Opzeg contract bepaalde duur + nieuwe huurders via immo

CrsH
Topic Starter

Opzeg contract bepaalde duur + nieuwe huurders via immo

#1 , 26 okt 2010 19:14

Beste Forummers,

Wij zitten met het volgend probleem:
Wij hebben een huurcontract van bepaalde duur (3 jaar) dat is ingegaan op 15 maart 2008. Wij hebben een huis gekocht en hebben in augustus een opzeg brief aangetekend verstuurd naar het immobureau, dat ook instaat voor het beheer, dat wij wensten uit het huis te zijn tegen 1 december. (we zijn een nieuw samengesteld gezin met 4 kinderen en hadden maar 3 slaapkamer, die je moet kruisen om in de andere te komen)

Daarop hebben wij een antwoord gekregen dat ze onze opzeg niet kunnen aanvaarden omdat we met een huurcontract bepaalde duur zaten en dat er dus verplicht was om de 3 jaar uit te doen of een tussentijdse opzeg te komen tekenen waarin zij dan voor jou (op commissie) een nieuwe huurder zoeken, zolang het niet verhuurd is moeten wij wel tot 15 maart 2011 huur blijven betalen.

Wij hebben daarop gereageerd dat ik nooit het contract in handen had gekregen. Zij zeiden dat ik dit had moeten komen afhalen op bureau en dat dus niet instond dat het contract niet geldig was, wat ik begrijp. Na veel over en weer gemail was er geen andere keuze dan die tussentijdse opzeg te tekenen want andere voorwaarden (zoals bv in een negen jaar contract) wilden ze niet toestaan.

Na het tekenen hebben ze ons een bord meegegeven om het terug te huur te zetten en direct onaangekondigd mensen laten afkomen. Ik heb hun gevraagd om de gsm door te geven (want het immokantoor stuurt natuurlijk enkel de mensen door, ze komen niet zelf) zodanig we afspraken konden maken, omdat wij beiden pas na 18.00 thuis zijn en met een baby zitten, dat onze tijd zo beperkt is dat als de baby slaapt niemand de slaapkamers konden zien. Dit was niet naar de goesting van het immokantoor en dreigden ze mensen volgens het contract te sturen op maandag, woensdag en vrijdag tussen 17.00 en 19.00. Iets wat voor ons onmogelijk was aangezien we zelfs niet thuis waren. Ik heb hun laten weten dat dit voor ons echt onmogelijk was en dat als ze er echt op stonden dat we verdere stappen zouden ondernemen. Wij proberen elke dag mensen te laten komen tussen 18.15 en 18.30 en op zaterdag voormiddag.

Nu zijn we ondertussen 2 maand verder en er zijn al een 20-tal bezoeken geweest, waar een aantal mensen heel geïnteresseerd waren. Maar op het moment dat wij het immokantoor daarover vragen zeggen ze dat er nog geen enkel afgewerkt dossier werd goedgekeurd door de eigenaar. Dus de eigenaar heeft laatste zeggenschap over wie het huis betreedt. Wij hebben het gevoel dat de huisbaas heel kritisch is in zijn keuze omdat hij een zekerheid heeft dat hij tot 15 maart 2011 huur ontvangt en dat hij sommige niet alledaagse personen weigert ook al kunnen ze het betalen, want dit is een criteria van het immokantoor om een dossier door te sturen naar de huisbaas.

Dus mijn vragen:
- Kan ik hier iets aan doen?
- Als de woning verhuurt raakt op een moment dat de huur dat ik in totaal moet betalen dan wat de commissie is (ik moet een maand commissie exclusief btw betalen). Kan ik dan vragen dat de eigenaar deze commissie betaalt en dat de nieuwe huurder er pas ingaat als onze termijn is uitgedaan? concreet zou het betekenen als het zou verhuurt geraken in de laatste maand dat ik huur moet betalen?

Bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 26 okt 2010 19:21

Hier valt weinig tegen te ondernemen.

Wat u wel kan doen is de contactgegevens van de bezoekers met datum en interesse of niet in het pand noteren. Bij problemen kan u dan misschien aantonen dat de tegenpartij zich onredelijk heeft opgesteld qua eisen voor het aanvaarden van huurders.

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 26 okt 2010 19:24

De eigenaar kan u inderdad verplichten de huur volledig uit te doen.

"Als de woning verhuurt raakt op een moment dat de huur dat ik in totaal moet betalen dan wat de commissie is (ik moet een maand commissie exclusief btw betalen). Kan ik dan vragen dat de eigenaar deze commissie betaalt en dat de nieuwe huurder er pas ingaat als onze termijn is uitgedaan? concreet zou het betekenen als het zou verhuurt geraken in de laatste maand dat ik huur moet betalen?"
Euh...wat bedoelt u?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Terug naar “Huren”