Verandering huurcontract

DolceVita
Topic Starter

Verandering huurcontract

#1 , 07 mar 2011 15:50

Hallo,

Augustus 2009 huurcontract opgemaakt en geregistreerd door immokantoor.
Geen dossierkosten + geen kosten voor plaatsbeschrijf.

Maart 2011: wegens uiteengaan van de partijen moet er een nieuw huurcontract komen op naam van 1 van de partijen.
Immokantoor vraagt €100 dossierkosten voor aanmaak nieuw contract.

Mijn vraag: aangezien ik de 1ste keer geen dossierkosten betaald heb waarom nu dan wel?
Ik begrijp dat er dossierkosten gevraagd worden als er een addendum toegevoegd wordt aan het bestaande contract maar als er met de woorden van het immokantoor een volledig nieuw contract opgesteld wordt begrijp ik niet goed vanwaar die €100 vandaan komt.
Kan er me iemand helpen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 07 mar 2011 16:02

Normaliter zal het immokantoor dit aan de verhuurder dienen aan te rekenen, maar aangezien het hier gaat om een mogelijkheid om tegen een vergoeding van amper € 100 waar de verhuurder evengoed opzeg en wederverhuringsvergoeding had kunnen aanrekenen (volgens de letter van de huurwetgeving) lijkt het me hier gewoon de verhuurder te zijn die de kosten die het immokantoor hem aanrekent om oude contract te verbreken en het nieuwe op te maken aan jullie doorrekent. (wat me ook logisch lijkt aangezien het verzoek tot verbreken van jullie uitgaat)

In theorie had de huurder jullie een verbrekingsvergoeding van € 100 kunnen aanrekenen die hij vervolgens aan de makelaar betaalde. Nu kan je in praktijk zeggen dat het gaat om een overtreding van art 5ter maar of het echt de moeite loont om hier moeilijk over te doen als je er echt wilt blijven wonen...

DolceVita
Topic Starter

#3 , 08 mar 2011 08:19

Het is niet de verhuurder die dit geld vraagt he. Het is €100 die ik aan het immokantoor moet betalen.
De verhuurder/eigenaar vindt dit zelf serieus overdreven omdat ik daar al zo'n lange tijd woon en dat er eigenlijk niks veranderd. Er wordt ook geen nieuwe plaatsbeschrijving gemaakt dus in principe is er ook geen volledig nieuw contract.

Het is niet de bedoeling om moeilijk te doen. Ik wil gewoon niet iets betalen dat eigenlijk niet nodig is.
ivm met de €100, eerst werd ik gebeld door een medewerkster van het immokantoor die zei dat de €100 voor het registreren van het nieuwe contract was (wat dus volledig gratis is). Toen ik contact opnam met de eigenaar zei die me dat het immokantoor zei dat het was voor een plaatsbeschrijf (er komt geen nieuw plaatsbeschrijf). Toen ik dan het immokantoor contacteerde en zei dat het registreren van een huurcontract volledig gratis is, zei hij dat het dossierskosten waren.
Ja seg, wat is het nu eigenlijk? Gewoon een etentje op mijn kosten voor het immokantoor??

Reclame

Vandebos

#4 , 08 mar 2011 09:01

Opstellen nieuw contract is ook niet gratis voor het immokantoor. Het kantoor rekent u gewoon rechtstreeks de kosten aan die ze normaliter zou dienen aan te rekenen aan de verhuurder die ze dan als voorwaarde voor een nieuw contract aan u zou kunnen aanrekenen. Het uiteengaan is immers de directe oorzaak van de noodzaak van een nieuw contract.

Beiden slaan een stap over, wat niet correct is in het aanzicht van art 5ter huurwetgeving, maar aan de andere kant kan de verhuurder bij discussie ook gewoon beslissen dat jullie contractbreuk plegen, naar het vredegerecht stappen en drie maanden opzeg en drie maanden verbrekingsvergoeding bekomen....vooraleer het pand opnieuw te huur te plaatsen.

Het is niet mijn gewoonte om immokantoren en "inbreuken" op 5ter te verdedigen doch hier zit er wel een logica in die iedereen tijd bespaart zonder excessieve kosten.

DolceVita
Topic Starter

#5 , 08 mar 2011 09:17

Ik pleeg geen contractbreuk want in het contract staat er dat als er een nieuwe huurder gevonden wordt door de huidige huurders er geen kosten betaald moeten worden.
Toen ik daar bijna 2 jaar geleden gaan wonen ben heb ik geen enkele kost betaald voor het opstellen van een contract. ik begrijp dus niet waarom nu wel.

Voor mij hoefde een nieuw contract niet, hij kon ook gewoon het oude contract + een addendum gemaakt hebben.
Hij heeft gewoon een volledige nieuw contract opgemaakt omdat ik dan terug voor 3 jaar vastzit.

Mijn visie is ofwel het oude contract + addendum + de €100 die het immokantoor vraagt
ofwel een volledig nieuw contract maar dan zonder kosten.
Heb ik hier een punt of niet?

Vandebos

#6 , 08 mar 2011 09:56

Een addendum is betwistbaar voor de rechtbank. Zuiver theoretisch is een nieuw contract nodig.

Het vinden van een nieuwe huurder en het kwijtschelden van kosten is een clausule die erop slaat dat de verhuurder geen wederverhuringsvergoeding zal vragen als de huidige huurder een nieuwe huurder vindt die voor hem aanvaardbaar is. In theorie kan de verhuurder dus weigeren u te aanvaarden als nieuwe huurder, u de verbrekingsvergoeding aanrekenen, al dan niet via de rechtbank en vervolgens het pand opnieuw te huur stellen.

Voor €100 zou ik niet roeren in dat potje.

Terug naar “Huren”