Als eigenaar van app. 1 kamer bewonen en 1 kamer verhuren

Garfinator
Topic Starter

Als eigenaar van app. 1 kamer bewonen en 1 kamer verhuren

#1 , 30 dec 2010 12:51

Hallo,

Ik ben eigenaar van een appartement en wil 1 kamer bewonen en 1 kamer verhuren.

Vraag 1: Hoe stel ik het contract best op? (1) Verhuur aan de huurder en mezelf (alsof ik gewoon een tweede huurder was), of (2) verhuur enkel aan de huurder, waarbij het verhuurde goed die ene kamer is + "gemeenschappelijk gebruik van keuken, badkamer, living, ..."?

Vraag 2: Hoe zit het met de brandverzekering? Als eigenaar heb ik een brandverzekering voor het gebouw via de blokpolis en voor de inhoud via een individuele verzekering. Het wordt normaal aangeraden dat de huurder zelf ook een brandverzekering neemt voor de huurdersaansprakelijkheid. Heeft het zin dat ik dat doe als mee-wonende eigenaar, of heb ik voldoende aan mijn brandverzekeringen als eigenaar?

Alvast bedankt voor jullie input! Laat maar weten als ik mijn vraag verder kan verduidelijken

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 dec 2010 19:32

Brandverzekering ik denk niet dat uw verzekering de schade van uw huurder gaat betalen.
U woont dan wel samen want het is maar één woongelegenheid.
Toch enkele zaken die u eens goed moet overdenken.
Huiszoeking - beslagen- zijn voor de ganse woning neem dat maar van me aan want wettelijk IS het een woning.
Dus raadpleeg uw gemeente.. en liefst een advocaat om alles goed op papier te zetten.
Ik heb per toeval dit jaar de gevolgen gezien van een niet verzekering door een huurder waardoor het pand volledig is uitgebrand met een derde partij die het leven heeft gelaten in die brand. Ik wil echt niet in de schoenen van de eigenaar staan..
Die kamer zal dan moeten voldoen aan de regels van een studio dus best dat ook navragen minimum bewoningsnormen.

Reclame

Terug naar “Huren”