auto in beslag genomen

dutchilly
Topic Starter

auto in beslag genomen

#1 , 14 aug 2015 12:17

Ik wil graag een advies. Onze zoon heeft onze auto geleend en is tijdens een festival in België ( wij komen uit Nederland) gearresteerd ivm bezit verdovende middelen op het festivalterrein. In onze auto had onze zoon ook verdovende middelen. Onze auto is in beslag genomen. Ik heb de auto nodig voor mijn werk. De advocaat van mijn zoon kan inspanning verrichten om de auto terug te vorderen maar vraagt hiervoor 500€ ereloon en onkosten. Ik vind dat veel geld, onze auto is krap €1500 waard. Wat kan ik zelf doen om onze auto terug te vorderen? Of is er een advocaat die ons voor een schappelijke prijs kan helpen, wij denken aan €250 als de auto terug gevorderd kan worden. Ik hoor graag jullie adviezen, de auto bevindt zich ergens in Antwerpen.

Vriendelijke groeten Eelco

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 14 aug 2015 12:42

Niet-juridisch advies: laat uw zoon een oplossing zoeken, hij heeft uw vertrouwen geschonden en u in de problemen gebracht.

Juridisch advies: Zelfs een advocaat kan niet garanderen dat u de auto meteen terugkrijgt. Deze maakt nu deel uit van een onderzoek en kan pas na het onderzoek worden vrijgegeven.

dutchilly
Topic Starter

#3 , 14 aug 2015 12:50

Uiteraard heeft onze zoon ons vertrouwen geschonden maar hij heeft met een aantal dagen gevangenis en hoge advocaat kosten zijn straf al gehad.

Hoe lang duurt zo een onderzoek doorgaans, wij zijn de auto al 3 weken kwijt. Is er misschien een standaard verzoek waarmee ik de auto zelf terug kan vragen?

Reclame

chantika

#4 , 14 aug 2015 15:27

B.7.4. Art. 4, § 6 van de Drugswet staat de rechter toe de verbeurdverklaring uit te spreken van het instrument van het misdrijf, ongeacht de goede trouw en de betrokkenheid bij het misdrijf van de derde aan wie dat instrument toebehoort. In die mate is die bepaling niet verenigbaar met art. 10 en 11 Gw., gelezen in samenhang met het beginsel van het persoonlijke karakter van de straffen.

Gevonden in

http://elfri.be/rechtspraak/verbeurdver ... eder-trouw

Uiteraard heeft onze zoon ons vertrouwen geschonden maar hij heeft met een aantal dagen gevangenis en hoge advocaat kosten zijn straf al gehad.

Hoe lang duurt zo een onderzoek doorgaans, wij zijn de auto al 3 weken kwijt. Is er misschien een standaard verzoek waarmee ik de auto zelf terug kan vragen?
Is dit een voldoende straf?

dutchilly
Topic Starter

#5 , 14 aug 2015 20:04

Dat is voldoende straf ja..strafmaat staat niet in verhouding tot het delict...kleine hoeveelheid verdovende middelen ( minder dan 30 stuks) en dan de gevangenis in moeten..ga echte boeven vangen zeg ik

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 aug 2015 20:59

Minder dan 30 stuks van wat?
In België is er een quasi nul tolerantie. Op festivals al helemaal.
Is uw zoon gearresteerd en daarna aangehouden en voorgeleid bij een magistraat?
Was dat een onderzoeksrechter?
Hebt u het PV nr ... gedeelte AN.cijfer cijfer. letter cijfer of letter . 123456/2015 is van belang. Gegevens in vet zijn van belang
Normaal heeft uw zoon een copie van zijn verhoor meegekregen of is hij niet verhoord.
Had hij de mogelijkheid om een advocaat te raadplegen of is hij verhoord met een advocaat.
Heeft hij vrijwillig afstand gedaan van de verdovende middelen?

Al deze vragen om een idee te krijgen welke zwaarte parket/rechtbank aan het feit geven.

LeenW

#7 , 14 aug 2015 22:43

In België is men nu eenmaal minder tolerant voor drugs dan in Nederland. Afhankelijk van de aard en de de hoeveelheid, kan men dit eventueel zien als smokkel en zal er nog wel wat gevangenis bijkomen. Maar goed, de advocaat van uw zoon zal daar beter op de hoogte van zijn van wat hem ten laste wordt gelegd. Als het meer dan enkel bezit is, kan het nog wel enkele weken duren voor de auto vrij wordt gegeven, of wordt is dit zelfs permanent (zie wetgeving chantika).

Mss dit ook nog eens lezen, om aan te tonen dat de drugswetten in Nederland niet zomaar vergeleken moeten worden met de rest van de wereld.:
http://www.thailandblog.nl/maatschappij ... -thailand/

Franciscus

#9 , 15 aug 2015 14:02

Nog vergeten ....mogelijk bestaat de kans dat het openbaar ministerie (procureur des Konings ) zijn ambtsgenoot de Officier van Justitie in Nederland in kennis stelt van de feiten in België gepleegd door een Nederlander met vraag verder nazicht te doen en betrokkene te horen. Tevens verder nazicht te doen naar plaats en wijze aankoop van
Op die wijze wordt vermeden dat betrokkene zich dient te verplaatsen met uitzondering van de rechtszaak op zich natuurlijk.

Trouwens op nogal wat festivals zeker in provincies Antwerpen en Limburg wordt er samengewerkt met de Nederlandse politie - zeker op grote festivals. Was o.a. duidelijk te zien op dat festival in Boom met de typische Nederlandse ME wagens.

dutchilly
Topic Starter

#10 , 15 aug 2015 14:21

Mijn zoon heeft een week in de gevangenis in Antwerpen gezeten. Zijn advocaat heeft ervoor gezorgd dat hij zonder voorwaarden is vrijgelaten zodat hij zijn baan niet kwijt raakt. Hij zal dus nog moeten voorkomen. Onduidelijk wanneer dat is.

Ik ben goed op de hoogte van verschillen in tolerantie mbt drugs...dat wil niet zeggen dat ik het daarmee eens ben.

Heeft niemand een advies hoe ik een verzoek moet indienen de auto terug te krijgen?

BrainTrain

#11 , 15 aug 2015 16:38

ik had recentelijk een zelfde vraag hier op het forum ivm terugvorderen computermateriaal. Ik kan niet garanderen dat uw verzoek onder hetzelfde artikel valt.
Als het om een opsporingsonderzoek gaat, art.28sexies Sv.
Als het om een gerechtelijk onderzoek gaat, art.61quater Sv.

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... romtab=wet

Succes.
Laatst gewijzigd door BrainTrain op 15 aug 2015 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus

#13 , 15 aug 2015 21:10

Feit dat hij een week heeft vastgezeten al al niet niks.
Waarom schrijf ik dat
- termijn voor onderzoeksrechter is max 5 dagen dus was al raadkamer ..
zonder voorwaarden...ja in Nederland...
Persoonlijk denk ik dat hij best goed meewerkt en correcte gegevens in zijn verhoor heeft gegeven of nog zal geven want
- hij zal worden beschouwd als dealer
- zoals ik reeds heb geschreven zal OvJ in Nederland ook gaan tussenkomen - u kan ervan op aan dat de politiediensten Federale drugs en Nederlandse drugteams de zaak al overlegd hebben al of niet met een rogatoire commissie.
Veroordeling zal dus ook iets meer zijn dan een geldboete.

Nog steeds geen antwoord op PV nr en op aard van de pillen....

Eens lezen
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150719_01783001

Terug naar “Andere”