afrekening onredelijk hoog, hoe betwist ik dit?

Lingua
Topic Starter

afrekening onredelijk hoog, hoe betwist ik dit?

#1 , 07 dec 2010 14:41

Ik heb een 3-6-9-huurcontract en betaal maandelijks 60 euro als provisie voor verwarming en water (elektricteit betaal ik rechtstreeks aan Elektrabel). Ik heb een klein appartement, 1 slaapkamer, kitchenette, douche, dat ik deel met mijn man en zoontje. We springen zeer zuinig om met de energie (zeer korte douche, verwarming gaat 's ochtends uit als we naar het werk gaan en pas terug aan als we thuiskomen, na een 3-tal uur zetten we ze opnieuw uit of zeer laag). Ik kreeg een afrekening van mijn huisbaas, opgemaakt door ISTA, waaruit blijkt dat ik nog over de 800 euro moet bijbetalen (vorig jaar was het over de 1000 euro). Ik verbruik volgens de meting van ISTA meer dan 1800 hectoliter water, het dubbele van de klant bij wie ik gaat poetsen (een groot huis, ligbad, 6-koppig gezin). Mijn verwarmingskosten voor een jaar bedragen meer dan 1500 euro. Het staat allemaal zwart op wit op de afrekening van Ista (heb hen ook gebeld) en toch is dit onmogelijk. Kan ik iets doen??

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 dec 2010 15:17

Kloppen de cijfers van de meteropnames? Was jijzelf of uw man hierbij aanwezig?
1800 Hl water is inderdaad veel. Was dat enkel koud water of Warm en Koud samen.
Ik verhuur zelf een appartement met 3 Sk en de meteropname is ook van ISTA. Mijn huurders (2 volw. en 1 kind) verbuikten in 2009 aan W en K water een hoeveelheid van in totaal 535 HL en voor 723.21 € aan verwarmingskosten (verwarming van WW inbegrepen)
er is dus duidelijk iets mis met de afrekening in jullie gebouw.

Kijk eens na op de afrekeing van ISTA hoeveel het hele gebouw verbuikt aan water en verwarming.
In de onderste tabel op het afrekeningsblad van Ista kan je de totale bedragen zien van het gebouw en uw appartement.

Lingua
Topic Starter

#3 , 07 dec 2010 15:44

(Ik schrijf in naam van de dame die bij ons poetst en nog niet voldoende het Nederlands beheerst. Ik probeer voor haar uit te zoeken wat er gaande is.)
We waren niet aanwezig bij de meteropname..
Het gaat om W en K samen.
Volgens die cijfers staan wij in voor ongeveer de helft van het verbruik van het hele gebouw, dat nog 2 gelijkaardige appartementen telt en 1 klein studiootje. Boven ons woont een alleenstaande dame.
De eigenaar zegt dat de dame boven ons geld heeft teruggekregen omdat ze zeer weinig verbruikt. Over haar verwarmingsgebruik kan ik uiteraard niets zeggen, maar ik hoor ze meerdere malen per dag lange douches nemen (zijzelf of gasten (sic) natuurlijk).

Reclame

Terug naar “Huren”