Ik heb een huis gekocht maar huurder doet moeilijk

wawoes
Topic Starter

Ik heb een huis gekocht maar huurder doet moeilijk

#1 , 17 dec 2010 18:28

Ik heb 26augustus een voorschot gegeve voor het huis dat ik heb gekocht en 19november is het huis geschreven bij de notaris.
Die dag heeft de notaris zelf gezegd terwijl ze het dossier aant voorlezen dat de huurder niet geregistreed staat en daarom maar 3maand te tijd heeft in plaats van 6maand.
Dus ik zou 1maart in mijn huis mogen.
Ik heb de dag erna mijn opzegbrief aangetekend opgestuurd naar mijn huurder en heb 2weken erna een brief aangetekend trug gekregen van mijn huurder.
Daarin stond in dat hij er niet uit wilt omdat het opzegtermijn niet klopt en hij noemt wette van vroeger.
Ik ben direct naar de notaris terug geweest en daar waren 2 mensen van het notariaat zelf dat alle 2 zeiden dat die wet al suuuper oud is en dat die niet meer telt en dat hij 3maand heeft.
Maar ze hebben het voor de zekerheid alles nog eens nagekeken en en ze zeiden dat de huurder er waarsschijnlijk niet zal uitzijn op de 1ste maart en dat we dan naar de vrederechter moesten gaan en dat het daar zou moeten voorkomen. Maar als het dan toch 6maand is mijn opzeg dan zou ik het proces verliezen en veeel langer moeten wachten op te kunnen verhuizen.
Ik zou nu heel graag willen weten hoeveel maand mijn huurder heeft. Zouden jullie mij kunnen helpen of zeggen bij wie ik terecht zou kunnen voor als ik zekerheid wil hebben voor mijn opzeg?
Mijn huurder betaald slechts 250€ terwijl ik nu al mijn lening begint af te betalen en dat ik het 3dubbele moet afgeven. Dit kan toch niet?? Ik wil echt doodgraag in mijn huis al wonen maar als het toch 6maand is loopt mijn opzeg vanaf januari en kan ik maar ten vroegste 1juli in!

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!!
Alvast bedankt!!

xx

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 17 dec 2010 20:10

U heeft een woning gekocht met een huurder erin wiens contract niet werd geregistreerd?

U heeft de huurder een opzeg gezonden gedurende de maand november waarin u hem een opzeg van drie maanden geeft voor eigen bewoning? Welke wetsartikelen heeft u in dat schrijven aangehaald om de opzeg van drie maanden te rechtvaardigen?

