vroegtijdige opzeg huurcontract

kabouter
Topic Starter

vroegtijdige opzeg huurcontract

#1 , 04 mar 2011 15:03

Hallo,
Wij huren sinds 1/12/2009 een huis in wallonie voor een termijn van 3 jaar die automatisch verlengd wordt tot 9 jaar als wij niet 3 maand vóór het einde van die eerste 3 jaar opzeggen. Ik neem aan dat dit dus een contract is waar wij voor 3 jaar (dus tot 30/11/2012) aan vast hangen.
Door ernstige problemen met de huisbaas ivm het respecteren van onze privacy willen wij echter verhuizen. Als ik het correct voor heb, zijn wij verplicht om een schadevergoeding te betalen die overeenkomt met de verschuldigde huur tot de voorziene einddatum van 30/11/2012, tenzij wij zelf een nieuwe huurder vinden, klopt dit?
Ik had graag geweten hoe het zoeken van deze nieuwe huurder in de praktijk precies in zijn werk gaat:
1) ik heb mij laten vertellen dat wij hiervoor voorafgaand een schriftelijke toestemming van de eigenaar nodig hebben, klopt dit en hoe moeten we dit in de praktijk doen?
2) mogen wij zelf een huurder zoeken (maw advertentie plaatsen, afspraken maken en pand laten zien) en op welk moment moeten wij de eigenaar hiervan op de hoogte brengen? Gezien de aard van de problemen die we met de eigenaar hebben zijn we niet geneigd om hem hier nog binnen te laten als het niet echt nodig is en zouden we de plaatsbezoeken liever zelf doen. Of kunnen we de eigenaar hier niet buiten houden?
3) zijn de voorwaarden voor de nieuwe huurder dezelfde als die in ons huurcontract?
4) hoe zit het met de huurtermijn van de nieuwe huurder, neemt hij over van ons (dus einddatum 30/11/2012) of beginnen die 3 jaar opnieuw?
5) hoeveel keer kan de eigenaar een nieuwe huurder weigeren (kan dit 3 keer?)?
Zijn er nog andere aandachtspunten of specifieke zaken waar we beter rekening mee houden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 04 mar 2011 16:00

1)Tenzij er een clausule in het contract staat betreffende vervroegd opzeggen, kan dit enkel in overleg met de verhuurder, waarmee u de voorwaarden mee zal moeten overleggen. Zet alles wat u afspreekt wel op papier (dateren en handtekenen door beide, induplicaat) om problemen te vermijden.
Indien de verhuurder dit niet wil, dient u uw contract uit te doen.
2)De eigenaar heeft zowiezo geen toegang, tenzij dit in het contract vermeld staat (meestal 1 maal per jaar, na afspraak). Indien er niets in het contract staat bestaat wel de mogelijkheid dat hij 1 plaatsbezoek per jaar kan verkrijgen via de vrederechter. Voor het gemak zou ik hem dan ook 1 maal per jaar (maar niet meer!) binnenlaten. Indien hij een sleutel heeft, mag u ook het slot veranderen (bij vertrek oud slot terugsteken of nieuwe sleutels overdragen).
3), 4), en 5) hengen af van de afspraken gemaakt volgens 1).

Vandebos

#3 , 04 mar 2011 17:49

3) de verhuurder mag geen hugere verhuurprijs vragen aan de nieuwe huurders dan deze afgesproken in jullie contract vermeerderd met de indexering.

4) dat spreken de nieuwe huurder en verhuurder af

5) hier staat geen limiet, minimum of beperking op. Als de verhuurder akkoord gaat dat jullie het pand mogen verlaten op het ogenblik dat jullie een voor hem nieuwe accepteerbare huurder vinden en jullie actief naar kandidaten beginnen te zoeken, houden jullie best een register bij van alle kandidaten die zich bij jullie aanbieden en die jullie naar hem doorverwijzen. (naam, huidig adres telefoonnummer, datum waarop er contact met jullie door hen werd opgenomen, datum waarop er een bezoek was, datum waarop ze werden doorverwezen naar de eigenaar)
Indien het vermoeden bestaat dat de huisbaas categoriek iedere kandidaat weigert in tegenstelling tot zijn schriftelijk akkoord om een andere huurder te overwegen, kunnen jullie de kandidaten opnieuw contacteren, hen naar de redenen van de weigering verzoeken en of ze ondertussen reeds een ander pand onder dezelfde voorwaarden hebben gevonden.
Met die gegevens kan je naar het vredegerecht stappen en het contract laten ontbinden wegens onwil en niet naleven van gemaakte afspraken.

Volgende keer dat huisbaas ongenodigd binnen is? politie bellen en melden dat er zich een ongewenst persoon in uw woning bevindt die het pand weigert te verlaten. is hij binnengekomen met een eigen sleutel? melden dat er zich een inbreker in uw woning bevindt. spelletje zal snel gedaan zijn.

Reclame

bosprocureur

#4 , 04 mar 2011 23:06

[quote="Vandebos"]3) de verhuurder mag geen hugere verhuurprijs vragen aan de nieuwe huurders dan deze afgesproken in jullie contract vermeerderd met de indexering.

quote]

Is dat zo? Hier zijn het toch de huurders zelf die opzeggen?

Akkoord, ingeval de eigenaar een contract van vaste duur opzegt, niet hernieuwt dus, is hij aan de voorwaarden van de eerste verhuring gebonden. Maar ik meen dat dit niet het geval is indien de huurder het initiatief neemt.

Noot : hiermee wil ik geenszins het gedrag van de verhuurder, wat ie dan ook uitspookt, goedkeuren.

Vandebos

#5 , 04 mar 2011 23:35

Je hebt gelijk. Het is enkel wanneer de verhuurder opzegt dat de huur niet verhoogd mag worden. Excuses.

Terug naar “Huren”