Verandering samenstelling koppel bij huur

silke2
Topic Starter

Verandering samenstelling koppel bij huur

#1 , 17 nov 2010 16:42

Ik verhuuur een appartement aan een samenwonend koppel. Het verhuurcontract is op beide personen. Het koppel gaat uit elkaar en één van beide gaat elders wonen. Moet hiervoor het huurcontract veranderd worden? Annex? Of is verandering van de domicilie van één van beide voldoende?
In het contract staat:
"De bovenvermelde huurder is ten allen tijde in eigen persoon verantwoordelijk voor de volledige betaling van de huurprijs en de maandelijkse kosten, ongeacht de burgerlijke staat."(huurder is bepaald als beide personen)
Bedankt op voorhand voor de reacties.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
silke2
Topic Starter

#2 , 19 nov 2010 11:05

Is er iemand die hier een antwoord op heeft aub?

Vandebos

#3 , 19 nov 2010 19:08

hmmm, u bent tussen de mazen van het net geglipt, maar deze vraag is hier reeds enige keren uitvoerig beantwoord.

In het kort heeft u twee mogelijkheden:

- U maakt samen met alle huurders en alle eigenaars een klein document op in de aard van
stad, datum.

namen huurders
adres

namen eigenaars
adres

Heden komen A en B verhuurders van het pand gelegen te 123 paradijslaan te 9999 Hemel, met C en D, huurders van bovenvermeld pand middels een contract van 99999 jaar, afgesloten op 01/01/0000 overeen dat vanaf 31/12/2010 C zich terugtrekt uit dit contract. D verklaart bij deze de volledige hoofdelijke verantwoordelijkheid voor het respecteren van het bovenvermelde contract op zich te nemen vanaf 01/01/2011 tot het einde ervan.

Dit onderhands akkoord wordt opgemaakt in evenveel exemplaren als er partijen zijn.

Verhuurder A B Huurder c D

(iedere partij tekent met datum en eronder de handgeschreven tekst "Gelezen en goedgekeurd")
U laat uw exemplaar onmiddellijk als bijvoegsel bij het contract registreren en eist dat de uittredende huurder hetzelfde doet binnen de week.

OF

U sluit een nieuw contract af met de overblijvende huurder...

Welke van beide u ook verkiest hou er rekening mee dat jullie wellicht allemaal bij de bank dienen te passeren voor het aanpassen van de handtekeningbevoegdheid voor het vrijgeven van de waarborg. Het is best dat jullie dit nu in orde brengen dan x jaar te wachten en met een resem problemen geconfronteerd te worden die een interventie van de vrederechter noodzaken om de vrijgave te vorderen.

Reclame

bosprocureur

#4 , 19 nov 2010 21:07

Hm...

Akkoord, mits de nieuwe partner "evenwaardig " is aan de vorige.

Anders vraag ik me wel af waarom de verhuurder zich in een minder goede positie moet laten plaatsen bij evt latere problemen, enkel en alleen omdat het koppel huurders uiteenvalt. Spijtig voor die mensen, maar zo zie ik het toch.

Vandebos

#5 , 19 nov 2010 21:22

Dan zou het koppel naar de vrederechter dienen te stappen om het contract te laten ontbinden. Met wederverhuring, opzegtermijnen gerechtskosten en de hele battaklan...

Uit het bericht meende ik te mogen opmaken dat de verhuurder bereid was de splitsing te aanvaarden en dat hij vanuit dat standpunt advies vroeg, vandaar ook dat ik niet verder ben ingegaan op de mogelijkheid "verhuurder weigert contract aan te passen".

Terug naar “Huren”