Hallo allemaal!
Kleine situatieschets: wij (2) huren een groot, doch verouderd appartement sinds feb '10, dit voor drie jaar.
Stilaan komen er grote en kleine mankementen aan het licht; het begon reeds bij het tekenen van het contract en de plaatsbeschrijving.
Er was een kleine ruit van de inkomdeur gebroken en gebarsten, dit was opgelapt met plakband een een stuk karton. 'Geen probleem', volgens de huurbazin, 'jammer genoeg gebeurde dit wel meer'. Dit zou snel opgelost zijn, bevestigde de onderbuurvrouw.. Tot op heden nog niet... Maar dit is een mini probleem, dus ook een mini zorg voor ons.
Eerste groot probleem: Rond april was er plots een barst in de grote voorgevelruit, contact opgenomen met huurbaas: 'dit gebeurde blijkbaar ook wel meer.. Maar geen probleem, er komen voor de winter nieuwe ramen over de gehele voorgevel'.
Intussentijd hadden we al vastgesteld dat er vloertegels in de keuken loslagen, verschillende keren geplakt met tegellijm.
Alsook dat er wel een enorm grote kier op de deur naar het balkon was, opgelost met tochtstrook.
Of dat we geen lamparmatuur in de badkamer konden hangen, want de elektrische bedrading was tekort afgeknipt door vorige bewoonster en het bezetsel errond te poreus is.
Of dat de temperatuur moeilijk hoog te houden is door grote ,enkele beglazing, ramen in een ijzeren kader...
Dat het bezetsel boven het bad loskomt, wat even opgelapt is..
Dat de septische put in augustus geleegd is en er nu nog steeds een rotte-eierengeur aanwezig is...
Op zich kleine dingetjes , niet het vermelden waard...
Maar , laat me erbij vermelden dat die befaamde barst in het raam ondertussen vergroot is tot een barst over de gehele lengte en breedte, dat ik op een plaats mijn vinger erdoor kan steken, dat we dat raam niet volledig kunnen sluiten en gezien de voorbije weektemperaturen en stijging van de gasmeterstand, mijn geduld stilletjes op geraakt!
Vooral nu de huisbaas spreekt over een probleem met de ramen, die niet in januari maar pas in maart komen..
Tweede groot probleem : drie weken geleden worden de gasmeters vervangen door de netbeheerder, reden periodieke vervangingen..
'S avonds start de boiler van de badkamer niet meer, niet te wijten aan de vernieuwing weet ik uit ondervinding.
Als brave leken bellen wij de onderhoudsfirma om het te herstellen , twee nieuwe stukken en vier uur werk een kleine 400 euro. Na contact bleek dat deze kosten voor de huurders zijn... Expert stelde wel vast dat dit omwille van gebruik/ouderdom was!
Derde probleem:
Op diezelfde moment zagen wij kleurverschillen op de muur, plafond en tegels in de badkamer, klein doch aanwezig.
Gemeld bij huurbaas, loodgieter ter plaatse, probleem bij bovenbuur, water dat lekte in onze zijmuur en op het plafond.
Een weekenhalf geleden is dit probleem eindelijk verholpen, maar nu zijn er enorm veel vieze vocht- en schimmelplekken op de badkamermuur. We hebben reeds verscheidene mails en telefoons verricht maar onze huurbaas reageert niet..
Wat kunnen we nog doen als volledige nieuwelingen in het huurbestaan?
Alvast bedankt