Ik heb een vraagje. In 2010 heeft mijn toenmalige partner mijn bankrekening een aantal maanden gebruikt om geld te 'parkeren' en daarna door te sturen. We zijn uit mekaar gegaan en ik heb die bankrekening gesloten. Dan ben ik naar Afrika verhuisd voor mn werk en heb ik me ook uitgeschreven in Belgie. In 2013 kreeg ik een email van de federale gerechtelijke politie met wat vragen over mijn ex die ik naar eer en geweten heb geantwoord. Niks meer van gehoord tot ik gisteren een email kreeg van het parket in Brussel dat het onderzoek is afgerond en dat er 'voldoende elementen zijn om de raadkamer te vragen u naar de correctionele rechtbank te verwijzen voor feiten van witwassen (het ter beschikking stellen van uw bankrekening aan XX). Gelet op uw woonplaats hield ik eraan u hiervan reeds op de hoogte te stellen. Mag ik u verzoeken mij mee te delen of u een raadsman heeft in Belgie en zo ja mij per kerende zijn contactgegevens mee te delen'
Ik viel bijna van mijn stoel. Wat moet ik hier nu mee? Wat gebeurt er als ik niet reageer op dit schrijven (het is per slot een email)?
Ik heb de hele dag gezocht naar een advokaat die me vanop afstand advies wil geven maar dat is blijkbaar niet evident. Ik wil ook niet het risico nemen naar Belgie te vliegen en gearresteerd te worden, mijn leven is hier.
Kan iemand mij adviseren aub?
Alvast bedankt!