Zoeking afgesloten delen

Chaccamacca

Re: Zoeking afgesloten delen

#46 , 21 feb 2015 19:06

Zo kan de politie uw wagen controleren met een drugshond. En wat als die drugshond vuile poten heeft en uw zetels vuil maakt of beschadigd. Voor wie zijn dan de kosten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#47 , 22 feb 2015 16:42

Zo kan de politie uw wagen controleren met een drugshond. En wat als die drugshond vuile poten heeft en uw zetels vuil maakt of beschadigd. Voor wie zijn dan de kosten?
Voor de overheid, uiteraard.

ddanck
Contacteer: Website

#48 , 23 feb 2015 10:14

Beste

Het antwoord vind je in artikel 29 van de wet op het politieambt.

Art. 29. De politieambtenaren kunnen overgaan tot het doorzoeken van een voertuig of enig ander vervoermiddel zowel in het verkeer als geparkeerd, op de openbare weg of op voor het publiek toegankelijke plaatsen indien zij, op grond van de gedragingen van de bestuurder of de passagiers, van materiële aanwijzingen of van omstandigheden van tijd of plaats redelijke gronden hebben om te denken dat het voertuig of vervoermiddel werd gebruikt, wordt gebruikt of zou kunnen worden gebruikt :
1° om een misdrijf te plegen;
2° om opgespoorde personen of personen die aan een identiteitscontrole willen ontsnappen een schuilplaats te geven of te vervoeren;
3° om een voor de openbare orde gevaarlijk voorwerp, overtuigingsstukken of bewijsmateriaal in verband met een misdrijf op te slaan of te vervoeren.
Zij kunnen dit eveneens wanneer de bestuurder weigert te laten controleren of zijn voertuig in overeenstemming is met de wet.
Het doorzoeken van een voertuig mag nooit langer duren dan de tijd vereist door de omstandigheden die het rechtvaardigen. Het voertuig mag niet langer dan één uur worden opgehouden voor het doorzoeken uitgevoerd in het raam van het vervullen van de opdrachten van bestuurlijke politie.
Het doorzoeken van een voertuig dat permanent als woning is ingericht en dat op het ogenblik van het doorzoeken daadwerkelijk als woning wordt gebruikt, wordt gelijkgesteld met huiszoeking.

Conclusie: zij mogen dit inderdaad indien zij bepaalde aanwijzingen hebben en indien het voertuig zich niet op een private plaats bevindt.

Hebt u schade dan kan u een vraag om vergoeding richten aan de politie, die de zaak doorgeeft aan haar verzekering.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

giserke

#49 , 23 feb 2015 10:50

"materiële aanwijzingen of van omstandigheden van tijd of plaats "

Maw, ze mogen het doen wanneer ze willen. Ze kunnen altijd die joker trekken.
Met materiele aanwijzingen ga ik akkoord, dat 2de lijdt heel regelmatig tot misbruik.
Laatst gewijzigd door giserke op 23 feb 2015 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.

nobele_ridder
Topic Starter

#50 , 23 feb 2015 10:53

Met materiele aanwijzingen ga ik akkoord, dat 2de lijdt tot misbruik.
Inderdaad. We leven blijkbaar in een politiestaat ipv een democratie.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#51 , 23 feb 2015 10:58

Niet direct ...die plaatsen zijn op basis van info inzake vb diefstallen - drugverkoop enz.
Maar de politie-inspecteurs hoeven zicht tgo diegene die ze tegenhouden niet te verantwoorden.
Die persoon kan wel verantwoording vragen aan de bevelvoerende officier of de politieleiding.
Nu een wagen die in het ANPR systeem staat zal er eerder worden uitgehaald.
Dit ook bij actie - zou zou men kunnen stellen dat u bij een wodca actie volstrekt willekeurig moet stoppen en blazen en zomaar zonder reden.
Ik denk dat dat niet zal pakken en dat u zal moeten blazen.

Dat tegelijkertijd ook nazicht wordt gedaan naar boordpapieren - verzekering RB en of personen in voertuig niet op te sporen zijn wie kan er nu tegen zijn dat criminelen nu van straat worden gehaald???

De wet is toch duidelijk?

giserke

#52 , 23 feb 2015 11:02

Volgende situatie heb ik persoonlijk meegemaakt.

