NEE.Bedankt JPV!
Beknopt samengevat, zonder grondige reden mag men geen zoeking uitvoeren, en al zeker niet op afgesloten plaatsen.
Bedankt, zeer duidelijk!NEE.Bedankt JPV!
Beknopt samengevat, zonder grondige reden mag men geen zoeking uitvoeren, en al zeker niet op afgesloten plaatsen.
Een afgesloten plaats of geen afgesloten plaats maakt niets uit. Als men morgen wil zoeken in je voortuin, heeft men een huiszoekingsbevel nodig. Wil men morgen de kruiwagen waarmee je op straat loopt inspecteren, heeft men gewoon een redelijk vermoeden nodig. Wil men morgen de kluis die je op straat aan het verslepen bent van je woning naar je auto, dan heeft men, zolang je je op je voortuin bevindt, een huiszoekingsbevel nodig, vanaf dat je op de trottoir loopt, kan men dat gewoon met een redelijk vermoeden onderzoeken én indien nodig bij weigering van afgifte van de sleutels openbreken (met de vergoeding van de kosten ingeval men het mis had).
Je aktetas is dus enkel in je woning veiliger, niet op straat.
Al een paar keer herhaald, er is een heel groot verschil tussen wagen en woning.Het lijkt me erg sterk dat politie dit zomaar mag. Ten eerste zonder toestemming een zoeking uitvoeren, en dan nog afgesloten voorwerpen openbreken zonder toestemming. In geen enkel land ter wereld mag dit, maar in België vind ik er niet echt iets van terug. Vandaar de vraag.
Want als we die lijn doortrekken kan de politie dus evengoed een willekeurige wagen openbreken want daar kunnen evengoed drugs ed in steken? Of bij u thuis inbreken en de kluis uit de muur slagen zonder reden of bevel.
Het gaat hier over documenten, enkele gram zwaar in een dun transparant A4 mapje voor documenten in te steken.Dus eigenlijk zou je met een paar tientallen kilo drugs, in een afgesloten kist met hangslot, vrij kunnen rondrijden en toch ontsnappen aan controles.
Volledig mee akkoord.De leukers die dat proberen gaan wel met de auto 'iets langer' in de controle staan ... indien nodig zal voertuig afgesloten getakeld worden en enkele dagen daarna doorzocht worden.
Bij problemen inzake huiszoeking bevel wordt voorgelezen ... kan men zoeken naar die zaken die vermeld staan in het bevel ... indien bij de zoeking een 'vermoeden' ontstaat dat er andere strafbare elementen staan die NIET in het bevel staan wordt er een nieuw bevel aangevraagd.
In bepaalde gevallen kan dat op verantwoordelijkheid van onderzoeksrechter of in andere zaken van de daarvoor bevoegde rechter zeer ver gaan.
Tot uitbreken van vloeren - aftrekken van behang - omwoelen van tuin enz enz .
In een case die ik ken werd bij weigering
Persoon ter beschikking gesteld pdK en aangehouden door OR .. dag erna door RW uit gevangenis gehaald en naar woning gebracht.
Aldaar al aanwezig de commissaris van politie (gemeente) met het nodige personeel belast met het onderzoek - de dienst wetenschappelijke en technische politie van de Gerechtelijke Politie Parketten voor de technische huiszoeking. Persoon werd daarna terug naar gevangenis gebracht ... en bleef opgesloten totPV van vaststellingen bij onderzoeksrechter was. Tot zolang was de woning uiteraard ook verzegeld.
Feit dat een tas afgesloten is wil niet zeggen dat dat braak van afsluiting of zo is ... een bevelschrift dient voor de woning en al zijn aanhorigheden.
Wat auto betreft naar plaats tijd en ruimte kan men het ganse voertuig controleren indien een afgesloten ruimte wordt aangetroffen en u weigert uw medewerking zal u prijs hebben openen indien geen toestemming zal zaak via pdK naar OR gaan met alle gevolgen van dien.
Hou er dus rekening mee dat de gegevens van de auto en van uzelf ook in het algemene politiesysteem zal opgeslagen worden.
Nogmaals, de inhoud doet niets ter zake. Al was het een blanco kladblok, ik ben vooral benieuwd naar het principe van mijn vraag, niet of de documenten in kwestie waarde hebben.Als de documenten echt zo belangrijk zijn als u wil voorstellen, vervoer ze dan niet.
Het is niet aan u om te bepalen of er een aanwijzing of vermoeden bestaat, uw toestemming is dan ook niet relevant.Volledig mee akkoord.De leukers die dat proberen gaan wel met de auto 'iets langer' in de controle staan ... indien nodig zal voertuig afgesloten getakeld worden en enkele dagen daarna doorzocht worden.
Bij problemen inzake huiszoeking bevel wordt voorgelezen ... kan men zoeken naar die zaken die vermeld staan in het bevel ... indien bij de zoeking een 'vermoeden' ontstaat dat er andere strafbare elementen staan die NIET in het bevel staan wordt er een nieuw bevel aangevraagd.
In bepaalde gevallen kan dat op verantwoordelijkheid van onderzoeksrechter of in andere zaken van de daarvoor bevoegde rechter zeer ver gaan.
Tot uitbreken van vloeren - aftrekken van behang - omwoelen van tuin enz enz .
In een case die ik ken werd bij weigering
Persoon ter beschikking gesteld pdK en aangehouden door OR .. dag erna door RW uit gevangenis gehaald en naar woning gebracht.
Aldaar al aanwezig de commissaris van politie (gemeente) met het nodige personeel belast met het onderzoek - de dienst wetenschappelijke en technische politie van de Gerechtelijke Politie Parketten voor de technische huiszoeking. Persoon werd daarna terug naar gevangenis gebracht ... en bleef opgesloten totPV van vaststellingen bij onderzoeksrechter was. Tot zolang was de woning uiteraard ook verzegeld.
Feit dat een tas afgesloten is wil niet zeggen dat dat braak van afsluiting of zo is ... een bevelschrift dient voor de woning en al zijn aanhorigheden.
Wat auto betreft naar plaats tijd en ruimte kan men het ganse voertuig controleren indien een afgesloten ruimte wordt aangetroffen en u weigert uw medewerking zal u prijs hebben openen indien geen toestemming zal zaak via pdK naar OR gaan met alle gevolgen van dien.
Hou er dus rekening mee dat de gegevens van de auto en van uzelf ook in het algemene politiesysteem zal opgeslagen worden.
Maar kan men dit dan echt zomaar lukraak?
Kan men tijdens een doodgewone controle volledig doorzoeken zonder enige vorm van reden, motief, of schuld?
Nogmaals, ZONDER toestemming van mij of enige vorm van bevel?
Indien ik mijn wagen en inhoud niet wens te laten doorzoeken ben ik hiertoe toch niet verplicht indien er geen enkele aanwijzing of vermoeden van iets bestaat?