Door systematisch te laat te komen (zelfs maar dertig seconden) en er telkens welgemutst de straf voor aan te pakken creëer je de grootste vijand van maatschappelijke orde: het systematisch aan je laars lappen van de gedragsregels die een maatschappij haar leden (hier de schoolgemeenschap) oplegt. In essentie kan je dit gedrag vergelijken met dat van criminelen die alle wetten naast zich neerleggen. (serieus andere grootorde, maar de sociologische basis is identiek) Dit kan door andere leerlingen als voorbeeldgedrag worden overgenomen en dan de orde verstoren.
Ik heb zelf een hekel aan mensen die steeds dingen beginnen te vergelijken met auto's, maar ik ga het hier toch zelf eens doen: je kan als chauffeur toch in principe voortdurend 20km/u te snel rijden, en hiervoor maandelijks enkele honderden euro's voor betalen aan de politie/staat/... zonder dat iemand gaat zeggen "je bent nu al 500 keer geflitst, nu nemen we je auto in beslag". Dit wordt toch enkel toegepast wanneer men enkele malen een extreem grote overtredingen begaat ?
Wat ik hiermee bedoel: de topicstarter geeft blijkbaar de voorkeur aan enkele minuten langer slapen en schikt zich dus in zijn alternatief (half uur langer blijven). Zolang hij niet extreem te laat komt (bijvoorbeeld 3 uur te laat komen waardoor hij tot 22u op school zou moeten blijven etc), lijkt mij een extra straf hier toch niet nodig?
Desalnietteming heb ik begrip voor je directeur/leerkracht/...