waarborg niet op geblokkeerde rekening

evie77
Topic Starter

waarborg niet op geblokkeerde rekening

#1 , 20 apr 2009 10:28

Hallo,

In 2004 betrokken wij deze huurwoning en werd er slechts 1 maand huur als waarborg gevraagd en niet op een geblokkeerde rekening geplaatst, maar hebben wel een schriftelijk bewijs dat dit betaald werd.
Alsook werd er geen plaatsbeschrijving opgemaakt en omdat de verhuurders op reis waren tijdens het intrekken van de woning kregen we de sleutel overhandigd door de vorige huurders!
Nu zouden we onze huur willen opzeggen omdat we in juni verhuizen naar ons eigen huis, kunnen wij op voorhand iets ondernemen om niet voor verrassingen te komen te staan, want omdat er geen plaatsbeschrijving gemaakt werd is er dus ook geen schriftelijk bewijs dat er hier kleine schade was zoals putten in de muren veroorzaakt door deurklinken, maar ook 1 maand na onze intrek in de woning tot de vaststelling gekomen dat er opstijgend vocht in WC en badkamer en slaapkamers was, hiervoor de eigenaar telefonisch gecontacteerd en toen es iemand langsgestuurd om te komen checken, maar nooit iets ondernomen. We hebben hiervan foto's genomen als bewijs en nadien zelf de muren behandeld en herplakt en herschilderd, maar het probleem is teruggekeerd na enige tijd en toen terug de eigenaar op de hoogte gebracht, maar heeft er nooit voor gekeken en nu we gaan verhuizen is het vochtprobleem nog steeds zichtbaar! Zij zijn niet van plan iets eraan te doen omdat ze het huis gaan verkopen en wij ook niet meer omdat we er al es iets aan gedaan hebben en de foto's als bewijs hebben van voor en na!
Onze vraag is nu of ze de waarborg kunnen inhouden hiervoor want zij zijn al van de eerste moment niet in regel door de waarborg niet op geblokkeerde rekening te plaatsen en gaan plaatsbeschrijving te laten opmaken.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis

#2 , 20 apr 2009 11:10

Er zouden geen problemen mogen zijn om je waarborg terug te krijgen.

Let erop dat je bankinteresten bovenop je waarborg moet krijgen voor de 4 à 5 jaar dat je huurde. Het zal niet veel zijn maar je hebt er recht op, ook als de waarborg niet op een geblokkeerde rekening stond.

Vandebos

#3 , 20 apr 2009 11:48

Zolang u de opzegregels zoals in het contract vastgelegd volgt zou u geen problemen mogen hebben. U zit ofwel in uw vijfde of zesde contractjaar. Wederverhuringsvergoeding zal dus 1 of 2 maanden bedragen.

Reclame

artemis

#4 , 20 apr 2009 13:07

U zit ofwel in uw vijfde of zesde contractjaar. Wederverhuringsvergoeding zal dus 1 of 2 maanden bedragen.
Dat begrijp ik niet VDB..... Wederverhuringsvergoeding is toch enkel tijdens de eerste 3 jaar van het contract??

Vandebos

#5 , 20 apr 2009 14:05

Mijn fout.

Wederverhuringsvergoeding enkel de eerste drie jaar.

(bericht aan mezelf: nooit antwoorden op post voor de 2de koffie...)

JohnD

#6 , 20 apr 2009 16:30

Let erop dat je bankinteresten bovenop je waarborg moet krijgen voor de 4 à 5 jaar dat je huurde. Het zal niet veel zijn maar je hebt er recht op, ook als de waarborg niet op een geblokkeerde rekening stond.
Ik dacht dat je die bankintrest pas kon eisen vanaf het moment dat je de eigenaar in gebreke had gesteld om die waarborg niet op een geblokkeerde rekening te zetten.

Vandebos

#7 , 20 apr 2009 16:33

Als ik me juist herinner is het vanaf dat je de verhuurder aangetekend in gebreke stelt dat je de gerechtelijke intrest kon eisen. (anders gewone bankintrest)

Is hier een par maand geleden al eens besproken dacht ik.

neogoa

#8 , 15 feb 2011 15:53

Wat is de verjaaringstermijn om de huurwaarborg terug te vragen van een waarborg op een niet geblokkeerde rekening?

10 jaar vanaf het einde van de huurovereenkomst?

Want hoe ik het zie is:

Indien de huurwaarborg niet teruggevraagd wordt door de huurder en de verhuurder vraagt ze niet via de rechtbank, ze automatisch terugkomt naar de huurder, dit ingeval de waarborg op een geblokkeerde rekening stond, en dit na verloop van 10 jaar (verjaring) want de gelden zijn eigendom van de huurder.

Maar daar de waarborg nu niet op een geblokkeerde rekening gestort werd en dus op de persoonlijke rekening staat van de verhuurder, is het dus wel van belang dat de huurder tijdig optreed om zijn huurwaarborg terug te vragen, daar de gelden niet automatisch zullen terugkeren en de huurder z'n persoonlijk recht zal moeten uitoefenen (dit recht verjaard na 10 jaar)

Terug naar “Huren”