Dat deed ik voor zover ik kan, maar het geeft me nog geen duidelijk antwoord. Voor zover ik kan zien werd het met die mondelinge verderzetting een negenjarig contract waarvan ik dan nu het 9e jaar zou beëindigen, maar ik snap niet helemaal hoe deze mondelinge overeenkomst kon geregistreerd worden - Maar gezien deze ze wel zou zijn, snap ik dat ik 3 maanden opzegtermijn heb, maar het punt van de huurwaarborg en de plaatsbeschrijving is me helemaal niet duidelijk vrees ik.Begin eens met de huurwet te lezen
http://www.just.fgov.be/img_justice/pub ... pdf/21.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Neen, ik wens niet vroegtijdig te vertrekken. Ik vertrek hier om veiligheidsredenen aangegeven in een ander onderwerp die ik aanmaakte waar ik ook vragen over had. Maar ik hou mij liever strikt gehouden aan de wet en wil zelf ook correct zijn, dus ik zal mijn opzegtermijn van 3 maanden uitzitten. Het is niet omdat huisbazen proberen alles uit te melken dat ik dat moet, gezien ik zelf beslist heb om te vertrekken vanaf November kan ik dat moeilijk afrekenen op mijn huisbaas, ongeacht in welke staat het appartement zich bevindt.Ik begrijp dat Baldwyn nu in een opzegtermijn zit, en vroeger uit het appartement wenst te vertrekken.
Klopt mijn redenering dat enkel het eerste huurcontract het wettelijk geldende is en geregistreerd zou moeten zijn?
Ingeval enkel het tweede contract geregistreerd werd, is dat in mijn ogen een ongeldig en in ieder geval niet het juiste contract om te laten registreren, en zou het contract dus mogelijk als ongeregistreerd kunnen beschouwd worden?
Gezien dit mondeling gebeurde is dit moeilijk om te bewijzen natuurlijk. Te meer omdat het opnemen van de staat van de flat en het vastleggen van de huurwaarborg net voor 2002 gebeurde.‘Ik beschik over een mondeling contract dat een verderzetting is van 2 schriftelijke contracten van elk 3 jaar, zijnde het laatste dus 1 Januari 2005 tot 31 December 2007’ waaruit ik afleid dat uw eerste huurovereenkomst in werking trad op 1 januari 2002.
De eerste huurovereenkomst werd inderdaad niet beëindigd door kennisgeving. Ik heb deze getekend voor staat van het appartement en de waarborg. Ik beschik wel nog over een brief waarbij de huisbaas zegt dat de waarborg in orde is, en ik een copie dien te bezorgen van mijn brandverzekering zoals overeengekomen op contract, maar ik heb geen copie van een contract gekregen.Ik ga ervan uit dat die eerste huurovereenkomst niet beëindigd werd door kennisgeving van opzegging vóór 1 oktober 2004.
En wat als de latere huurovereenkomst, dus vanaf 2005, diegene is die is geregistreerd en niets daarvoor? Ik heb de huurwet gelezen maar voor zover ik zie is het de bedoeling om een contract op te stellen vanaf de eerste 3 jaren, en deze kan dan in een 3-6-9 doorgetrokken worden. Dit contract anno 2005 beslaat een volledig nieuw verhaal, er wordt ook geen sprake gemaakt dat ik er al woonde maar doet dienst als 'intrekkend' op het adres. Enkel de vermelding van de staat van de flat 'zoals reeds eerder opgesteld' wordt vermeld.Uw latere huurovereenkomsten worden m.a.w. geacht niet te bestaan.
De enige verschillen die kunnen worden vastgesteld, zijn deze van defecte apparatuur (boiler) door ouderdom. Ook wel kleinere zaken als stopcontacten die niet meer even vast hangen aan de muur als bij intrek 9 jaar geleden maar goed, dat is snel opgelost. Ik wil mij vooral vrijwaren dat er geen extra kosten mij worden aangerekend, bv. het schoonmaken en laten verven door een firma van alle muren door de roet die vrijkwam door een boiler waarvan ik kan aantonen dat deze defect is, alsook proberen aan te tonen dat de boiler defect is geraakt door mijn fout als huurder (dit type handelingen zie ik verhuurders capabel in, ook de mijne).Het vaststellen van verschillen ten aanzien van de plaatsbeschrijving is niet onderworpen aan voornoemd art.1730,§1.De verhuurder kan hiermee een derde belasten op zijn kosten.
Neen. Die van mij is noch door mij, noch door de verhuurder ondertekend, enkel door de experte. Ik ben toen wel verplicht geweest om de hunne te ondertekenen, wat ik toen maar normaal vond - Ik zou ook later alle nodige contracten bekomenWerd de plaatsbeschrijving in 2001 door beide partijen ondertekend?
Als ik me juist herinner heb ik dat toen opgevraagd. Ik was volledig uit het oog verloren dat ik er geen had (ik ging van student naar werkend in die periode) en wou een geschreven. Ze hebben toen gezegd om dat vanaf 1 Januari 2005 pas te doen en dus loopt het eerste over 3,5 jaar, dus in principe zit ik er al 9,5 jaar. Of dat er toe doet weet ik niet. Na December 2007 wouden ze geen geschreven contract meer omdat de wet veranderd was en ze het typecontract niet meer mochten gebruiken (het was een standaard contract 'office des propriétaires', die eigenlijk zowat alle kosten bij de huurder legt), maar toen had ik me geïnformeerd en gezien een mondelinge verderzetting geldt, maakte ik me geen zorgen. Ze hebben me ook nooit iets met aangetekende zending gezonden (zie andere post defecte installatie - ze geven nooit graag geld uit).De verhuurder kan ook niet aanhalen dat het eerste geschreven huurcontract het gevolg is van de eis tot een geschreven huurcontract aangezien dit contract niet start in 2001.
Zolang dat juridisch mag ondanks dat het nooit is geregistreerd, zie ik eerlijk gezien het probleem niet voor hun? Ik maak me eerder zorgen over kleine zaken zoals bv.: Ik heb lampen moeten vervangen omdat er kortsluiting was, dat bleek uiteindelijk omdat ze een zekering zelf hadden 'gemaakt' met een soort koperdraad. Toen ik zelf alle zekeringen nieuw kocht, had ik direct geen problemen meer (heb die oude zekering goed bijgehouden als bewijs). En in 2005 kregen ze een nota dat hun vuur niet conform was en levensgevaarlijk (gasontsnapping). Daar hebben ze een nieuw voor moeten plaatsen, maar sinds vorig jaar doet dat de pleister licht loskomen net boven het vuur. Telefonisch zeggen ze dat dat allemaal geen probleem is en ze het zelf wel zullen toestoppen omdat ze na 9 jaar toch alles moeten herverven maar ja, de dag zelf sta je er met even goed iets totaal anders. Zeker gezien het defect aan de boiler die ze moeten vervangen die ik vermelde in een andere post zie ik ze niet zomaar de huurwaarborg teruggeven.Dus ofwel haalt de verhuurder de plaatsbeschrijving van 2001 boven water of hij zit ernstig in de problemen..
Hierbij een vraag, gezien ik in mijn laatste maand huur al zal vertrokken zijn uit het pand, heb ik de verhuurder hiervan verwittigd. Zij zullen de eerste week van December langskomen voor de staat op te nemen van de flat na de huur.Dus ofwel haalt de verhuurder de plaatsbeschrijving van 2001 boven water of hij zit ernstig in de problemen..