Problemen in huur-appartement

Slyslapalot
Topic Starter

Problemen in huur-appartement

#1 , 07 dec 2010 20:23

Probleem 1:

Wij huren al 4 jaar een appartement (bestaande uit 3 verdiepingen).
Onder ons woont er een persoon die een ganse dag door sigaretten rookt (kettingroker in het kwadraat)
Sinds anderhalf jaar beginnen we wel een erge hinderlijke rookgeur hier binnen te krijgen in onze keuken,
berging aan de keuken, badkamer en toilet. (wij zijn niet-rokers!)
In bovengenoemde kamers bevindt zich een luchtschacht die langs elk verdiep loopt. Dus met andere woorden,
alle geuren komende uit het appartement van onze onderbuur komt bij ons terecht. Boven ons lijken ze er geen last van te hebben want
ze roken daar zelf ook.

Sinds we wisten dat mn vriendin zwanger was, hebben we de onderbuur aangesproken en het probleem uitgelegd waar we mee zitten komende van hem.
Hij ging elke dag zijn ramen wat openzetten om de kamers te verluchten. Wat hij ook deed, voor een korte tijd dan toch.
Hij leeft eigenlijk 24 op 24 in zijn keuken, waar de geur bij ons ook het ergste is. Telkens wij thuiskomen hangt er een vettig rookwalm, of als meneer in de weekends thuis zit
stink het in onze keuken een gans dag door.

Ondertussen is de relatie met de onderbuur zeer erg verzuurd geraakt.

Met de geboorte van onze dochter in maart dit jaar hebben we hem terug aangesproken, meneer negeert ons gewoon en loopt weg zonder iets te zeggen.
De stank bleef aanhouden, het ergste in de keuken, berging naast keuken, badkamer, toilet.
Ik kon niks anders meer dan de luchtschacht te sluiten. Dit heb ik in de keuken gedaan door middel van isomo panelen en pur schuim.
In de keuken hebben we geen geurhinder meer nu, in de berging wou ik dit ook doen, maar hierin hangt de gasbrander. Deze heeft toch enige lucht nodig in die kleine berging,
hetzelfde voor de toilet en de badkamer. Deze dichtmaken is ook geen optie omwille van vocht in badkamer en toiletgeuren.

Onze huisbaas & syndicus hebben ook al tevergeefs bij hem aangeklopt.

Kunnen wij tegen deze onderbuur iets ondernemen?

Probleem 2:

-Begin dit jaar ontdekten we in de berging van de hal een grote en vergevorderde vochtplek. We gaan nooit in deze berging, enkel als we met bijvoorbeeld kerst de kerstboom willen uithalen.
Een pekzwarte plek van 2m², kleine beestjes die op de natte muur lopen, en een enorm stinkende geur komen er uit de berging.
Deze berging ligt vlak naast de kinderkamer. Dus deze berging verluchten kan gewoon niet. Als de deur even is open geweest, dan moeten we een ganse dag alle ramen in het appartement
openzetten om de stank weg te krijgen. Met een baby van 9 maanden..

Bij de ontdekking hebben we direct de huisbaas en de syndicus verwittigd. Het leek de huisbaas geen moer te interesseren (het appartement staat trouwens al 7 maanden tekoop) en hij zei
dat we de syndicus zich over de zaak moet hangen.
Dit hebben we gedaan, 4 maanden later is er nog niks uit de bus gevallen. Ze weten nog steeds niet vanwaar het vocht komt (er is ook niet echt naar gezocht, ze hebben enkele in het appartement gekeken naast ons appartement die grenst aan de berging)
Onder tussen zijn een hele boel spullen die in de berging lagen voor de vuilbak. Kappersmateriaal van mijn vriendin die volhing van de schimmel, een dure winterjas die 300€ kosste, en allerhande dingen.

-Ook in de badkamer is er zich een vochtplek aan het ontstaan rondom het verluchtingsgat die altijd open staat.
Dit ook gemeld bij huurbaas en syndicus. We moesten de badkamer meer verluchten zei de huurbaas, het rooster staat altijd open.
Alweer wordt hier niet naartoe gekeken.

-Ook in onze slaapkamer is er zich een vochtplek aan het onstaan. We hebben de de laatste week van november gezien. Ook in zeer korte tijd is deze ontstaan, toen mijn vriendin me vertelde dat er daar een vochtplek was geloofde ik het niet, tot ik zelf ging kijken.
Inderdaad, een plek van boven toch halverwege, het begon al op plekken groen-zwart te kleuren, ook hing er een laag witte schimmel over het verlengde van de hoek.

Dit ook direct gemeld aan de huisbaas en syndicus.

De huisbaas werd kwaad aan telefoon omdat ik daar weer was met mijn gezaagd. Bij het vertellen van het probleem leek het alsof hij alweer in geinteresseerd was.
Alweer zei hij me dat de syndicus zich maar moet aantrekken van die zaak.

Ondertussen is onze dochter al 5 maanden constant ziek, voor aan de luchtwegen. Na het bezoeken van tal van dokters konden ze geen precieze oorzaak vinden ervan.
Ook mijn vriendin en ikzelf die nooit tot zelden ziek zijn, zijn in het laatste half jaar al meer ziek geweest dan in gans ons leven.
Naar onze mening is dit te wijten aan de vele vochtpleken in het appartement.

