verhuurder weigert sleutel af te geven

gd5670
Topic Starter

verhuurder weigert sleutel af te geven

#1 , 23 feb 2011 18:53

L.S.,

In navolging van mijn eerdere topic is de situatie tussen mij en de verhuurder enigzins gaan escaleren.

De situatie is nu zodanig dat ik een huurcontract heb getekend , de eerste maand huur heb betaald , de waarborg is gestort op een geblokkeerde rekening , echter de verhuurder weigert nu mij de sleutel te overhandigen. Ik woon er dus nog niet effectief.

Het excuus dat men gebruikt is dat de waarborg niet tijdig in orde is gesteld en dat hij daarom het contract eenzijdig heeft vernietigt. Uit navraag bij een advocaat is mij duidelijk geworden dat deze handelswijze onterecht is , immers enkel een vrederechter kan een huurovereenkomst ontbinden of nietig verklaren.

De verhuurder heeft mij per aangetekend schrijven laten weten dat het huurcontract door hem is vernietigd daar het contract niet zou zijn gerespecteert. Ik heb de verhuurder inmiddels op de hoogte gesteld met zijn handelswijze niet akkoord te gaan. Dit had ik in een eerder stadium ook al gedaan toen hij mij dreigde met nietig verklaring waarbij ik hem heb gewezen op de mogelijkheid om het contract door de vrederechter te laten ontbinden. Reeds toen had hij aangegeven dat niet nodig te vinden.

Mijn vraag is nu wat ik kan doen indien de verhuurder blijft weigeren mij de sleutel te geven ? Kan ik bijvoorbeeld een slotenmaker opdracht geven om de deur te openen ? Kan ik zijn weigering & zijn eenzijdige nietig-verklaring van het contract ,opvatten als een opzeg van de huur ? En wat als de verhuurder bij zijn standpunt blijft dat hij het contract wel kan vernietigen zonder tussenkomst van de vrederechter en het appartement doodleuk aan een ander verhuurd ?

Ben ik verplicht om een procedure te beginnen bij de vrederechter om naleving van het contract af te dwingen of kan ik de hulp van de politie inroepen om alsnog de sleutel in ontvangst te nemen ?

Indien ik een procedure dien te starten bij de vrederechter , en ik in het gelijk zou worden gesteld hoelang duurt het dan eer de verliezende partij gevolg moet geven aan de uitspraak , dit daar ik mijn huidige woning heb opgezegd en dus uiterlijk 15 Maart aanstaande moet zijn vertrokken , er zijn al nieuwe huurders gevonden die de huidige woning dan zullen betrekken.

Veel vragen maar wellicht dat ik er via dit forum een antwoord op kan bekomen.

Bij voorbaat dank,

Jeroen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 23 feb 2011 21:31

Heeft de verhuurder het kontrakt al ondertekend?
Kontrakt is eerst geldig als het door beide partijen is ondertekend.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

EvilFreD

#3 , 23 feb 2011 21:49

Heeft de verhuurder het kontrakt al ondertekend?
Uit het andere topic:
Het huurcontract is inmiddels getekend en bij mijn weten ook reeds geregistreerd.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Reclame

Vandebos

#4 , 23 feb 2011 22:03

In dat geval neemt u contact op met het lokale registratiekantoor, verzoekt om een kopie van het contract en stelt middels aangetekend schrijven de verhuurder in gebreke wegens eenzijdige contractbreuk ondanks u herhaaldelijke telefonische contacten en emails om deze zaak in orde te krijgen. U meldt hem verder dat hij eerdaags een daging van het lokale vredegerecht omtrent deze zaak zal ontvangen.

U dient bij het lokale vredegerecht een verzoekschrift art 1344bis ev Ger. W. in waarbij:

- u verzoekt de verhuurder te veroordelen tot het veroordelen van een ongewettigde eenzijdige contractbreuk zonder gronden en overleg.
- U verzoekt het vredegerecht om een passende schadevergoeding in de geest van art 3§4 van de huurwetgeving aangezien het onwettige gedrag van de huurder u verplicht een ander onderkomen te zoeken terwijl verscheidene maanden huurgelden reeds op dit contract, waar u het genot van volledig ontkent wordt, vastzitten.
- U verzoekt de vrederechter dat deze de waarborg bij vonnis integraal terug aan u vrijgeeft, dat de verhuurder verplicht wordt u de maand reeds betaalde huur terug te betalen.
- U verzoekt de vrederechter de verhuurder te veroordelen tot het betalen van de gerechtskosten, het rolrecht, de kosten van het bewijs van woonst en de eventuele administratieve kosten die bij het vrijmaken van de waarborg komen kijken.

Anders gezegd, ik zou geen seconde meer met een dergelijke z** van een verhuurder willen samenwerken. Wil je echt van zo iemand huren, waar je geen seconde op kan vertrouwen?

Tope

#5 , 24 feb 2011 06:51

Anders gezegd, ik zou geen seconde meer met een dergelijke z** van een verhuurder willen samenwerken. Wil je echt van zo iemand huren, waar je geen seconde op kan vertrouwen?
Volledig akkoord met jou, Vandebos, maar ik neem aan dat de procedure voor het vredegerecht wel wat tijd in beslag zal nemen.
Als de huurder geen geld meer beschikbaar heeft voor de eerste maand huur en de waarborg van een nieuw huurpand, staat hij wel uiterlijk op 15 maart op straat.
En dat allemaal door zo'n z** van een verhuurder.

gd5670
Topic Starter

#6 , 24 feb 2011 11:52

Volledig akkoord met jou, Vandebos, maar ik neem aan dat de procedure voor het vredegerecht wel wat tijd in beslag zal nemen.
Als de huurder geen geld meer beschikbaar heeft voor de eerste maand huur en de waarborg van een nieuw huurpand, staat hij wel uiterlijk op 15 maart op straat.
En dat allemaal door zo'n z** van een verhuurder.

En dat is dus mijn grootste angst. Tuurlijk zoek ik wel naar een andere woonruimte , maar wss gaat me dat niet in iets meer dan 2 weken tijd lukken en sta ik dus met mijn vrouw die zwanger is en 2 kleintjes op straat te bivakeren. Nou ja vanmiddag maar naar de advocaat

gd5670
Topic Starter

#7 , 26 feb 2011 00:14

Nieuwe ontwikkeling : nu de waarborg dus is gestort zijn we inmiddels 7 onbeantwoorde emails , 12 onbeantwoorde sms berichten en een aantal telefoontjes verder en mijnheer werpt doodleuk de volgende hindernis op : de verzekeringspolis

Dan maar even 1 duidelijke vraag : mag ik zelf een slotenmaker inschakelen om de deur te openen of niet ? Tuurlijk kan ik me voorstellen dat de huisbaas wil dat ik een verzekering afsluit , dat staat ook in het contract , echter vraag ik me af of hij het ontbreken van een verzekeringspolis ( de aanvraag is al lang gedaan ) kan aanvoeren om mij de toegang tot het appartement te ontzeggen en dus mij de sleutels te onthouden ?

Vandebos

#8 , 26 feb 2011 00:30

Als in het contract het nemen van een verzekering werd afgesproken bent u verplicht deze te nemen.

Het ontzeggen van de sleutels is een geheel ander verhaal, maar daar heb ik mijn mening al over gegeven.

Terug naar “Huren”