Ik heb tot nu toe altijd een huurwaarborg gestort op een geblokkeerde huurrekening bij KBC.
Ook al dekt de rente de inflatie niet, ben ik wel zeker dat hier een echte bank achter zit, die geen belangen kiest voor de huurder of verhuurder.
De immo waar we voor onze volgende woning mee samenwerken is een reseller van korfina.
Wat mij niet aanstaat is dat ik niet kan inschatten of dit soort partijen ook de belangen van de verhuurder dient.
Korfina is een typisch bedrijf wat producten aanbiedt voor immo's, en dus eigenlijk de kant van de immo kiest.
Het is geen spaarproduct maar een verdoken verzekeringsbon.
Mijn vorige immo wou niet van korfina afwijken, omdat er voor hen een nadeel was (ze verdienen er namelijk goed op).
We hebben uiteindelijk gewoon zelf een huurwaarborg rekening geopend bij KBC en gezegd tegen de immo: take it or leave it.
Kan een immo korfina afdwingen, of hebben wij vrije keuze voor onze huurwaarborg ?
PS: die 1,1% instapkosten zijn op zich geen probleem, maar wat als korfina morgen valt ? Zulke firma's zijn niet gedekt door de overheid, terwijl als mijn geld op een gewone rekening staat, en die bank valt, dan heb ik nog steeds de garantie van de overheid. Wil een immo zich garant stellen als korfina morgen valt en we onze centen kwijt zijn ? Ik denk het niet.