- En dan nu de hoofdvogel:

In de kleine slaapkamer (kinderkamer) hebben we begin november een plas water gevonden temidden van de kamer. Geen ideé van waar dit kwam, tot ik een druppel water in mijn nek kreeg.
Tot mijn grote verbazing zag ik water druppelen uit het gat temidden de kamer waar de eletriciteit uithangt en waar de lamp aan hangt.
Heb snel de electriciteit afgezet en de draad wat gebogen.

Onmiddelijk heb ik de huisbaas gebeld om dit te vertellen. Zijn eerste zin aan de telefoon was: 'ben je daar alweer met uw miserie'
Ik vertel hem dat er water lekt langs de electriciteit, hij vertelde ons doodleuk dat dit normaal was, en dat hij dit ook had toen hij nog in het appartement woonde (meer dan 10 jaar geleden)
Dit zou komen omdat het terras van onze bovenburen zou volstaan met water. Hun terras was kurkdroog.
Alweer stuurde hij me lopen naar de syndicus.

Moment supreme: Zaterdagavond (4 dec.) ging we slapen, we werden een ganse nacht wakker van gekraak ergens in de woning. Ik gaan kijken, niks te zien. We probeerden verder te slapen,
tot we in de morgen een vrij luid gekraak hoorden. Ik ging kijken en toen ik in de kinderkamer kwam was deze voor de helft onderlopen met water. Het water druppelde niet meer uit het gat van het plafond waar
de elecitriciteit hangt, maar het liep er massaal uit. Ook aan de muur boven het vensterraam liep er veel water naar beneden.

Dit was nog niks, toen ik wat rondkeek naar het plafond zag ik opnieuw iets nieuw. Een redelijk zichtbare scheur aan het plafond op enkele cm van de linker muur die liep van de deur tot voorbij het midden van de kamer.
Over gans de scheur druppelde water naar beneden.

Onmiddelijk syndicus gebeld, deze was er na 30 minuten al om vast te stellen dat dit een tochwel erge situatie is. Ondertussen had ik de huisbaas gebeld die vrijwel binnen het half uur aanwezig was.
Huisbaas kwam binnen, het verbaasde hem zelf helemaal niet wat er aan de hand was. Het leek hij niks tot zeer weinig te doen.

De syndicus is direct tot actie overgegaan, heeft gebeld bij bovenbuur en is daar gaan kijken, heeft de maandag een firma laten komen kijken.
Ze zijn ondertussen nog bezig met de zaak.

De vochtplek in de grote slaapkamer is in afgelopen week trouwens dubbel zo groot geworden en is écht kletsnat

Wij zijn gans dit appartement écht kotsbeu. De 2 slaapkamers vertonen erge gebreken! Ze zijn helemaal niet veilig.
- Vette vochtplekken die overal tevoorschijn komen.
- Water die doodleuk langs de electriciteit naar beneden sijpelt en een scheur waaruit bijna de ganse lengte van de kinderkamer water uitdruppelt.
- 2 volwassen mensen die op de haverklap ziek zijn
- 9 maand oude baby die al maanden hoest tot en met, en die constant ziek is.
- Slaapkamers die gevaarlijk en ongezond zijn.. Waar moeten we nu gaan slapen? In de living misschien..?!

Wat kunnen wij nu doen? Wij hebben al enorm afgezien van dit alles.
Kunnen wij hiermee verder gaan en bijvoorbeeld een schadevergoeding eisen van de huisbaas die alle gebreken gewoon weg-lacht en er niks aan doet?
Ik wens geen huurgeld meer te betalen zolang er niks is opgelost, kan dit zomaar?

Help!!

Met dank!
Laatst gewijzigd door Slyslapalot op 08 dec 2010 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 dec 2010 20:42

Ik lees nergens dat jullie die verhuurder al een aangetekende brief hebben gezonden.
Dat is het allereerste wat jullie moeten doen, en hem ingebreke stellen. Zonder dat staan jullie nergens.
Dan ook de woningdienst van jullie gemeente verwittigen voor een pandkontrole.

Vandebos

#3 , 07 dec 2010 22:49

Inderdaad. De huurder vriendelijk wijzen op de gevolgen voor verkoop indien het pand wegens schimmel, vocht, lekken, electrocutiegevaar onbewoonbaar wordt verklaard kan helpen. Altijd aangetekend!! U dient bewijzen te hebben dat u de verhuurder op zijn verantwoordelijkheid heeft gewezen.

Reclame

Slyslapalot
Topic Starter

#4 , 08 dec 2010 18:34

Ik had geen ideé dat dit nodig was. Ik maak morgen een brief op en stuur die aangetekend naar de huisbaas.

Maar hoe moet het verder dan?? Graag antwood op mijn vragen in mijn 1e post..

mvg!

Vandebos

#5 , 08 dec 2010 19:50

Huurvermindering wegens genotsderving dien je te bekomen via een vonnis. In de links in onderschrift vind t u een pdf "wie doet wat" terug deze bevat een schema van de stappen die u dient ondernemen om met een sterk dossier voor vrederechtervte staan.

Terug naar “Huren”