Non Bis In Idem

Vandebos
Topic Starter

Re: Non Bis In Idem

#1 , 31 mei 2010 20:48

Hier is een principe waar ik een goede 2 decennia geleden enorm mee gebaat zou geweest zijn.

Je verdient op zijn minst credits voor originaliteit...

Maar waar staat in de wetgeving dat de strafgevende bevoegdheid van de prefect dezelfde regels als reguliere rechtbanken dient te volgen? (Herinner me talloze straffen waar er geen habeas corpus door de prefect kon geclaimd worden..) 8)

Maar punten voor originaliteit krijg je wel van me! :wink:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 31 mei 2010 21:02

Word je niet gewoon zwaarder gestraft. En geldt het principe niet alleen voor veroordelingen, en voor strafrecht? Gaat het hier niet om een tuchtsanctie?
[verdorie, wou net reageren op gestraft met 'd'.]

Vandebos
Topic Starter

#3 , 31 mei 2010 21:04

Niet onmiddellijk, de bijkomende straf kan immers gezien worden als een extra maatregel wegens de verzwarende omstandigheden. ( recidivisme in het niet respecteren van de schooltijden) Zeker aangezien het de prefect vrij staat om je bijkomende straffen op te leggen.

Reclame

Vandebos
Topic Starter

#4 , 31 mei 2010 21:05

Word je niet gewoon zwaarder gestraft. En geldt het principe niet alleen voor veroordelingen, en voor strafrecht? Gaat het hier niet om een tuchtsanctie?
[verdorie, wou net reageren op gestraft met 'd'.]
Iedereen akkoort met een extra half uurtje? :lol:

Vandebos
Topic Starter

#5 , 31 mei 2010 21:22

Door systematisch te laat te komen (zelfs maar dertig seconden) en er telkens welgemutst de straf voor aan te pakken creëer je de grootste vijand van maatschappelijke orde: het systematisch aan je laars lappen van de gedragsregels die een maatschappij haar leden (hier de schoolgemeenschap) oplegt. In essentie kan je dit gedrag vergelijken met dat van criminelen die alle wetten naast zich neerleggen. (serieus andere grootorde, maar de sociologische basis is identiek) Dit kan door andere leerlingen als voorbeeldgedrag worden overgenomen en dan de orde verstoren.

Aangezien de normale straf bij jou geen ontradend effect heeft lijkt het me (nu ik me eindelijk toch gedeeltelijk volwassen durf te noemen alhoewel alle collega's het daar niet mee eens zijn) logisch dat er naar zwaardere middelen wordt gegrepen en je een extra maatregel wordt opgelegd die misschien wel dat ontradend effect oproept. Is het niet naar jou toe dan wel naar de andere leerlingen.

float

#6 , 31 mei 2010 21:23

Een ordemaatregel strekt ertoe om “naar aan-leiding van gedragingen die geen echt gevaar voor de werking van de dienst uitmaken maar die toch hinderen, de leerling ertoe (te) brengen zijn gedrag te verbeteren en alzo aan te passen aan de vereisten van een goede samen-werking van allen (…)”, zonder dat het de bedoeling is om de leerling “het voordeel dat de dienst van het onderwijs hem geeft te ontnemen”. (R.v.St., nr. 19.984, 19 december 1979, Feremans.)

Het algemeen rechtsbeginsel “non bis in idem” houdt in dat een zelfde feit niet tweemaal mag worden bestraft met sancties van dezelfde orde.

Half uur langer blijven = ordemaatregel
strafstudie = ordemaatregel

Dus non bis in idem is van toepassing m.i.

roharro

#7 , 31 mei 2010 21:30

bottom line: vraagsteller heeft nog één keer te laat komen tegoed
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

float

#8 , 31 mei 2010 21:43

Dat klopt.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 02 jun 2010 19:46

Tuchtrecht: personeel dat te laat komt krijgt een mondelinge waarschuwing - nogmaals telaat waarschuwing + tijd te laat is niet gepresteerd .
Dan is er een gesprek met dienstoverste ---- indien nog andere maatregel maatregel mogelijk.
dus tijd niet gewerkt is niet gepresteerden en dus niet betaalde tijd.
Indien zoals bij jongeheer 8 maal is daar al een schriftelijke waarschuwing en mogelijk al een inhouding van wedde van 2%

float

#10 , 03 jun 2010 08:00

Bij tuchtrecht hoort een tuchtprocedure en dat is hier helemaal niet aan de orde.

Vandebos
Topic Starter

#11 , 03 jun 2010 11:19

Een leerling overtreedt het schoolreglement (wat vaak nog het tuchtreglement wordt genoemd), voor zijn overtreding is er standaard een straf voorzien. De leerling vertoont een vorm van recidivisme die duidelijk aantoont dat de standaard straf voor zijn overtreding niet voldoende zwaar weegt om hem tot inzicht te brengen. De prefect heeft het recht om zelf straffen te bepalen (zoals vastgelegd in het reglement).

Deze feiten tezamen lijken me toch verbazend veel op een tuchtprocedure te wijzen?

float

#12 , 03 jun 2010 15:38

Bij een tuchtprocedure moeten de leerling en ouders gehoord worden die eventueel door een raadsman kunnen worden bijgestaan. Ouders worden ingelicht via aangetekend schrijven, etc.

Kan de vraagsteller geen link geven van zijn schoolreglement?

webmaster
Beheerder

#13 , 03 jun 2010 17:40

Ik nomineer deze vraag in alle geval voor de "Vraag van het Jaar"
Ronduit schitterend :)

digits

#14 , 29 jun 2010 20:35

Door systematisch te laat te komen (zelfs maar dertig seconden) en er telkens welgemutst de straf voor aan te pakken creëer je de grootste vijand van maatschappelijke orde: het systematisch aan je laars lappen van de gedragsregels die een maatschappij haar leden (hier de schoolgemeenschap) oplegt. In essentie kan je dit gedrag vergelijken met dat van criminelen die alle wetten naast zich neerleggen. (serieus andere grootorde, maar de sociologische basis is identiek) Dit kan door andere leerlingen als voorbeeldgedrag worden overgenomen en dan de orde verstoren.
Ik heb zelf een hekel aan mensen die steeds dingen beginnen te vergelijken met auto's, maar ik ga het hier toch zelf eens doen: je kan als chauffeur toch in principe voortdurend 20km/u te snel rijden, en hiervoor maandelijks enkele honderden euro's voor betalen aan de politie/staat/... zonder dat iemand gaat zeggen "je bent nu al 500 keer geflitst, nu nemen we je auto in beslag". Dit wordt toch enkel toegepast wanneer men enkele malen een extreem grote overtredingen begaat ?

Wat ik hiermee bedoel: de topicstarter geeft blijkbaar de voorkeur aan enkele minuten langer slapen en schikt zich dus in zijn alternatief (half uur langer blijven). Zolang hij niet extreem te laat komt (bijvoorbeeld 3 uur te laat komen waardoor hij tot 22u op school zou moeten blijven etc), lijkt mij een extra straf hier toch niet nodig?

Desalnietteming heb ik begrip voor je directeur/leerkracht/... :mrgreen:

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#15 , 01 jul 2010 19:30

zoiets noemt men 'voorgaanden'

U kan perfect voor meerdere malen uw verkeersboete - gaat zelfs over parkeerovertredingen - niet betaald te hebben - veroordeeld worden
1- in staat van herhaling
2- andere maatregelen opgelegd krijgen of zelfs beslag en verbeurdverklaring van uw wagen.

Terug naar “Andere”