probleem met afrekening - verhuurder wil som niet betalen

justwanttomove
Topic Starter

probleem met afrekening - verhuurder wil som niet betalen

#1 , 12 feb 2011 23:30

contract 3-6-9 (contract in 2e jaar)
niet geregistreerd contract
Vertrek uit huurwoning op 1 mei
Huur 500/maand
voorschot: 50 euro/maand

Hey,

Aangezien ik op 1 mei uit mijn huurappartement vertrek, heb ik de huisbaas dringend om een afrekening van de kosten gevraagd. Hij had deze al in november moeten geven en ik heb ze meermaals om de jaarlijkse afrekening moeten vragen.

De huisbazin woont boven ons met haar 3 kleine kinderen.

Nu we eindelijk de afrekening hebben gekregen, zien we dat we een 400 euro moeten terugkrijgen. Ik zie ook op de afrekening dat de huisbazin rekent op 1000 euro 'boete' aangezien we er al in het 2e jaar uitgaan. Nu heeft ze daar geen recht op aangezien het huurcontract niet geregistreerd is (zelf nog recent ook gecontroleerd)

De huisbazin wil nu die 400 euro niet aan ons terugbetalen aangezien ze denkt zelf nog recht te hebben op 1000 euro 'boete' van ons.
Hoe kan ik haar verplichten dit toch te doen?
Ik weet dat het heel gevaarlijk en niet aan te raden is om geen of minder huur te betalen, maar is het wel mogelijk om mijn maandelijks voorschot niet meer te betalen aangezien ik nog geld van haar terugkrijg? Probleem is natuurlijk dat als ik tot mei mijn voorschot niet meer betaal ik enkel 100 euro bespaar en dus nog steeds 300 euro tegoed heb..

AS gaat maandag al de deur uit maar wil even weten of er mogelijkheden zijn buiten de vrederechter om.

mvg,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 13 feb 2011 00:45

Wat ga je in het AS plaatsen?

justwanttomove
Topic Starter

#3 , 13 feb 2011 09:12

gewoon de vermelding dat er we de teruggave van de som verwachten binnen de 15 dagen.
Als het geld dan nog niet gestort is, dat we ons genoodzaakt zien om in afwachting geen maandelijks voorschot meer te betalen maar nog wel de huur zullen betalen.

is het wijs om hier ook nog te vermelden dat het contract niet geregistreerd is en ze dus geen aanspraak kan maken op de 'boete' van 1000 euro of laat ik dit volgens jullie beter achterwege?

Reclame

Vandebos

#4 , 13 feb 2011 11:48

Stap per stap werken lijkt me de aangewezen methode. Aangezien u de opzeg reeds heeft rechtsgeldig heeft gegeven en geen interventie van de huurder de uitvoering van art 3§5 3de lid nog kan tegengaan mag u vermelding hiervan maken.
§ 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.
(Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing.) <W 2006-12-27/30, art. 73, 004; Inwerkingtreding : 01-07-2007>
(Wanneer de verhuurder de huurovereenkomst beëindigt overeenkomstig de §§ 2 tot 4, kan de huurder op zijn beurt de huurovereenkomst te allen tijde beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van een maand. In dat geval is hij de vergoeding bedoeld in het vorige lid niet verschuldigd.) <W 1997-04-13/43, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>
Voor de terugbetaling van de onkosten zou ik in het schrijven eveneens artikel 1728 ter en quater BW vermelden.
Art. 1728ter. <Ingevoegd bij W 29-12-1983, art. 2> § 1. Behalve wanneer uitdrukkelijk overeengekomen is dat de aan de huurder opgelegde kosten en lasten in vaste bedragen worden bepaald, moeten ze met werkelijke uitgaven overeenkomen.
Deze kosten en lasten moeten in een afzonderlijke rekening worden opgegeven.
De stukken die van deze uitgaven doen blijken, moeten worden overgelegd.
In het geval van een onroerend goed bestaande uit meerdere appartementen, waarvan het beheer wordt waargenomen door éénzelfde persoon, wordt aan de verplichting voldaan zodra de verhuurder aan de huurder een opgave van de kosten en de lasten doet toekomen en aan de huurder of aan zijn bijzondere gemachtigde de mogelijkheid is geboden de stukken in te zien ten huize van de natuurlijke persoon of op de zetel van de rechtspersoon die het beheer waarneemt.
§ 2. De contractuele bepalingen welke in strijd zijn met paragraaf 1 zijn nietig.
§ 3. Dit artikel is niet van toepassing op de pacht.

Art. 1728quater. <Ingevoegd bij W 29-12-1983, art. 3> § 1. Indien de huurder meer betaald heeft dan hij in toepassing van de wet of de overeenkomst verschuldigd is moet hem het teveel betaalde op zijn verzoek worden terugbetaald. Dit verzoek dient aan de verhuurder te worden verzonden bij ter post aangetekende brief.
De teruggave kan evenwel slechts geëist worden voor de bedragen die vervallen zijn en betaald werden tijdens de 5 jaar die aan dit verzoek voorafgaan.
De vordering tot teruggave verjaart door verloop van een termijn van één jaar, zoals bepaald in artikel 2273.
§ 2. De contractuele bepalingen welke in strijd zijn met paragraaf 1 zijn nietig.
§ 3. Dit artikel is niet van toepassing op de pacht.

In de link in onderschrift vindt u een document wie doet wat terug. Dat bevat eveneens een degelijk schema van hoe je dient te ageren. Persoonlijk (als verhuurder) betekend niet betalen voor mij één waarschuwing met ingebrekestelling en bij volharding vredegerecht. In feite dient u het beste in deze situatie hetzelfde parcours te volgen. Zomaar kosten inhouden zou ik dus niet doen.

Staat de waarborg op een geblokkeerde rekening?

justwanttomove
Topic Starter

#5 , 15 feb 2011 13:43

de waarborg staat inderdaad op een geblokkeerde rekening

bedankt voor de hulp!

Terug naar “Huren”