opzeg, vochtproblemen, waarborg niet geblokkeerde rekening.

ellentje88
Topic Starter
Berichten: 3

opzeg, vochtproblemen, waarborg niet geblokkeerde rekening.

#1 , 13 aug 2010 20:55

goedeavond iedereen!

sinds 1 september 2009 zitten wij in een huurapp. Dit heeft tijdens de winter echter vochtproblemen laten zien:
- muur waar niet tegengebouwd is: bij slagregen zijn er over heel de lengte van het huis aan die muur vochtplekken te zien, het vocht drupt gewoon van de muur af...de muur en verf voeld klam/vochtig aan, dit is dus in de living en de slaapkamer. (voor gebeld naar huisbaas: ze gaan daar bouwen dus dan is het opgelost...nu eind dit jaar zouden ze pas met de graafwerken beginnen, het gaat om een groot app.complex dus eer de muur hooggenoeg staat zijn we terug een jaar verder...)

- berging: achter de logeerzetel (die toch wat van muur staat en andere kant van het huis is), stond de muur vol schimmel. in deze zelfde berging is aan overkant een aansluiting voor wasmachien en kraantje dat naar buiten gaat(hiervoor zijn ze in begin langsgeweest omdat het lekt, dit is fout van vorige huurder). heel die onderkant bladerd de verf af, stond er schimmel, en brokkeld het pleisterwerk af. (hiervoor gebeld in winter en staken dit op droogkast (hebben we niet), dat we onze was binnen drogen (ja winter.. maar verluchten constant en is meestal in living dat hij hangt), de ramen stonden er regelmatig open, afgewisselend met de verwarming die daar voor niets op stond..

- tot voor kort (nu hersteld) was de gootsteen van de buurman kapot, hierdoor kwam er water in de kelder, welke onder onze slaapkamer is. deze stond onder water met gevolg opstijgend vocht. heel de muur vochtig, schimmel en zelf water op de grond.
- alle ramen vertonen condens ondanks de temp. tijdens de nacht op min. 17 graden word gehouden.

nu in de zomer hebben we hier geen probleem van gemaakt, alles is nu redelijk droog even. Maar wij verwachten begin maart ons 1ste KINDJE. Het is wel duidelijk dat wij hier NIET kunnen blijven zo...echter geraken wij hier niet weg..
indien wij niet tijdig een opzeg doen (min. 3maand ervoor), moeten wij onze boete van contractbreuk betalen. Indien tijdig gemeld zodat ze iemand kunnen nieuw vinden, moest dit niet. Maar tegenwoordig staat alles pas op laatste moment te huur.

Nu ik vermoed dat aangezien de vochtproblemen wij wel opzeg kunnen doen zonder opzegtermijn en zonder boete (wat niet wil zeggen dat we op 2 weken verhuizen, maar bv. mss een maand tijd ertussen). Moeten wij dan deze vochtproblemen aantonen? deze zijn echter nu niet echt aanwezig en alles voelt redelijk droog aan.. de schimmel heb ik behandeld met een speciale schimmelspray die dus wel even weg blijft.

tevens hebben wij ook geen goed contact meer met de huisbaas. Wij hebben dit app. onderhouden als ons eigen app'tje. De tuin was helemaal verwoekerd(onrkuid,stenen, etc) en is helemaal heraangelegd, het tuinhuis was beschimmeld door vocht en is helemaal ingestreken daartegen door ons. heel het app. is geschilderd, wat 8 jaar geleden was (wel vergoed door huisbaas in begin). Nu in begin hadden wij problemen met de verwarmingen toen wij deze voor 1ste keer opzette: bleek er geen expantievat aanwezig te zijn! overlaats frigo kapot die ze ineens niet wouden terug betalen (de herstelkosten waar mee ze eerst wel akkoord gingen!) en dus via aangetekend schrijven en wetteksten er bij te halen ons gelijk gekregen. Dachten ze ook nog te beweren dat het expantievat ook op onze kosten normaal was! niet dus! Hierdoor hebben wij eind van de vorige maand de kosten van de frigo afgehouden van de huur (via aangetekend schrijven gemeld), en geen enkel reactie gehoord...Dus voor opzeg en meegaandheid hebben wij dus nu wat schrik.

huurconstract is 3-6-9 en geregistreerd (al nagevraagd)
hoe denken jullie dat wij dit het beste aanpakken? we zijn al halfjaar op zoek naar een andere woning. dit met rekening te houden dat we 3 maanden tijd hebben om opzeg te doen: lukt gewoon niet..daarom moeten we het wel anders aanpakken. spijtig genoeg.

hierbij meld ik ook dat onze waarborg op niet geblokkeerde rekening staat! kregen sleutel week vroeger en moesten dan waarborg betalen: zegt ze ineens dat het zo moet en niet anders kan...wij dus maar gedaan. Maar ze kan daar wrs zomaar aan en kan ermee doen wat ze wil op het einde! kunnen wij hier ook iets tegen doen?

lang verhaal, veel vragen:) hopelijk veel reacties!

mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ellentje88
Topic Starter
Berichten: 3

#2 , 16 aug 2010 21:43

niemand?? mja hebben naar gemeente gestuurd... in hoop dat...

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 16 aug 2010 23:47

Dit bericht is er om een of andere reden tussen geglipt.

Woningdienst kan komen kijken en een advies van onbewoonbaarheid uitbrengen. Dit is echter een werk van lange adem aangezien de burgemeester zich akkoord dient te verklaren en aan de eigenaar de mogelijkheid dient geboden te worden om het pand in orde te zetten.

