Eind oktober hebben ik en een vriend van mij een 'huurovereenkomst - hoofdverblijf' afgesloten. Ingegaan op 01/12/2010 en eindigt na 3 jaar op 30/11/2013.
De overeenkomst telt de verhuurder, de 'huurder', waaronder mijn naam en de naam van een vriend. Ook staat erbij 'hier vertegenwoordigd door borgsteller ...', deze persoon is mijn moeder.
Ook staat er nog 'hoofdelijk en ondeelbaar gehouden, hier vertegenwoordigd door ....(verhuurder) handelend als lasthebber en, bij afwezigheid als stermaker, is het volgende overeengekomen: ...'
Bij art. 2, onder duur, staat:
"De huurovereenkomst wordt gesloten voor een duur van 3 jaar, die ingaat op 01/12/2010 en eindigt op 30/11/2013 (huurovereenkomst van korte duur).
In dit geval eindigt de huurovereenkomst hoe dan ook, indien deze overeenkomst door één van de partijen minstens drie maanden voor het verstrijken van de periode van drie jaar, niet vanaf de aanvang van de huur, maar wel vanaf de datum van het afsluiten van deze overeenkomst, wordt opgezegd.
De Huurder kan een einde stellen aan het contract in geval van uitzonderlijke omstandigheden, mits een bij aangetekend schrijven te betekenen opzeggingstermijn van drie maanden, en naast de betaling van de vervallen en te vervallen huursommen, de storting van een vergoeding die overeenstemt met drie, twee of één maand huursom al naar gelang de huurovereenkomst in de loop van het eerste, tweede of het derde jaar opgezegd wordt, en betaalbaar is bij deze betekening, behoudens andersluidende overeenkomst.
Hoe dan ook kan de duur van de huurovereenkomst van korte duur, die gebeurlijk slechts éénmaal, schriftelijk en mits dezelfde voorwaarden kan worden verlengd of vernieuwd, tussen partijen een totale duur van drie jaar niet overschrijden, die ingaat op de datum van de inwerktreding van dit contract.
Bovendien, en tenzij de ene of de andere partij bij aangetekend schrijven tenminste drie maanden voor het verstrijken van de overeengekomen korte duur opzegging betekent, wordt de huurovereenkomst geacht te zijn gesloten voor een duur van negen jaar vanaf de datum van inwerktreding van dit contract. in dit geval gelden dezelfde opzegmogelijkheden als de overeenkomsten van negen jaar.
Op het einde van het derde of het zesde jaar kan de Verhuurder de huur opzeggen mits dit zes maanden voor de vervaldag per aangetekend schrijven aan de Verhuurder mede te delen en mits zicht te schikken naar de wettelijke bepalingen op dit gebied."
Nu is de persoon waarmee ik samenwoon de onhebbelijkheid zelve, en ik wil er koste wat het kost weg. Hij wil niet weg en wil ook niet dat ik wegga. Dus iemand anders wil hij niet zoeken of toelaten op het appartement (m.a.w.: een nieuwe medehuurder zou gewoon buitengepest worden).
Ik vroeg me af of er een mogelijkheid is dat ik toch weg kan/kan opzeggen.
Misschien is het eventueel nog nuttig om te weten dat mijn domicilie nog steeds bij mijn moeder in een andere stad staat, aangezien ik nog student ben. Zijn domicilie staat wel op dit appartement.