er bv. iets in mijn mond vliegt) of braken als ik plots ziek wordt als overtreding zou gelden, is me veel minder evident.

Franciscus

#24 , 22 nov 2012 00:15

De meeste van die zaken stonden vroeger ook al in de politiereglementen ( denk maar aan geen grasmaaiers op zondag of geen was ophangen of in de hof spelen op zondag (duivenmelkers in de gemeente).
Het waren toen politiestraffen die voor de politierechtbank kwamen.
Op een gegeven ogenblik heeft me de politieparketten hervormd en de Ambtenaren Openbaar Ministerie (politieofficieren) bedankt voor hun diensten.
Politierechtbanken zijn zich dan gaan concentreren op verkeer .... en de rest werd bijkomstig en ......
Dat was een van de redenen dat gemeenten vragende partij waren.
Of in Knokke met een frigobox op het strand.

Phantom-Reaper

#25 , 18 dec 2015 22:54

Gemeentelijke Administratieve Sanctie is eigenlijk niet correct want aangezien wij geen gemeente meer zijn maar officieel staten klopt die boete niet ipv gas boete zou het sas boete zijn en kan je aanvechten , en uiteindelijk een gemeente kan zich niet uitspreken over overlast van honden omdat dit niet tot die functie toebehoort en zei geen boetes op kunnen leggen omdat dit niet is opgenomen in onze grondwet . gas boetes gaan in tegen rechten in de grondwet en internationale verdragen . Er zijn, grofweg, vier soorten GAS-overtredingen
Ten eerste heb je de absurde GAS-boetes. Denk maar aan de jongen die een boete kreeg voor het eten van een broodje op de trappen van het stadhuis, de vrouw die een kersenpit op de grond gooide en de jongeren die sneeuwballen gooiden. Dit soort boetes kunnen we schrappen, ze zijn nergens voor nodig, het gaat immers niet om overtredingen of overlast.

Ten tweede heb je de boetes voor betogingen en flyeren. Actievoerders kunnen een boete of een plaatsverbod opgelegd krijgen. Ook al gaat het over vreedzaam protest. Dit gaat in tegen rechten en vrijheden die zijn opgenomen in de grondwet en internationale verdragen. Dit zijn verworven rechten, daar mag niet aan worden geraakt. Schrappen dus.

Een derde soort GAS-boetes betreffen de zogenaamde gemengde inbreuken, zaken die normaalgezien door het strafrecht worden opgelost. Slagen en verwondingen, maar ook vandalisme vallen daar onder. Dit soort overtredingen kunnen niet door een willekeurig ambtenaar worden aangekaart, daar hebben we rechters voor nodig. Ook deze overtredingen kunnen we dus schrappen uit het GAS-reglement. Meer investeren in Justitie is hier de oplossing.

Het laatste type GAS-overtredingen zijn de typische vormen van overlast, zaken die te maken hebben met samen-leven dat soms strop loopt. Voorbeelden zijn SLUIKSTORTEN, WILDPLASSEN, HANGJONGEREN EN GELUIDSOVERLAST. gaat over overlast vandalenstreken vernielen van eigendommen hekken ,explosie gevaar van bedrijven en dergelijke en heeft er ooit al iemand van de gemeente een gemeente reglement gekregen die ze nooit uitdelen of nergens te bespeuren zijn dus zij zijn in fout

LeenW

#26 , 18 dec 2015 23:01

1) Uitzonderingen of verhalen die overdreven zijn door de media
2) Ook vrijheden hebben hun grenzen als ze andere wetten breken
3) Gedeeltelijk akkoord, maar u zou het hele verhaal moeten posten
4) Ik heb ook nooit een exemplaar van de grondwet gekregen, geeft mij dat vrijgeleide om te doen wat ik wil?

jefke007

#27 , 19 dec 2015 12:16

als men om de twee weken op een donderdag afwisselend : pmd of karton komen ophalen, en je vergist je die dag tussen pmd en karton, dan stuurt men een aangetekende brief met fotos en bewijsmateriaal ( papieren gekopieerd uit blauwe papierbak ) om je te vertellen dat je bijna een moord gedaan hebt, maar dat men het deze keer eens door te vingers gaat zien.

Franciscus

#28 , 24 dec 2015 10:16

@ Phantom-Reaper
Misschien eerst een lezen hoe de wetgever de verdeling van het grondgebied van de staat heeft geregeld ...juist ja gemeenten en sommige gemeenten hebben de eretitel stad gekregen.

Gemeentelijke reglementen worden wel kenbaar gemaakt wijze en plaats ...wel dat mag u nu eens opzoeken.
Bij mijn weten is dit een juridisch forum dus uw eigen gemaakte interpretatie hoort hier niet thuis.
U kaapt tevens een onderwerp van meer dan drie jaar geleden.
De regels van dit forum ..wel die zijn ook gepubliceerd en dus van toepassing op dit vlak.
Als u iets te zeggen hebt begint u een nieuw onderwerp.

Terug naar “Andere”