Hallo,
ik ben een doctoraatsstudent die (zeer) binnenkort een contract wil tekenen om samen met 3 collega's een huis te huren. Uit praktische overwegingen zou ik hoofdhuurder worden en dan zou de rest aan mij onderhuren. De verhuurder is hiervan op de hoogte en gaat hiermee volledig akkoord. Het eerste contract dat ik enkele dagen geleden gekregen heb is een modelcontract voor de huur van een gezinswoning als hoofdverblijfplaats, hierdoor zijn er uiteraard een aantal zinnen die niet echt afgestemd zijn op onze specifieke situatie en die ik graag veranderd zou zien. Ik heb daartoe al uitgebreid het internet afgeschuimd en nu had ik nog graag iets meer zekerheid over volgende vragen:
1) Vanuit financieel standpunt is het voor ons voordeliger om onze domicilie bij onze ouders te laten, dus:
a) Ik veronderstel dat, als ik een contract teken voor een huis als hoofdverblijfplaats, ik dan ook echt daar mijn domicilie moet laten zetten (m.a.w. me moet laten inschrijven in desbetreffende stad)?
b) Daarom had ik het contract willen laten veranderen naar een tweede verblijf: de veranderingen die daarvoor nodig zijn, zijn toch enkel het opnemen van mijn adres (mijn hoofdverblijfplaats bij mijn ouders) in het contract en de bestemming van het huis beschreven als tweede verblijf met daarbij een reden? (Mss nuttig om te weten: het contract bestaat uit een reeks algemene voorwaarden en een blad bijzondere voorwaarden. De algemene voorwaarden beschrijven onder andere dat, mocht het goed gebruikt worden als tweede verblijf, de eventuele belasting hierop voor rekening van de huurder is. Uit dit en het gebrek aan andere specifieke vermeldingen, leidt ik af dat de algemene voorwaarden zo opgesteld zijn dat ze beide types contracten omvatten, of ben ik hierin verkeerd?)
c) Uit wat ik kon afleiden lijkt me dat op z'n minst één van de verhuurders het huis niet graag als een studentenverblijf genoemd zag. 'Tweede verblijf met name studentenverblijf' krijg ik dan ook waarschijnlijk niet in het contract, daarom dacht ik het te laten omschrijven als tweede verblijf dat dichter bij de werkplaats ligt (wat door ons dubbel statuut mogelijk zou moeten zijn). Wat zijn hier courante formuleringen voor? "Het goed krijgt een bestemming als tweede verblijf, te weten: professionele uitvalsbasis." is iets wat ik in een ander voorbeeldcontract vond, is dit OK of slaat het eerder op iets anders?
2) In het contract staat twee keer dat het huis alleen bewoont mag worden door de huurder en zijn gezin.
a) Wat is in deze context de definitie van 'gezin'? Specifiek vraag ik me af of vrienden hier ook toe gerekend kunnen worden?
b) Als de verhuurder mij uitdrukkelijk schriftelijke toestemming heeft om onder te verhuren aan specifieke personen (wat uiteraard volgens het contract noodzakelijk is) en hierbij al dan niet aan toevoegt dat deze personen dan ook in het huis mogen wonen, ondanks het feit dat ze geen deel uitmaken van mijn gezin, 'overruled' hij hiermee dan het contract of bindt het contract hem ook op zo'n manier dat hij dit niet kan/mag? Mocht hij dit kunnen, in hoeverre kan hij dit eenzijdig herroepen?
Dank bij voorbaat,
Ki