niet vrijgeven van borg

dds_reddevil
Topic Starter

niet vrijgeven van borg

#1 , 09 nov 2010 22:55

gegroet ik zit met het volgende probleem en had graag geweten wat mijn opties zouden kunnen zijn;

ik huurde een appartement bij een immobiliënkantoor en de eigenaar van het appartement was ook de eigenaar van het immobiliënkantoor; [geen namen personen of bedrijven in posts aub: Vandebos]
3-6-9 contract en niet geregistreerd bij een huurdersbond, heb er 5 jaar gewoond
heb mijn opzeg gedaan, reglementair met aangetekend schrijven, sleuteloverhandiging is gebeurd,
heb brief gekregen van hun expert dat ik geen kosten hoef te betalen en volledig recht heb op mijn borg,
borg stond op een gefixte rekening waarbij beide partijen moeten tekenen om vrij te kunnen geven,
ik heb inmiddels al getekend,

sleuteloverhandiging is gebeurd op 1 maart 2010 en wacht nog steeds (al 9 maand ) op de vrijgeving van mijn borg
het was een appartementsblok van 4 appartementen en met 1 verwarming ketel ,we betaalden 80 € per maand verwarming en er zou elk jaar een afrekening komen,de meterstanden op de verwarming werd gecontroleerd en genoteerd door een externe firma
heb er 5 jaar gewoond en hem maar 1 keer een afrekening gehad(na 2 jaar), nu zouden ze nog een afrekening moeten geven van 3 jaar
het immobiliënkantoor zou in conflict liggen met de firma van de meterstanden maar zolang zij die afrekening niet hebben willen ze mijn borg niet vrijgeven en houden mij al 9 maand aan het lijntje

de eigenaar schuilt achter zijn immobiliënkantoor, personeel valt niet te bereiken en het immopersoneel schuilt achter het feit dat de eigenaar het groen licht moet geven.

adres en telefoon op het contract is ook dezelfde als het immo-hoofdkantoor heb dus geen rechtstreeks nr van men huisbaas
[geen namen personen of bedrijven in posts aub: Vandebos]

na 9 maanden bellen is mijn geduld zowat op :s wat kan ik doen om mijn borg (1500 €)toch vrij te krijgen, heb ik rechten? is dit iets voor het vredegerecht ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 10 nov 2010 01:00

Heb ineens de grootste spellingsfouten verwijderd.

U schrijft het kantoor een AS:

" datum, stad

Adres verhuurder

Adres Uzelf + telefoonnummer.

Geachte X;

Na bijna negen maanden heen en weer communicatie die nergens toe leidt, uw personeel dat claimt dat u de toestemming moet geven en u die claimt dat uw personeel de nodige documenten dient op te stellen vooraleer u verdere stappen kan ondernemen om mijn waarborg vrij te geven, rest me niets anders dan een laatste aangetekend schrijven.

Ik heb gedurende 5 jaar (van dd/mm/jjjj tot dd/mm/jjjj) een woning gelegen te ......................., uw eigendom, verhuurd door uw eigen immokantoor gehuurd. Ondanks het feit dat het hier handelt om een negenjarig contract waarvan u hebt nagelaten het te registreren zoals de wetgeving van kracht vanaf 01/01/2007 voorziet, heb ik, in tegenstelling tot de mogelijkheden voorzien in artikel 3§5 derde lid, u een reguliere opzeg gegeven. Op 1 maart jongstleden heeft u de sleutels van het pand terug in ontvangst genomen en werd mij schriftelijk middels expert meegedeeld dat het pand niet onderhevig was aan enige vorm van waardederving waardoor ik mijn waarborg in zijn totaliteit ging terugkrijgen.

Ondertussen zijn wij praktisch 9 (NEGEN!) maanden verder en verschuilt u zich nog steeds achter een conflict met de firma die de stookkosten dient te berekenen om mijn waarborg niet uit te laten betalen. Ik dien u, een geaccrediteerd immobiliënmakelaaar, er toch niet aan te herinneren dat een waarborg enkel mag weerhouden worden voor het vergoeden van een mogelijke waardederving van het pand door mijn fout en dat talloze vonnissen van vredegerechten en rechtbanken van eerste aanleg het achterhouden van een waarborg voor het innen van achterstallen ronduit verbieden? Zeker als die achterstallen ontstaan door niet een fout van de huurder maar van de verhuurder die niet in staat is een sluitende afrekening te maken?

Bij deze verzoek ik u dan ook vriendelijk om samen met mij binnen de veertien kalenderdagen na kennisname van dit schrijven de effectieve vrijgave van de waarborg te regelen. Bij gebrek aan de vrijgave binnen de gestelde periode geldt dit schrijven als enige en definitieve ingebrekestelling en zal ik me verplicht zien om op uw kosten via advocaat middels een verzoekschrift art. 1344bis/ev Ger.W. een geding tegen u in te spannen om de vrijgave bij vonnis te bekomen en zal ik me verplicht zien bij het BIV een klacht te deponeren die, in het licht van de huidige negatieve publiciteit naar de organisatie toe, wellicht behandeld zal worden.

Enkel voor de goede orde wordt dit schrijven u en het BIV zowel aangetekend als per gewone post bezorgd.

Hoogachtend;

Uzelf"

De adressen, X, puntjes en data invullen en zowel naar het BIV als de eigenaar aangetekend en per gewone post verzenden.

