Huurder niet betaald/verdwenen

GosselinN
Topic Starter

Huurder niet betaald/verdwenen

#1 , 23 dec 2010 13:05

Hallo allen

Hebben een probleem met onze huurder.. hadden een mondeling akkoord afgesloten dat waarborg pas later betaald zou worden als zij geld had getrokken van een echtscheiding. Nu al bijna 2 maand later, hebben we nog steeds geen waarborg + 2 maand huur nog niet betaald.
Hebben al enkele keren proberen te bellen, sms'n,.. geen reactie. Ook politie heeft al eens gebeld, maar het lijkt dat ze niet opneemt als er een onbekende nummer belt.
Zijn al paar x langs het appartement gereden, en zien geen beweging meer. Buren wisten ons wel te zeggen dat ze af en toe de vrouw zelf nog zien.

Nu zijn we gisteren naar de politie gegaan om te checken of zij daadwerklijk op het adres van het pand staat ingeschreven, maar helaas.
Dit is blijkbaar niet verplicht en de huurder mag bij wijze van spreken 1000 appartementen huren. Ook konden zij ons niet opgeven waar zij momenteel verblijft.

We zouden graag een aangetekend schrijven sturen naar dit adres, maar vrezen dat het niets uitmaakt, daar zij toch niet aanwezig is & moet een aangetekend schrijven niet verstuurd worden naar hoofdverblijfplaats van persoon in kwestie?

Indien de optie vrederechter nog kan, mits alle bovenstaande punten, denken we ook dat persoon niet zal opdagen op vredegerecht..

Heeft er iemand raad voor onze situatie?

Alvast bedankt!!

Groeten
Gosselin N.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 23 dec 2010 14:56

Is de woning die u wensste te verhuren (want in feite is er nog geen waarborg gestort en hebben de huurders nog zelfs de eerste maanden huur niet betaald), een hoofdverblijplaats ? Ik raad u aan om onmiddellijk naar de vrederechter te stappen en de ontbinding van het huurcontract te vragen, na eerst een laatste maal per AS de huurders te vragen binnen de week de waarborg te storten en de achterstallige huur. Het staat nl. als een paal boven water dat u later nog problemen zal krijgen met dit type huurder. Of het AS toekomt of niet is uw zorg niet. U stuurt het AS naar het adres dat in de huurovereenkomst staat. Daar stopt uw verplichting.

Politie heeft niets in deze materie te zoeken, en mogen u ook geen inlichtingen geven.

Mag ik u er tevens op wijzen dat u zelf gedeeltelijk schuldig bent met wat u nu overkomt ? Waarom staat u toe dat die waarborg "later" gestort zou worden ? Er zijn toch kandidaat-huurders genoeg voor elke woning die vrijkomt ?
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 dec 2010 15:05

Persoonlijk vraag ik ook altijd dat de kandidaat huurder binnen de 8 werkdagen na ondertekening van het huurkontrakt, al de eerste maand huur betaald, ook al begint die maar binnen een paar maanden. Daarbij krijgen ze pas de sleutels als ook de huurwaarborg met de bank OK is. Doe zeker geen mondelinge beloften. Zet alles op papier en laat tekenen door alle betrokkenen.
Wat is er van de plaatsbeschrijving? En de registratie van de huurovereenkomst? Werd die al gedaan, want indien niet, kan uw huurster nog uit zonder enige schadevergoeding.
Laat dit u een les zijn voor uw (eventuele) volgende huurders.

Reclame

Vandebos

#4 , 23 dec 2010 15:06

- is er een schriftelijk contract?
- bepaalde duur of negenjarig?
- werd het pand verhuurd als zijnde een hoofdverblijfplaats of niet?

Laten we hier eerst duidelijkheid over hebben...

GosselinN
Topic Starter

#5 , 23 dec 2010 17:15

Allen

Alvast bedankt voor jullie reacties. Het is ook de eerste maal dat ik iets verhuur, en inderdaad ik zal uit deze situatie moeten leren in de toekomst.
Sommige mensen hebben het echt niet goed voor, ook al lijk je hen te kunnen vertrouwen.

Hebben een schriftelijk contract van bepaalde duur (3jaar), getekend door beide partijen. Het pand werd verhuurd als hoofdverblijfplaats.

Met de plaatsbeschrijving zijn we inderdaad de mist ingegaan vrees ik, het enigste wat er in het contract staat is het aantal kamers, 1 leefruimte met keuken, badkamer, wc en 3 slaapkamers. Ook werd er gezegd dat binnendeuren en ramen hun oorspronkelijke grijze kleur dienen te behouden alsook de planfonds een witte kleur moeten behouden.

Indien nog meer info nodig, dan hoor ik het wel.

Bedankt!

GosselinN
Topic Starter

#6 , 23 dec 2010 17:55

Sorry, vergeten te melden dat registratie nog niet gedaan werd, maar dit kon binnen termijn van 2 maanden? of ben ik fout? dan hebben we nog heel even tijd en brengen we dit in orde.

Vandebos

#7 , 23 dec 2010 17:59

U stuurt de huurster aangetekend een ingebrekestelling waarin u haar sommeert om overeenkomstig de contractuele overeenkomst:

- de waarborg te storten op een geblokkeerde rekening
- de achterstallen te betalen
- haar domiciliëring zoals contractueel overeengekomen over te zetten op het adres in kwestie
- u een bewijs van verzekering van haar inboedel in die van derden voor te leggen.

U laat haar in dit schrijven weten dat indien deze punten niet in orde zijn gebracht binnen de 14 dagen na eerste aanbieding van dit schrijven u verplicht zal zijn om op haar kosten bij het lokale vredegerecht de ontbinding van het contract in haar nadeel en de gedwongen uitzetting bij vonnis te bekomen.

U eindigt met "Enkel voor de goede orde wordt dit schrijven u zowel per aangetekend schrijven als gewone post bezorgd."

Geen reactie binnen de 14dagen? In onderschrift vindt u een verzoekschrift art 1344bis/ev Ger.W. dat u kan gebruiken om bij het vredegerecht in de lokatie waar het pand zich bevindt een geding in te leiden.

Registratie in orde brengen zodat er geen discussie daarover kan ontstaan dan AS zenden en gewoon schrijven zenden.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 dec 2010 18:10

Wel begin eens de huurwet te lezen
http://www.just.fgov.be/img_justice/pub ... pdf/21.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

en dan de regels van verhuren. Hier op het forum vb
veel commentaren van oa Vandebos

GosselinN
Topic Starter

#9 , 23 dec 2010 18:59

Vandebos, Franciscus... bedankt voor jullie nuttige informatie!
Gaan ook alles voor veiligheid/zekerheid laten lopen via raadsman.

Vandebos

#10 , 23 dec 2010 21:48

Dat is bij twijfel altijd het meest raadzame. Alhoewel men dat natuurlijk niet graag hoort.

Met een raadsman lijkt uw dossier me echter een eenvoudig dossier. (alhoewel de laatste dat een advocaat mij vertelde dat mijn dossier simpel en rechtoe rechtaan was het 9 maanden heeft geduurd)

Tracht dan ook met de raadsman een vaste, schriftelijke, afspraak te bekomen over zijn vergoeding...

Terug naar “Huren”