Pagina 1 van 1

Boete DeLijn

Geplaatst: 29 apr 2016 14:33
door Leonies
Onlangs ging ik met een DeLijn bus van Brussel naar Haacht. Ik had mijn Mobib gescand, denkende dat deze nu ook geldig is in DeLijn bussen. Dat is ook zo maar alleen in het brussels gewest. Net over de grens in Vlaams Brabant werd ik gecontroleerd. Mijn vervoersbewijs was niet geldig. Ik krijg een folder in mn handen gedrukt en ben onder de indruk dat zodra ik een klacht indien en de situatie uitleg, ik geen boete zal krijgen. Er is ook niet gezegd dat ik een boete krijg, alleen geconstateerd dat mijn vervoersbewijs niet geldig is. (ik had 1.40 euro aan STIB betaald, ipv 1.80 aan DeLijn). Ik heb direct Delijn ge-emaild zoals aangeraden, de situatie eerlijk uitgelegd, maar heb nu een boete van 107 euro opgelegd gekregen. Is dat niet buitenproportioneel? Is er iets wat ik kan doen. Ja een klacht indienen, maar op welke gronden maak ik het meeste kans?

Bvd,
Leonie

Re: Boete DeLijn

Geplaatst: 29 apr 2016 14:44
door LeenW
U had geen geldig ticket, dan eindigt de discussie. Het enige dat u nog kunt doen, is een verzoekschrift voor vermindering van de boete indienen (al moet ik wel even bijvertellen dat 107 euro de laagste boete is - zie site De Lijn).

Re: Boete DeLijn

Geplaatst: 29 apr 2016 15:03
door denlowie
De boetes zijn onlangs verhoogd van 75 naar 107€.
Als er geen boetes zijn is het totaal overbodig om controles te doen !

Re: Boete DeLijn

Geplaatst: 29 apr 2016 15:21
door Blaatpraat
Je kunt deze situatie altijd eens uitleggen aan de ombudsdienst van De Lijn (of van het openbaar vervoer in het algemeen) en eens horen.
Als je kunt aantonen dat je effectief daar betaald hebt (en dat kun je normaal wel, voordeel van mobib), zou het kunnen zijn dat ze hun goodwill tonen en vragen om de rit + een administratieve kost te betalen, die wat lager zijn dan 107 euro.