omschakeling mazout-gasinstallatie:verwittiging van huurder

gonda2
Topic Starter

omschakeling mazout-gasinstallatie:verwittiging van huurder

#1 , 18 jan 2011 15:25

Mijn huisbaas zegt me vorige week langs zijn neus weg dat er in 't kort een gasinstallatie wordt geplaatst ipv de huidige mazoutketel. Nu heb ik nog net in november 500 l mazout laten leveren. Als ik hem vraag wat ik daarmee moet doen dan zegt hij dat ik zelf maar iemand moet zoeken om het te verkopen tegen een goedkoper tarief.
Maar 1) Ik ken niemand die zo'n apparatuur heeft om dat leeg te pompen en 2) ik ben niet van plan om dat goedkoper weg te doen want dit is mijn schuld niet, hij had me maar iets vroeger op de hoogte moeten stellen !
Ik stelde hem voor om het te installeren als mijn mazout op is, maar dan heeft hij schrik dat hij geen subsidies meer ontvangt... (mooie meneer, denkt alleen maar aan zijn eigen portemonnee!)
Ik veronderstel wel dat de huurder ook rechten heeft in zo'n geval en dat hij me dit schriftelijk en op tijd moet melden.
Mijn vraag is dan ook : heeft er iemand al ervaring met dit probleem en graag zou ik weten hoe lang hij mij dit op voorhand (aangetekend ?) moet laten weten ?
En ik heb ook gehoord dat hij de nodige kosten moet doen om de mazoutput te laten reinigen, lekvrij te maken en/of dichtmaken, klopt dit ?
Alvast bedankt voor uw reactie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 18 jan 2011 15:53

Art 1723.
Art. 1723. De verhuurder mag gedurende de huurtijd de gedaante van het verhuurde goed niet veranderen.
AS sturen en verhuurder op art 1723. BW wijzen. U heeft als huurder gedurende de huurtijd het volledige gebruiksrecht van het pand. Het vervangen van een installatie terwijl dit niet noodzakelijk is op basis van art 1723 betwistbaar.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 jan 2011 16:22

Op 2de hands kan je personen vinden die je tank komen leegplompen. Ze betalen wel maar 30 % van de huidige waarde. En waarom zou hij zijn subsidies verliezen? Voor een hoogrendementsketel ontvangt bij nog het hele jaar 2011 een som van 125 € van EANDIS.
Heb toevallig gisteren ook een omschakeling gehad van stookolie naar gas.

Reclame

roharro

#4 , 18 jan 2011 16:36

Weer stukje Belgische wetgeving van mijn ...Aan de ene kant wordt je moreel of financieel gedwongen engergiebesparende maatregelen te nemen (waarvan enkel de huurder profiteert), langs de andere kant wordt een dolk in je rug geplant.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

gonda2
Topic Starter

#5 , 18 jan 2011 21:06

Bedankt voor jullie reacties.
Laat me even duidelijk zijn, ik wil het de verhuurder niet moeilijk maken maar hij mag mij ook zo maar niet voor een voldongen feit zetten.
Ik betaal steeds op tijd mijn huur en hij heeft met mij ook nog nooit last gehad.
Het was een kleine moeite om mij daar een paar maanden geleden van op de hoogte te brengen voor de winter wanneer mensen weer mazout gaan indoen.
Dan had ik er ook geen enkel probleem mee gehad. Maar zo maar zeggen dat ik mijn eigen mazout moet gaan verlappen, dat is wel heel gemakkelijk hé.
En laat ik er even bij zeggen dat mijn huisbaas heel wat huizen en appartementen verhuurt dus een euro tekort komen ze zeker niet (dan moeten ze zeker ook niet in mijn zakken zitten hé). Ik zal proberen om met hem te praten en hopelijk reageert hij menselijk. Zo direct een aangetekende brief sturen doe ik liever niet.
Maar gelukkig hebben wij als huurders ook nog rechten, wat niet meer dan normaal is!

Franciscus

#6 , 18 jan 2011 21:31

En wie gaat de kosten van de tank verwijdering betalen??
Laatst gewijzigd door Franciscus op 22 jan 2011 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.

gonda2
Topic Starter

#7 , 22 jan 2011 14:24

Voor mij hoeft die mazouttank niet weg hoor, ik ben daar tevreden mee ! Ik heb ook al gehoord dat je met gas je huis niet zo vlug kunt verwarmen als met mazout en dat een douche weleens koud water durft te geven plus dat het lang duurt vooraleer het warm wordt. Dus niet komen zeggen dat ik de verwijdering van die ketel ook nog moet betalen hé terwijl er voor mij helemaal niets hoeft te veranderen...

roharro

#8 , 22 jan 2011 14:35

1 calorie van gas = 1 calorie van mazout!!!!
Natuurkundige wet.
Verwarmingsvermogen heeft enkel te maken met verwarmingscapaciteit (vermogen uitgedrukt in Watt of in caloriën) van de ketel/brander combinatie en zeker niet met de gebruikte brandstof!!!!

ps: uiteraard moet een huurder de oude tank niet laten verwijderen; dat is overduidelijk voor de verhuurder

Fiekes

#9 , 22 jan 2011 16:27

Zo direct een aangetekende brief sturen doe ik liever niet.
Het is anders wel het enige juiste om te doen ... en je rechten rap en effectief duidelijk te maken ...

mava105

#10 , 22 jan 2011 19:54

1 uur geleden werd mijn mazouttank geleegd. Er zat nog 1.000 liter in. Verkocht aan 0.25 € per liter.
Iets minder dan de helft van de aankoopprijs begin 2010.

Franciscus

#11 , 22 jan 2011 20:37

Wie heeft die geleegd ttz in wiens opdracht want U hebt de brandstof betaald dus kan u de rest aanrekenen aan de huisbaas.
Dit als schadevergoeding.

mava105

#12 , 23 jan 2011 12:44

Wie heeft die geleegd ttz in wiens opdracht want U hebt de brandstof betaald dus kan u de rest aanrekenen aan de huisbaas.
.
Ikzelf ben de eigenaar/huisbaas

Franciscus

#13 , 23 jan 2011 14:39

Natuurlijk antwoord voor gonda2 :lol:

gonda2
Topic Starter

#14 , 24 jan 2011 23:52

De mazouttank is hier nog niet leeggehaald.
Mijn buurman zit met hetzelfde probleem en hij gaat eens navragen bij een vriend/advocaat wat onze rechten zijn. In zijn tank zit nog 1000 L en als je er maar 30 % van krijgt terugbetaald dan moet hij ook wel veel geld laten vallen. Desnoods stuur ik een aangetekende brief.
Als ik een antwoord heb, dan zal ik jullie ook het verdere verloop laten weten.
Dank voor jullie respons.

roharro

#15 , 25 jan 2011 00:03

Ik ben van mening dat u nergens recht op hebt.
Uw huisbaas heeft u een groot geschenk gegeven: vanaf heden zullen uw verbruikskosten veel lager liggen, waardoor het beperkte "verlies" dat u nu mogelijkerwijze lijdt volledig in het niets verdwijnt.
U spreekt over 500 l geleverd in november, we zijn bijna drie maanden verder, het gaat dus nog maar over een kleine hoeveelheid.
Waarschijnlijk doet u reeds in het eerste jaar netto-profijt.
Moest mijn huurder zo reageren op dergelijke mooie geste dan zou ik hem laten zitten met zijn oude, energieverslindende installatie.

Terug naar “Huren”