Ik neem de laatste trein naar Gent vanuit Brussel.
In Gent stapten we uit de trein, en we moesten het perron verlaten via de oude Tramhalte onder de sporen.
Eens buiten de tunnel werden alle mannen er uit gepikt en er werd een foto en vingerafdruk genomen en de honden besnuffelde iedereen.

Wel mensen dit kan voor mij absoluut niet! Ik heb dit geweigerd. Ik werd meegenomen en ben 3 uur administratief aangehouden.
De agenten (waarvan een inmiddels overgeplaatst) maar dreigen en roepen, dat het mij veel geld gaat kosten.

Resultaat: zaak verticaal geklasseerd, zelfs geen GAS boete en combitaks. Maar ze hebben me wel 3 uur van mijn weekend gepikt.
Laatst gewijzigd door giserke op 23 feb 2015 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.

LeenW

#53 , 23 feb 2015 11:05

Volgende situatie heb ik persoonlijk meegemaakt.

Ik neem de laatste trein naar Gent vanuit Brussel.
In Gent stapten we uit de trein, en we moesten het perron verlaten via de oude Tramhalte onder de sporen.
Eens buiten de tunnel werden alle mannen er uit gepikt en er werd een foto en vingerafdruk genomen en de honden besnuffelde iedereen.

Wel mensen dit kan voor mij absoluut niet!
Waarom niet? (mits machtiging van het parket uiteraard)

giserke

#54 , 23 feb 2015 11:06

Dat hadden ze dus niet. Maar mijn klacht bij comité P werd wel afgewezen.

LeenW

#55 , 23 feb 2015 11:12

Ah, dat is een andere zaak.

Kan het iets te maken hebben met de recente terrorismedreiging? In dat geval kan ik er nog ergens inkomen dat men geen tijd heeft om het papierwerk in orde te krijgen..

En zo van die massale acties werken wel, zo hebben ze ooit (en met succes) half de mannelijke kempen (ok, lichtjes overdreven) een dna-test laten afleggen om een serieverkrachter te vinden. Veiligheid heeft hier naar mijn mening voorrang op privacy.

giserke

#56 , 23 feb 2015 11:15

Veiligheid, nog zo iets waarmee de overheid zijn macht op de burger wil vergroten.

Neen, ik wens de samenleving niet te verlagen tot dat soort totalitaire overheidsstructuren.

BloodNight

#57 , 23 feb 2015 11:30

Dat hadden ze dus niet. Maar mijn klacht bij comité P werd wel afgewezen.
Wat een zever... Hoe kan u nu weten of ze een reden hebben of niet. Het feit alleen dat comité P de klacht afwijst zegt genoeg. Om vingerafdrukken te nemen en foto's moet er een reden zijn. Naar alle waarschijnlijkheid zochten ze iemand speciaal... Zulke zaken gebeuren onder de verantwoordelijkheid van een OBP of parketmagistraat! Dus dan is er zeker een reden, u hoeft deze reden niet te weten.

LeenW

#58 , 23 feb 2015 11:36

Veiligheid, nog zo iets waarmee de overheid zijn macht op de burger wil vergroten.

Neen, ik wens de samenleving niet te verlagen tot dat soort totalitaire overheidsstructuren.
http://www.politics.be/forum/

BloodNight

#59 , 23 feb 2015 11:56

Met materiele aanwijzingen ga ik akkoord, dat 2de lijdt tot misbruik.
Inderdaad. We leven blijkbaar in een politiestaat ipv een democratie.

Indien u van mening bent dat we in een politiestaat leven staat het u vrij ergens anders te gaan wonen. In andere landen zal u echter kunnen vaststellen dat de politie nog veeeeel meer mag doen dan in dit Belgenland.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#60 , 23 feb 2015 12:43

Klopt, dit soort acties zijn NOOIT opgezet door die uitvoerders.
Dat wil zeggen dat er in info-onderzoek is een reden en dat daarom die actie werd opgezet.
Voor de rest zie @BloodNight.
Wat het onbeleefd gedrag van die ene inspecteur is ...dat is uiteraard niet te tolereren.
Ofwel werkt u dar mee .... ofwel niet en en dan effectief een OBP (bestuurlijk officier) u aanhouden ... maar dat kan totaal zonder poespas en zonder roepen en schreeuwen.
U wordt in kennis gesteld dat u bent aangehouden en dan door een ploeg overgebracht naar een bureau... indien nodig wordt daar dwang bij gebruikt.

Terug naar “Andere”