Middels art 3§2 huurwetgeving van dwingend recht dient u een opzeg te geven van zes maanden en dient u hierbij in uw schrijven zekere feiten te vermelden zoals wie het pand gaat bewonen.
§ 2. De verhuurder kan de huurovereenkomst evenwel te allen tijde beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden, indien hij voornemens is het goed persoonlijk en werkelijk te betrekken of het op dezelfde wijze te laten betrekken door zijn afstammelingen, zijn aangenomen kinderen, zijn bloedverwanten in opgaande lijn, zijn echtgenoot, door diens afstammelingen, bloedverwanten in opgaande lijn en aangenomen kinderen, door zijn bloedverwanten in de zijlijn en de bloedverwanten in de zijlijn van zijn echtgenoot tot in de derde graad. (Wordt de opzegging gegeven opdat bloedverwanten in de derde graad het goed kunnen betrekken, dan kan de opzeggingstermijn niet verstrijken voor het einde van de eerste driejarige periode vanaf de inwerkingtreding van de huurovereenkomst.) <W 1997-04-13/43, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>
De opzegging vermeldt de identiteit van de persoon die het goed zal betrekken en de band van verwantschap met de verhuurder. (Deze laatste moet op verzoek van de huurder de band van verwantschap bewijzen. De verhuurder moet aan dit verzoek voldoen binnen een termijn van twee maanden te rekenen van de kennisgeving ervan; zoniet kan de huurder de nietigverklaring van de opzegging vorderen. Die vordering moet op straffe van verval uiterlijk twee maanden voor het verstrijken van de opzeggingstermijn worden ingesteld.) <W 1997-04-13/43, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>
(Het goed moet binnen een jaar na het verstrijken van de opzegging door de verhuurder of, in geval van verlenging, na de teruggave van het goed door de huurder, worden betrokken. Het goed moet gedurende ten minste twee jaar werkelijk en doorlopend betrokken blijven.) <W 1997-04-13/43, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>
Indien de verhuurder, zonder het bewijs te leveren van buitengewone omstandigheden, binnen de gestelde termijn en voorwaarden de betrekking van het goed niet verwezenlijkt, heeft de huurder recht op een vergoeding die gelijk is aan achttien maanden huur.
(De partijen kunnen evenwel overeenkomen om de mogelijkheid van vroegtijdige beëindiging uit te sluiten of te beperken.) <W 1997-04-13/43, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>
Hierop is er één uitzondering middels art 9 van de huurwetgeving, eveneens van dwingend recht:
Art. 9. Overdracht van het gehuurde goed.
Indien de huurovereenkomst een vaste dagtekening voor de vervreemding van het gehuurde goed heeft, treedt de verkrijger om niet of onder bezwarende titel in de rechten en verplichtingen van de verhuurder (op de datum van het verlijden van de authentieke akte), zelfs indien de huurovereenkomst het recht van uitzetting in geval van vervreemding bedingt. <W 1997-04-13/43, art. 11, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>
Hetzelfde geldt wanneer de huurovereenkomst geen vaste dagtekening voor de vervreemding heeft, indien de huurder het verhuurde goed sinds ten minste zes maanden betrekt. In dat geval kan de verkrijger evenwel de huurovereenkomst te allen tijde beëindigen, om de redenen en onder de voorwaarden bedoeld in artikel 3, §§ 2, 3 en 4, mits aan de huurder, op straffe van verval, een opzegging van drie maanden wordt betekend binnen drie maanden te rekenen (van de datum van het verlijden van de authentieke akte) tot vaststelling van de overgang van eigendom. <W 1997-04-13/43, art. 11, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>
Uit uw verhaal is duidelijk dat uw situatie beantwoordt aan de vereisten voor een opzeg van drie maanden. U dient dat echter ook zo duidelijk te maken in uw schrijven.
Is dat niet gebeurd dan biedt het AS van de huurder u een uitweg.
U geeft nog deze maand aangetekend en per gewone post een antwoord waarin u deze vriendelijk wijst op de huidige geldige wetgeving. (zie hierboven, u kan hem ook verwijzen naar http://www.ejustice.just.fgov.be" onclick="window.open(this.href);return false; waar hij onder de afdeling Burgerlijk Wetboek deze wetgeving in het eerste hoofdstuk terugvindt.)
In datzelfde schrijven verzoekt u de huurder u binnen de 14 kalenderdagen na kennisname van dit schrijven te bevestigen dat hij het pand zal verlaten hebben op 1 maart 2011 aangezien u anders verplicht zal zijn op zijn kosten middels een advocaat een geding art 1344bis/ev Ger.W. aan te spannen om hem bij vonnis bij gebrek aan een tijdig verlaten van het pand op zijn kosten te mogen laten uitzetten door een gerechtsdeurwaarder vergezeld van politie, gemeentearbeiders, een slotenmaker en een verhuisfirma.

U sluit af met: "Enkel voor de goede orde wordt dit schrijven u zowel aangetekend als per gewone post bezorgd."

justwanttomove

#3 , 24 dec 2010 16:45

hey Wawoes,

Ik herken de situatie heel hard aangezien ik er net ook inzit. Na een hele historiek gaan de huurders er volgende week eindelijk uit.
Omdat ik zelf zoveel hulp heb gehad aan dit forum, geef ik je even de link van mijn thread door waar je vast en zeker veel info uit gaat kunnen halen: http://www.juridischforum.be/forum/view ... 38&t=24372" onclick="window.open(this.href);return false;

Ook bij ons hadden de huurders 'via verschillende advocaten' gehoord dat ze 6 maanden hadden ipv de echte '3 maanden'. Dubbelcheck zelf of het geregistreerd was op de datum dat je opzegging hebt gestuurd, erna heeft een registratie langs huurderskant geen betekenis meer. Als het niet geregistreerd is, dan heeft de huurder enkel recht op 3 maanden wat ze zelf ook anders beweren. Nodig de huurder uit om zijn eigen kosten zich grondig te laten inlichten.
Wij zijn er zelf uitgeraakt na een paar aangetekende brieven en een onderling akkoord waarin de huurder 2 maanden extra heeft gekregen (en maar 1 maand ervan nodig had). Het hielp wel dat ik gewoon alle wetteksten, gekregen via dit forum en de links onderaan Vandebos zijn posts, gewoon onder de neus van de huurder kon schuiven.

De huurder slaagt er helaas wel in via procedures of verlengingen via de rechter om langer te blijven zitten, vandaar dat een onderling akkoord bekrachtigd door de vrederechter (gratis) kan helpen.

Succes

succes

Reclame

Terug naar “Huren”