Schilderen binnenshuis

Argon
Topic Starter

Schilderen binnenshuis

#1 , 25 okt 2010 15:43

Beste,

Als er niets in het huurcontract staat qua schilderwerken van de muren (Glasvezelbehang) kan men u dan verbieden om de muren en deuren te schilderen in een ander kleur?
Natuurlijk rekening houden met het feit dat niet alles kanarie geel of roze zal worden geschilderd...

We hadden gekozen voor een beige en licht bruine tint. Enkel de plafond dient wit te blijven want dat staat zo in het contract.

Groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 okt 2010 16:07

Als huurder mag je binnenhuis schilderen, tenzij uitdrukkelijk verboden in de overeenkomst.
Zeer abnormale kleuren mag je wel niet gebruiken zoals bvb zwart. Heb ooit een huurder gehad die de slaapkamers volledig zwart had geschilderd, zowel muren en zoldering, deuren en ramen. Er stond niets in de huurovereenkomst over schilderwerken. Toen ik hem zijn HWB weigerde terug te betalen, stapte hijzelf naar de vrederechter, maar hij is van een kale reis teruggekomen. Ik mocht het volledige bedrag houden, terwijl er geen andere huurschade was. Ben wel niet toegekomen met dit bedrag, want ik was verplicht om 4 (vier) lagen te zetten om alles gedekt te krijgen.

Argon
Topic Starter

#3 , 25 okt 2010 16:24

Bedankt voor uw reactie. Zoals ik daarnet ook zei versta ik zeker jullie standpunt ook. Daarmee dat we een licht beige en Bruine tint nemen. Echter zei onze huurbaas van "ik kan dit nog niet zeggen als je mag schilderen of niet". Na het bekijken van het contract staat enkel iets over de trap dat niet geschilderd mag worden en dat het plafond dient wit te blijven. Ook staat er niet in het contract dat het huis moet "terug gegeven" worden in de staat zoals we er in gingen. Men kan ons dus met andere woorden niet verplichten denk ik om alles terug te overschilderen bij het vertrekken uit die woonst?

Reclame

Vandebos

#4 , 25 okt 2010 17:11

Hmmm Mava, hebben wij misschien dezelfde huurder gehad?

Dat u het pand dient terug te geven in de staat waarin het zich bevond bij intrede zit vervat in de wetgeving... onnodig hier een contractueel beding van te maken.
Art. 1723. De verhuurder mag gedurende de huurtijd de gedaante van het verhuurde goed niet veranderen.

artemis

#5 , 25 okt 2010 17:13

Is er een plaatsbeschrijving?

Zoja dan zou ik toch even dubbelchecken. Ik weet het niet heel zeker maar als daarin staat dat de muren wit waren dan denk ik dat ze wit moeten zijn bij vertrek (tenzij met akkoord van de verhuurder).

Vandebos

#6 , 25 okt 2010 18:19

Het meest eenvoudige is dat je eens bij de verhuurder langsgaat en voorbeeldstrips van de tinten die je wenst te gebruiken meeneemt.

Argon
Topic Starter

#7 , 25 okt 2010 20:12

Het ding is dat we pas Zondag onze sleutel krijgen en zondag dus pas de plaatsbeschrijving doen. Ik had al enkele vrienden opgetrommeld om te komen helpen zondag met het afplakken van de muren / beginnen met schilderen. Ik bel deze middag naar de huisbaas met de vraag als we mogen schilderen (de vorige eigenaars mochten het ook doen). Ik ben dan zo vriendelijk om het nog te vragen met als reden dat ik wat kan plannen om te schilderen/verhuizen/verf aan te kopen zodat we zondag kunnen beginnen. Dan zegt ze doodleuk dat ze daar nu niet kan over beslissen...

Dan vraagt ze welke kleuren het zijn. Ik zeg haar dat het een beige tint is en licht bruin, dat we dus zeker geen overdreven kleuren nemen. Dan vroeg ze zich nogmaals af aan welke muur welk kleur ging komen (uiteindelijk is dat aan ons denk ik zo.)

Ze zal het ons maar laten weten eens we zondag zijn zei ze... Volgens mij wat mensen tegenwerken denk ik zo. Nu, ik blijf beleefd want we hebben elkaar nodig he ;-)

Vraag mij gewoon af in hoeverre ze zo'n beslissing kan nemen om het ons te verbieden zonder dat het in het contract staat.

Terug naar “Huren”