Kosten aangerekend bij einde huurcontract service flat

wlittani
Topic Starter

Kosten aangerekend bij einde huurcontract service flat

#1 , 12 feb 2011 14:07

Sinds 1999 verbleef mijn grootmoeder in een service flat. Wegens haar gezondheidstoestand moest ze deze nu verlaten. De eigenaar verplicht ons ten eerste om voor de volledige maand februari de huur te betalen, maar eist wel dat we voor 20 februari de flat verlaten hebben zodat zijn deze kunnen “herdecoreren en schoonmaken”. Voor deze herdeceoratie rekenen zij ons nu nog eens een kost aan van 3845 euro. De werken worden uitgevoerd door een door hun aangestelde aannemer en wij krijgen geen inzicht in welke werken effectief uitgevoerd worden, noch het factuur van hun aannemer.
Is dit überhaupt wettelijk correct? Er staat inderdaad in het oorspronkelijke huurcontract een vermelding van herdecoratie, maar niet hoe hoog dit bedrag zou zijn.
Gedurende de drie maanden dat mijn grootmoeder in het hospitaal was heeft men ons niet alleen de huur van het appartement aangerekend, maar ook nog de diensten (verpleging en bijstand) welke weliswaar gebruikelijk zijn wanneer iemand in de residentie verblijft, maar mij ook niet correct lijken wanneer de betrokkene maanden lang niet aanwezig is.

Moet ik deze herdecoratiekosten betalen?

Alvast bedankt voor informatie die U mij kunt bezorgen.
Walter

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 12 feb 2011 20:25

Als zij de maand februari moet betalen, heeft zij ook recht op het genot voor die hele maand.
Schoonmaken kan u zelf doen, daar heeft hij niets voor te vragen (tenzij u het vuil achterlaat natuurlijk).
Herdecoreren, heeft uw grootmoeder deze flat half afgebroken? Indien zij de flat verlaat in dezelfde toestand als bij het betrekken (te bewijzen via pb bij betrekken en bij verlaten), wederom geen kosten voor jullie.
Mocht het toch nodig zijn enige kosten te doen door de schuld van uw grootmoeder (vandalisme op derde leeftijd, een plaag), dienen deze kosten bewezen te worden.
Ik zou ook eens navragen of deze vermelding van herdecoreren in het contract wel wettelijk is, en nietig kan verklaard worden, bij een advocaat.
Betreffende het doorrekenen van de diensten, kijk uw contract na: is dit een maandelijks forfait, of werkelijke kosten. Bij het laatste, terug te vorderen.

wlittani
Topic Starter

#3 , 18 feb 2011 16:24

Bedankt voor de info. Ik heb ondertussen contact opgenomen met een advocaat. Hopelijk loopt dit goed af.
Sorry voor het late antwoord

Reclame

Vandebos

#4 , 18 feb 2011 16:59

Aangezien serviflats nog een grijze zone vertegenwoordigen in de wetgeving doch dat er in de toekomst steeds meer vragen over gesteld zullen worden, zouden we het enorm appreciëren mocht u het JF op de hoogte blijven houden van het verloop van uw zaak.

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 feb 2011 19:54

De reglementen zullen natuurlijk van flat tot flat anders zijn.
Mijn moeder heeft 8 jaar in een nieuwgebouwde serviceflat gewoond. In het kontrakt stond dat ze opnieuw moest schilderen bij het verlaten van de flat.
Toen ze er is overleden, liep de huurovereenkomst automatisch af op het einde van de lopende maand.
Omdat dat op een 18e was, moesten we ons haasten de flat leeg te maken, om alzo geen een bijkomende maand huur te moeten betalen. Voor de schilderwerken mochten we kiezen: ofwel zelf doen of laten doen door hun eigen schilder. Wij kozen voor dit laatste. Het heeft ons 850 € gekost. 14 dagen later was er al een andere bewoner ingetrokken.
Ik denk dat veel instellingen dat als een bijkomende financiering aanzien; vandaar de hoge prijzen. Wij mochten in ieder geval niet klagen.

Terug naar “Huren”