Adres BIV:

Beroepsinstituut van Vastgoedmakelaars
Luxemburgstraat 16B
1000 Brussel

Geen vrijgave binnen de 14 dagen nadat het kantoor de brief heeft ontvangen? (kan u nakijken op de website van de post) Vredegerecht.

Hopelijk helpt dit u verder?

dds_reddevil
Topic Starter

#3 , 10 nov 2010 16:52

o mijn dank is uitermate groot ;) want zelf zal ik nooit in staat zijn geweest zo een brief op te maken

ik heb zeker goede hoop dat een brief als deze zeker een goede reactie zal losmaken ,

een welgemeende dank voor u tijd en aandacht aan mijn topic ;)

Greetz Dimi

Reclame

Vandebos

#4 , 10 nov 2010 17:24

Gelieve de tekst nog eens na te lezen. door het late uur zijn er een paar foutjes ingeslopen die ondertussen zijn verbeterd. (tekst in het blauw)

dds_reddevil
Topic Starter

#5 , 18 nov 2010 20:12

even een update,

na een laatste keer bellen en een waarschuwing dat ik verdere stappen zou ondernemen zijn de brieven inmiddels verstuurd en zouden ze al 2 dagen bij de huisbaas zijn , maar heb nog geen tegenreactie of brief gehad,

heb al wel een antwoord van het BIV gekregen en het zou worden bijgehouden in een dossier maar is nog niet beschouwd als een klacht, als ik dit als een klacht wil laten behandelen moet ik een tweede brief als bevestiging sturen of een persoonlijke brief sturen naar de Juridisch assessor van de uitvoerende kamer , in de luxemburgstraat 16 b ,

nu vraag ik me een beetje af of ik dit al zou doen of zou af wachten tot de 14 dagen termijn die ik men huisbaas gegeven heb ?
want misschien verdient deze makelaar al een waarschuwing of berisping van het BIV ??

Vandebos

#6 , 18 nov 2010 23:13

Als je de man 14 dagen geeft, geef je hem 14 dagen.

dds_reddevil
Topic Starter

#7 , 19 nov 2010 19:24

Tot dat inzicht was ik vandaag ook gekomen, ik vrees dat ik gisteren iets te enthousiast was
Met het lichtje in een tunnel die ik al veel te lang bewandel ;)

Vandebos

#8 , 19 nov 2010 19:29

:mrgreen:

Begrijpelijk...

dds_reddevil
Topic Starter

#9 , 07 dec 2010 18:50

:s
brief is nu klein 3 weken weg (op 15nov aangekomen) en heb totaal geen tegenreactie gekregen van het immokantoor en vrees dat ik niet langer moet hopen ook niet,

vrees dat het tijd word om verdere stappen te ondernemen, vandaag schrijf ik nog een bevestinging naar het BIV zodat zij die klacht kunnen behandelen,

verder zou ik naar het vredegerecht moeten stappen voor het verzoekschrift 1344 bis ,maar hoe gaat dit in zijn werk ?

moet ik naar het vredegerecht stappen en daar een formurief afhalen/invullen ?
of moet ik zo een formulier dwnl en ingevuld opsturen ? (http://www.vredegerecht1stekantonantwer ... f/huur.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; ) zo ja aangeteken neem ik aan ?

en tot welk kanton moet ik me melden ik neem aan in de regio waar het pand staat waar over het gaat ? in mijn geval staat het pand in hoevenen dus neem ik aan dat ik me moet melden in het kanton van kappelen ?

ppff voel me persies een kabouter die in het grote bos van justitie moet stappen :s

Vandebos

#10 , 07 dec 2010 20:09

U dient de zaak aan te kaarten in het kanton waar het pand in kwestie gelegen is.

Voor een voorbeeld van een dergelijk verzoekschrift kan je ook in onderschrift terecht.
U gaat het beste zelf naar de griffie met het verzoekschrift in 3 exemplaren.
Kwestie dat de griffier het dan even kan inkijken en eventuele fouten eruit halen.
Bovendien dient u een bewijs van woonst bij te voegen. Aangezien u een firma (immobiliënkantoor) oproept dient u diens correcte naam en ondernemingsnummer te vermelden.
Tot slot is er ook nog het rolrecht dat betaald dient te worden, indien u dit direct op de griffie betaald krijgt u ineens de vermoedelijke datum van zitting mee.

dds_reddevil
Topic Starter

#11 , 21 jan 2011 18:49

ff laten weten dat hij na een brief van het VIB
en een kwade brief van zijn kant omdat hij op zijn teen getrapt was dat ik een klacht had ingediend tegen hem
heeft hij toch plots een afrekening kunnen maken en hebben we alles kunnen regelen en heb ik inmiddels men borg volledig terug ontvangen,
alles is geregeld op zijn kantoor met zijn secretares en meneer in questy zat de kamer er naast maar heb hem niet gezien of gehoord maar eind goed al goed,

ik wil je zeker bedanken voor je waarschijnlijk kostbare tijd en input want ben er zeker van dat dit schot in de zaak heeft gebracht

m.v.g. Dimi

Vandebos

#12 , 21 jan 2011 19:44

One down, 9999 to go. :mrgreen:

Graag gedaan.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#13 , 22 jan 2011 12:48

U hebt de intresten toch ook gehad en ook de gerechtelijke intrest gezien in gebreke stelling 8_)

Terug naar “Huren”