opzeg huurders

echtscheiding
Topic Starter

opzeg huurders

#1 , 17 dec 2010 09:24

Situatieschets:

mijn man en ik hebben meer dan 20 jaar hard gewerkt. En zo bouwden we 10 jaar geleden een groot nieuw huis en verhuurden we ons klein rijhuis waar het allemaal begon.
Hard werken doet misschien niet altijd goed voor de relatie want nu gaan we in onderlinge toestemming uit elkaar.

Ik krijg het rijhuis en zegde daarom de huuurders, die er ondertussen 5 jaar wonen, op.
Maar omdat bij nader inzien dit huis te klein is voor mij en mijn 3 tieners wil ik het verkopen en iets groter kopen en heb ik dit huis ook al gezien.
Ik besprak dit met de huurders en zij vroegen bedenktijd omdat zij het huis zelf wilden aankopen.
Uiteindelijk vonden ze de prijs te hoog die geschat is door 3 immokantoren. Nu krijg ik een mail (zelfs geen aangetekend schrijven) dat ze erven uitgaan dat ik het huis ga verkopen en zij dus gerust tegen een laag tarief (want dat is mij onmiddellijk duidelijk) hun huurcontract verder zetten. ...

Iemand een paar ideetjes ??
In mijn dromen zou ik ze over een uur al op straat willen zetten (sorry)
dank alvast,
Anita

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tmespreu
Juridisch actief: Ja

#2 , 17 dec 2010 10:40

Wat wilt u juist bereiken?

Even ter info, een huis dat verhuurd wordt kan zonder probleem verkocht worden. U hoeft de huurders niet op te zeggen.

Nietemin:
Heeft u de opzeg al betekent? (met inachtname van de juiste opzegtermijn?)
Indien niet verandert er in beginsel niet zoveel voor de huurders. Indien het huurcontract geregistreerd werd,moeten de nieuwe eigenaars zonder meer rekening houden met het feit dat er een huurovereenkomst is (Ze kunnen deze uiterraard ook opzeggen mits de juiste opzegtermijnen).

Er is aldus geen aanleiding om aan het tarief ook maar iets te veranderen..

artemis

#3 , 17 dec 2010 11:51

Volgens mij hebt u maar 2 mogelijkheden:

Ofwel gaat u zelf in dat huis wonen en geeft u de huurders een wettelijke opzeg. Bedenk dan wel dat u er dan ook effectief zelf moet gaan wonen anders kunnen de huurders nadien een flinke schadevergoeding eisen.

Ofwel wil u het huis verkopen en dan kan u de huurders nu niet zomaar opzeggen. Het is dan aan de nieuwe eigenaar om dat te doen.
Is uw contract geregistreerd? Indien niet dan zal een slimme huurder dat in deze situatie zelf nog doen.

Ik weet niet precies de huidige te volgen procedure voor zowel u als uw huurders. Ik vermoed dat u een opzeg hebt gegeven voor eigen bewoning maar aan de huurders hebt duidelijk gemaakt dat u enkel wenst te verkopen. In feite wordt uw opzeg dan onwettig.

Uw huurders huren aan de prijs die u hen 5 jaar geleden gevraagd hebt. Het is niet hun fout als u dat nu te laag vindt. Als u huur kan blijven ontvangen tot op de laatste dag dat het pand in uw bezit is, is dat nog zo slecht niet.

Reclame

Terug naar “Huren”