Ik heb een (groot) probleem met een huurder. Amper na enkele dagen zijn intrek genomen te hebben in een totaal gerenoveerd appartement, begonnen de problemen. Hij belde op een avond met de mededeling dat de doorstroomboiler defect was. Er liep water uit. Ik heb die zonder na te denken op mijn kosten vervangen. Dat was niet goedkoop. Nu belt de huurder dat de nieuwe kookplaat is ontploft. Ik ga ter plaatsen en inderdaad de kookplaat blijkt defect. Ik laat een technieker komen, waarna deze stelt dat dit niet onder garantie valt daar de kookplaat kortsluiting heeft gemaakt omwille overdreven kookwater in de platen. Dus fout van de huurder. Nu stelt de huurder dat indien de kookplaat nieuw is, de garantie moet tussenkomen, en als de kookplaat niet nieuw is, ik moet opdraaien voor de kosten. Hij stelt ook dat indien het nog lang gaat duren hij met het huurgeld een kookplaat zal kopen. Intussen heb ik een nieuwe kookplaat gekocht en tracht ik al 3 weken afspraak met de huurder te maken om deze kookplaat te plaatsen, maar die geeft niet thuis. In de woning heb ik ook vastgesteld dat een keukenkastdeur van het nieuw keukenblok is afgebroken en erg amateuristisch ondersteboven teruggehangen, dat andere keukenkastdeuren scheef hangen, dat roest op de tegels is gekomen, dat bijv. de kookplaat slecht was onderhouden…
Ik heb de huurder gevraagd om van de schade aangifte te doen bij zijn verzekering huurderaansprakelijkheid, maar dat weigert hij. Ik heb de huurder conform de huurovereenkomst gevraagd een kopie te bezorgen van zijn polis, maar ook dat weigert hij. Ik denk dat de huurder gewoon geen verzekering heeft terwijl dit verplicht wordt gesteld in de huurovereenkomst. Nu is het godzijdank bij kortsluiting gebleven, maar wat indien het straks of morgen erger is? Gaat de huurder dan ook de schade op mij schuiven?
Enkele weken geleden is een firma geweest voor een waterlek op te sporen. Daartoe werd ik mijn appartement de buizengracht opengemaakt doch niet dichtgemaakt. De afdekplaats is stuk. Dit betreft een fout van deze laatste firma. Nu ben ik met de firma overeengekomen om ter platse de schade op te meten, maar we kunnen niet binnen geraken. De huurder weigert dit. Straks of morgen weigert de firma nog tusen te komen en de schade te herstellen.
Dus wat moet ik met zo iemand doen?
Kan iemand mij wat goede raad geven?