Vraagje over Huurdersbond

Rita_Lien
Topic Starter

Vraagje over Huurdersbond

#1 , 23 feb 2011 12:34

Ik ben met mijn klachten als huurder naar de huurdersbond geweest. Heb lidgeld betaald en het probleem uitgelegd.

Het enige dat ze voor me kunnen doen is een brief schrijven. Ik kan ook een brief schrijven. In feite heb ik dat al gedaan.

Ze raden mij aan na uitblijven van reactie op hun brief een raadsman te raadplegen.

Wat is nu juist het nut of voordeel van bij de huurdersbond aangesloten te zijn?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rita_Lien
Topic Starter

#2 , 24 feb 2011 08:47

Ben ik de enige die aangesloten is bij de HB? Of de enige die ontevreden is?

:-/

Akuma

#3 , 24 feb 2011 11:36

je bent volgens mij echt niet de enige die ontevreden is:dit is hetgene wat ik in een andere thread zei.

"Belde vorige week met een vraag waar ze enkel ja of nee moesten op antwoorden:"Ja maar meneer,bent u lid van de huurdersbond?" "Ik heb enkel een ja of nee antwoord nodig,daar moet ik me toch geen lid voor maken en 15 euro ophoesten?" "Sorry meneer dan kunnen we u niet verderhelpen"

Probleem is dat ze waarschijnlijk zoveel klachten en ellende hebben dat ze eerst de makkelijkste manier kiezen.Wat ze natuurlijk niet ten volle beseffen is dat als je veel brieven blijft schrijven dat je als huurder natuutlijk het risico loopt dat de verhuurder je op straat gaat zetten.

Reclame

Vandebos

#4 , 24 feb 2011 11:56

Je hebt als verhuurder een heel traject te volgen vooraleer je iemand "op straat kan zetten".

De huurdersbond mag dan wel passief reageren, zij weten ook dat je als huurder MOET kunnen bewijzen dat je aan je plichten als goed huisvader hebt voldaan voor je een waterdicht dossier bij hebt waarmee je langs de vrederechter kan passeren. Dat houdt voornamelijk schrijven in; telkens opnieuw met een AS, gesteund door foto's, verslagen van experts, verzekering etc etc.

Dat is dus geen kwestie van de makkelijke weg te kiezen doch eerder de lange weg die de huurder de meeste garantie biedt. De tijd dat je de (ver)huurder bij het nekvel kon grijpen en dwingen door een hoofdschotel kneukels te beloven tenzij... is reeds lang voorbij.

In de link in onderschrift vindt je een document "wie doet wat.pdf" daarin zit een handig schema dat je stap voor stap de te volgen weg uitlegt.

Rita_Lien
Topic Starter

#5 , 26 feb 2011 09:00

Als je niet aangesloten bent, krijg je inderdaad geen hulp. Dat is bij Test-Aankoop ook zo en ongetwijfeld bij vele andere bonden.

Ik ben het er mee eens dat schrijven een onmisbaar begin is. Het probleem is dat ik al heb geschreven en dat ik net ietsje meer verwacht. De Huurdersbond die zich duidelijk profileert als het toeverlaat van de huurder, kan nu eigenlijk niets voor mij doen.

Dus mijn vraag was, waarom Huurdersbond als je toch naar een raadsman wordt doorverwezen.

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 feb 2011 12:16

De huurdersbond zal je enkel "de weg wijzen". Hooguit een eerste brief je schrijven. Maar wordt het ernstiger dan zal je uw recht zelf via de rechtbank moeten halen, op eigen kosten.

Vandebos

#7 , 26 feb 2011 12:56

Kijk als er morgen een KB verschijnt dat iedere huurder verplicht zich aan te sluiten bij de huurdersbond voor de looptijd van zijn contract dan spreken we over een ander verhaal. Dan heeft de huurdersbond potentieel de middelen om meer te doen dan een initieel advies te verstrekken.

Maar nu? Wie wordt lid van de huurdersbond? diegenen die al dan niet een probleem met hun verhuurder waarnemen. Diegenen die wel een oplossing wensen die ze zelf niet kunnen vinden maar die niet bereid zijn om de kosten van een advocaat te betalen. Verwacht dan ook niet dat de huurdersbond je voor €15 per jaar hetzelfde advies en niveau van kwaliteit als die advocaat.

Je kan er terecht voor het verkrijgen van basisinformatie, ik stuur mensen hier vaak naar hen toe omdat zij de regio van de huurder kennen, vaak de naam van de verhuurder reeds zijn tegengekomen en voornamelijk omdat ze meestal wel weten welke advocaten in de regio degelijk werk willen leveren in een dergelijk dossier voor geen al te hoge prijs. Een huurdersbond is geen advocatenkantoor tegen €15/jaar, dat kan je niet vragen of verwachten.
Net zoals dit forum kan men je helpen met een brief, met algemene informatie, met een overzichtje van de wetsartikelen die van toepassing zijn op jouw probleem maar op het einde van de dag ben jij het die de knoop moet doorhakken en beslissen wat je wenst te doen. Op zijn minst heb je voor €15/jaar dan toch al een basisindicatie.

artemis

#8 , 26 feb 2011 14:42

Voor ik dit forum kende heb ik als verhuurder enkele keren een vraag via mail voorgelegd aan de huurdersbond (jawel, als verhuurder) en zonder daar lid van te zijn. Ik heb daar telkens antwoord op gekregen.
Mijn vragen gingen niet over probleemdossiers maar wel over specifieke situaties en hoe ik de huurwetgeving daarop kon toepassen.

Terug naar “Huren”