Beste mensen,
Sinds iets meer dan twee jaar huren wij een appartement te Gent. Het is in een oud pand, maar te gezellig en te goed gelegen om iets anders te gaan zoeken.
Daar het een oud pand is zijn er nog wel eens problemen. Vorig jaar hadden we een verstopping van de leidingen waardoor de afwas/etensresten van de bovenburen bij ons 30cm hoog in het bad stonden, ook hun douchewater enz. stond iedere keer er water werd gebruikt in ons bad. Dit is na lang over en weer bellen en allerhande klusjes mannen die door de huisbaas zijn aangeduid toch opgelost.
Een maand geleden begon onze Boiler (in de badkamer) te lekken, we hebben toen iemand van Bulex (onderhoud en boilers) laten komen en die wist ons te vertellen dat de Boiler 17 jaar oud was, dat er al zeker 4 jaar geen onderhoud aan gedaan is en dat er door iemand anders aan geprutst is (er ontbraken een aantal draadjes, 2 van de 3 zekeringen in de boiler waren verwijderd). De kosten voor reparatie zouden even hoog liggen als de aankoop van een nieuwe Boiler. Hij wist er ook nog bij te vertellen dat de situatie momenteel niet veilig (water lekt tussen de elektriciteitsdraden) is en hij raadde aan om diezelfde week nog iemand te laten komen om de boiler te vervangen.
Diezelfde dag de huisbaas opgebeld met het verdict. Hij zou het even bekijken en iets laten weten.
Ondertussen een maand later hebben we hem niet meer gehoord. Het lekken is erger geworden en er komt nu water uit de stroomkabel die in het stopcontact zit. Onze zekering is vandaag voor de 2de maal gesprongen door kortsluiting.
We proberen dagelijks contact met hem op te nemen, soms gaat z'n telefoon over, een andere keer krijg je voicemail en nu staat zelfs de voicemail uit of is deze vol.
We hebben hem in tussentijd wel nog een keer nieuwe huurders door het pand zien rondleiden.
Sinds 2 weken hangt er beneden in de gang een papier met naam en telefoon nummer op van iemand die we moeten contacteren als er dringende zaken zijn. Het probleem is dat dit telefoonnummer niet bestaat.
Wat kunnen we nu best ondernemen om de hele zaak zo snel mogelijk in orde te krijgen? We betalen in ieder geval geen huur meer tot we terug warm water hebben.
In ons huurcontract, dat we er vorige week nog maar eens grondig op hebben nagelezen staat ook dat de huurder jaarlijks iemand moet laten komen voor onderhoud van de boiler. Doe je dit niet dan betaal je jaarlijks 100 euro voor onderhoud. De man van Bulex wist ons met zekerheid te zeggen dat er de laatste 4 jaar niemand meer is geweest voor onderhoud en dat de Boiler 17 jaar geleden geplaatst is. Kunnen we weigeren om deze 200 euro die we van de afgelopen 2 jaar nog moeten betalen aan de huisbaas over te maken?
We zoeken een manier die voor beide partijen de beste oplossing bied. Dus de stap naar de rechter is een allerlaatste uitweg.
Zijn er instanties die we kunnen contacteren voor advies?
Alvast bedankt.
Jonas Smets