De waarborg dient effectief gestort te worden op een geblokkeerde rekening maar een echte straf staat er niet tegenover bij het niet vervullen van deze verplichting. Als u hen daarvoor schriftelijk in gebreke hebt gesteld kan u de gerechtelijke intrest eisen op de waarborg maar dat is het.

Aangezien het contract werd geregistreerd zal u zich aan de wettelijke,opzegtermijn conform art 3$5 dienen te houden en drie maanden opzeg te geven. Gelet op de termijn reeds in het pand heeft de verhuurder het recht 2 maand wederverhuring te eisen als schadevergoeding.

Enkel bij een definitieve onbewoonbaarheidsverklaring zou u zonder schadevergoeding en opzegtermijn het pand kunnen verlaten.

Reclame

ellentje88
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 25 sep 2010 19:59

Beste,

Ondertussen zijn we enkele weken verder en is er het volgende gebeurd:
1st telefonisch contact gehad, voorstel: 3 maand opzegging, zelf huurder zoeken met akkoord van haar, 2maand boete dan late vallen, dit vanwege ik zwanger ben en 1 app. te klein zal zjin, 2: de vochtproblemen en dit in combinatie met een baby niet goed is! echter was zij niet akkoord en wil ze tot het uiterste gaan. Ook wou ze 3maand boete ipv 2 (opzeg 2de jaar gedaan en we gaan erook uit in ons 2de jaar). ZE is totaal niet op de hoogte van de wetgeving! Uitleg dat wij steeds goede huurders zijn geweest, app. geschilderd hebben, tuin aangelegd(was alleen onkruid met betonne platen, nu mooi stuk gras etc.), gemeenschappelijke gang mee geschilderd, etc. deed er voor haar allemaal niet toe omdat wij ook tot het uiterste zouden gegaan zijn (zij heeft verf vergoed = eigen beslissing, tuinhuis geplaatst = stond er al als wij gaan kijken zijn de 1ste keer, kapotte verwarming kosten voor haar = logisch, kapotte frigo door slijtage kosten voor haar=logisch) alles wou ze er ineens bij halen dus volgende gedaan:

- via mijn tante (die ook in verhuur zit maar dus groot risico wou nemen!), hebben we samen met haar een aangetekend schrijven gestuurd met daarin het volgende (kort)
dat we de verhuurder formeel in gebreken stellen voor het vocht en hierdoor de woning niet voldoet aan de eisen volgens gezondheid blablabla...dat we er dan ook vanaf 1nov het app. verlaten. Dat aangezien de waarborg niet wettelijk geregeld is (deze staat op rekening op hare naam, niet geblokkeerd dus die zien we nooit nog terug...), we deze aanzien als huur voor september en oktober (ok niet wettelijk, maar krijgen waarborg toch niet terug en zij kan er toch aan wanneer ze wil..;).
- week later brief van advocaat gekregen dat deze 3 maand opzeg en 3maand boete eist (terwijl het maar 2 maand zijn), dat wij zogezgd verhuurder nooit op hoogte gebracht hebben van vocht (idd nooit viaschrijven, maar uit goede wil altijd via telefonisch contacT..) en dat de waarborg wel wettelijk is aangezien deze op individuele rekening staat (maar dus NIET geblokkeerd en wij hebben nergens getekend!). indien zij maanden huur niet ontvangen ze verder gaan met vrede gerecht.
- ter compensatie app. dan toch zelf te huur gezet. Al 10tale bezoeken gehad en telkens diegene die wouden doorgestuurd naar huisbaas, tot heden niets van gehoord voor eventueel 2de bezoek of dat het verhuurd is. Laatste persoon die het wou nemen, dan maar zelf naar huisbaas gebeld om afspraak met deze mensen te maken: ANTwoord van de huisbaas: ik verhuur niets, jullie verhuren mijn app. ik niet. Maak maar een lijst (denkt ze nu echt deze dan zomaar te krijgen terwijl ze weigert het te verhuren?)

Dus wij snappen haar niet! zelf als ze voort gaat met het proces zou eht in haar voordeel zijn dat er nieuwe huurders zijn? wij gaan er toch zowiezo uit. Volgens wet mag het pas 1dec. eerder doen wij dit op1nov. Dus het komt zowiezo vrij...
Nu kandidaat huurders papier laten tekenen dat zij het willen huren, als bewijs dat wij ons ingezet hebben!

Wat zijn onze kansen als ze verder gaat? rekening houdend met het feit dat er vochtproblemen zijn, ik zwanger ben en baby hier dus niet thuis hoort, onze versch. voorstellen tot middelijke schikking zoals 3maand opzeg en geen boete, zelf huurder zoeken ,etc.

alvast bedankt!

eylis
Berichten: 8994

#5 , 27 sep 2010 10:01

Als ik het even diagonaal lees, zouden jullie 1 maand eerder dan wettelijk kan vertrekken omdat de boel niet gezond is mét jullie medewerking om huurders te vinden (en ook gevonden). Dus de verhuurder moet een zaak aanvatten voor de vrederechter voor 1 maand huur?
Het is even gokken, maar ik denk dat ze strategisch haar been stijfhoudt in de hoop dat jullie overstag gaan, in de wetenschap dat een zaak aanvatten wrschnlk geen voordeel oplevert...
Maar dat is mijn gok natuurlijk...

Terug naar “Huren”