Hallo,
Wij huren sinds 1/12/2009 een huis in wallonie voor een termijn van 3 jaar die automatisch verlengd wordt tot 9 jaar als wij niet 3 maand vóór het einde van die eerste 3 jaar opzeggen. Ik neem aan dat dit dus een contract is waar wij voor 3 jaar (dus tot 30/11/2012) aan vast hangen.
Door ernstige problemen met de huisbaas ivm het respecteren van onze privacy willen wij echter verhuizen. Als ik het correct voor heb, zijn wij verplicht om een schadevergoeding te betalen die overeenkomt met de verschuldigde huur tot de voorziene einddatum van 30/11/2012, tenzij wij zelf een nieuwe huurder vinden, klopt dit?
Ik had graag geweten hoe het zoeken van deze nieuwe huurder in de praktijk precies in zijn werk gaat:
1) ik heb mij laten vertellen dat wij hiervoor voorafgaand een schriftelijke toestemming van de eigenaar nodig hebben, klopt dit en hoe moeten we dit in de praktijk doen?
2) mogen wij zelf een huurder zoeken (maw advertentie plaatsen, afspraken maken en pand laten zien) en op welk moment moeten wij de eigenaar hiervan op de hoogte brengen? Gezien de aard van de problemen die we met de eigenaar hebben zijn we niet geneigd om hem hier nog binnen te laten als het niet echt nodig is en zouden we de plaatsbezoeken liever zelf doen. Of kunnen we de eigenaar hier niet buiten houden?
3) zijn de voorwaarden voor de nieuwe huurder dezelfde als die in ons huurcontract?
4) hoe zit het met de huurtermijn van de nieuwe huurder, neemt hij over van ons (dus einddatum 30/11/2012) of beginnen die 3 jaar opnieuw?
5) hoeveel keer kan de eigenaar een nieuwe huurder weigeren (kan dit 3 keer?)?
Zijn er nog andere aandachtspunten of specifieke zaken waar we beter rekening mee houden?