Swim en de growshop...

swimsfriend
Topic Starter

Swim en de growshop...

#1 , 09 mar 2014 09:40

Beste forumgebruikers,

Swim besluit een bezoekje te brengen aan een 'tuincentrum' in NL om wat aarde, een lamp en wat ander spul te kopen. Tijdens het inladen van de wagen passeert de NL politie niet toevallig. Na het inladen vertrekt Swim en natuurlijk wordt hij kort daarna tegen gehouden door dezelfde politie agenten voor document controle.

Ook vraagt de agent of hij eens in de koffer mag kijken. Swim heeft hier geen bezwaar mee, want de agenten hebben toch grotendeels gezien wat er ingeladen werd. De agent vraagt of het gekochte materiaal gebruikt gaat worden voor hennep teelt en Swim antwoord ontkennend. Op de vraag wat Swim met het materiaal gaat doen, vertelt Swim dat het voor tomatenkweek is. Natuurlijk geloofde de agent hier niet veel van, maar hij gaat er niet verder op in. De agent vertelt dat ze vermoeden dat het tuincentrum eigenlijk een growshop is maar Swim houdt zich van de domme. Daar er niets illegaals in de wagen werd aangetroffen mag Swim vertrekken. Swim heeft geen verklaring of PV moeten ondertekenen. Wel zijn Swim zijn gegevens genoteerd (naam, adres) in het kladblokje van de agent en is er een foto genomen van de inhoud van de koffer.

Nu, Swim zijn vraag: in hoeverre moet Swim nu bezorgd zijn dat Belgische justitie aan zijn deur gaat staan (huiszoeking)? In hoeverre worden zulke zaken doorgespeeld tussen NL en BE?

Swim vraagt zich ook af wat er met deze gegevens gebeurd? (Misschien moet Swim deze vraag stellen op een NL juridisch forum?).

Swim bedankt jullie alvast voor jullie antwoorden!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone

#2 , 09 mar 2014 19:45

Misschien moet Swim deze vraag stellen op een NL juridisch forum?

overtreding in NL vraag stellen op BE forum . . .

wat denkt ge nu zelf? :mrgreen:

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 09 mar 2014 20:09

vertelt Swim dat het voor tomatenkweek is
Ik denk dat de Belgische politie van die tomaten zal komen proeven.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Oude Belg

#4 , 09 mar 2014 20:19

Als Swim slim is (één letter verschil), wordt hij tomatenkweker. De investering is niet tevergeefs, en 't is gezond : http://www.youtube.com/watch?v=mCvjACsVJ-s
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

swimsfriend
Topic Starter

#5 , 09 mar 2014 21:49

Misschien moet Swim deze vraag stellen op een NL juridisch forum?

overtreding in NL vraag stellen op BE forum . . .

wat denkt ge nu zelf? :mrgreen:
Er is helemaal geen overtreding...

De kern van de vraag is eigenlijk: wisselt de NL poltie met de BE politie gegevens uit ook al is er geen overtreding maar worden er wel bepaalde gegevens genoteerd.

swimsfriend
Topic Starter

#6 , 09 mar 2014 21:51

vertelt Swim dat het voor tomatenkweek is
Ik denk dat de Belgische politie van die tomaten zal komen proeven.
En waarom denk je dat? Kan je dat aantonen met bepaalde wetgeving/overeenkomsten of was je reactie gewoon sarcastisch?

swimsfriend
Topic Starter

#7 , 09 mar 2014 21:53

Als Swim slim is (één letter verschil), wordt hij tomatenkweker. De investering is niet tevergeefs, en 't is gezond : http://www.youtube.com/watch?v=mCvjACsVJ-s
Swim dacht dat dit een juridisch forum was om antwoord te krijgen op bepaalde juridische vragen... blijkbaar zitten er overal grapjurken.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#8 , 21 mar 2014 08:15

Juridisch gezien is er tot nu toe geen probleem (je hebt immers nergens gezegd dat je WEL hennep gaat kweken). Je stelt hier dus een vraag over een probleem dat er niet is. Wat maakt het voor jou uit of je gegevens doorgespeeld worden naar BE? Als je niets strafbaars doet, kan de politie in BE je ook niets maken. Tomaten kweken is niet strafbaar.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

jpc6000

#9 , 21 mar 2014 14:29

Ik heb wel wat ervaring op dat vlak en er word tussen beide politiediensten niet veel doorgegeven.
Alleen bij grote criminaliteit is het wat anders.
Veel samenwerking is er niet. :lol:
Men heeft nu wel hit teams tussen BE en NL en als het deze waren zullen ze het wel doorspelen.
Het eerste misbruik van recht is het voorrecht

Terug naar “Andere”