Ik woon, in april 9 jaar, in dezelfde woning met dezelfde vervelende huisbaas.
Sinds ongeveer 7 jaar ben ik zo een beetje aangesteld als verantwoordelijke.
Als er appartementen vrij kwamen, stelde ik die te huur en ontving ik de kandidaten.
Als er iets in dit gebouw kapot was, repareerde ik het of wanneer ik het niet kon, liet ik het repareren (steeds met goedkeuring van huisbaas).
Ik stelde een beurtrolsysteem op voor het kuisen van gangen en onderhoud van de tuin.
Te pas en te onpas moet ik buren aanspreken om bv de deur op nachtslot te doen, geen nachtlawaai te maken, hun beurtrol uit te voeren enz.
Kortom, ik weet wat te doen hier!
In ruil voor deze diensten, moet ik de huur van mijn garage niet betalen (40 euro).
Dit is een modelinge afspraak met de huisbaas.
Het appartement waar ik woon, en alle anderen ook, vertonen zeer ernstige gebreken.
Schimmel en paddestoelenvorming in slaapkamer en gangen, electriciteit die onveilig is, koperen waterleidingen, ach, noem maar iets op en ik zal positief antwoorden.
Offertes die ik laat maken om herstellingen uit te voeren zijn steevast veel te duur;
2 Weken geleden had ik een telefonsich onderhoud met de huisbaas omdat er in april 2 appartementen vrij komen. Voor de 7000ste keer hadden we het over de blijvende problemen in de appartementen.
Hij werd zeer vies gezind en belde toen ik niet thuis was terug.
Op het antwoordapparaat zei hij me dat zijn dochter, die een immo kantoor heeft, de verhuring van de appartementen wel op zich zou nemen want dat zij het professioneel kon doen.
Tevens zei hij dat hij er over dacht om zijn dochter aan te stellen als syndicus en dat wij, als huurders, dan ook hiervoor moeten betalen.
In eerste instantie dacht ik dan ook: prima, laat haar alles maar overnemen dan ben ik er van af.
Maar nu zitten we wel met de volgende vragen:
- in onze huurcontracten staat niets over een syndicus, laat staan over de prijs ervan: kan hij dit zomaar invoeren?
- Wat kan en mag zo'n syndicus aanrekenen?
- Moeten we dan voor alles wat hier kapot is, gaan aankloppen bij de syndicus?
- Gaat zij het beurtrolsysteem opstellen en effectief controleren of dit gedaan word?
Kan iemand mij zeggen of hij dit zomaar kan doorvoeren?
Alvast bedankt