waterschade in kelder door nalatigheid verhuurder

martizio
Topic Starter

waterschade in kelder door nalatigheid verhuurder

#1 , 07 mar 2011 17:39

Een tijdje geleden is het expansievat in de kelder gesprongen , dit was snachts en heel de kelder is onder water gelopen, 30cm hoog..
Vermits er heel wat spullen in de kelder lagen is alles naar de vaantjes. Wij hebben s morgens dadelijk foto's genomen en door gestuurd naar onze verzekering.
Hij vertelde ons dat er een expertise kwam vooral eer ze ons de schade zouden vergoeden. Zo gezegd zo gedaan , hij is zelf gekomen omdat die mannen het de druk hadden.
Voor hem was er geen probleem want de zaak was duidelijk, de huisbaas heeft da vat van de verwarming niet onderhouden en daardoor was er gat in gekomen. We hadden hem ook al verschillende keren gezegd dat er zoveel water uitkwam en dat we zeker drie emmers per dag moesten leegmaken :evil:
Ondertussen is dit van 28 december geleden en nog steeds zijn we niet vergoed.
Vorige week kontakt gehad met de verzekering en hij zei dat de huisbaas het niet had aangegeven aan zijn verzekering.
Ik bel hem op en hij beweert dat ik het aan mijn verzekering moet aangeven !!! Wat ik gedaan heb!!

Kan iemand mij misschien uitleggen wat hier gebeurt? Of welk is de wet hierrond?
Moet mijn verzekering mij niet vergoeden, ik betaal toch aan hun??
Het is ook niet mijn schuld dat da vat gesprongen is,heb mijn verwarming nog maar net laten reinigen en afstellen!!
martizio

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 07 mar 2011 17:57

U dient zich bij uw verzekering aan te dienen om te informeren naar de stand van zaken in uw dossier. Wat de huisbaas wil doen met zijn centen is zijn zaak...

martizio
Topic Starter

#3 , 07 mar 2011 18:31

dat heb ik gedaan, zij zijn er nog niet uit welke verzekering moet betalen is het antwoord!

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 mar 2011 19:41

Iets zegt me dat u waarschijnlijk toch deels verantwoordelijk bent voor deze waterschade.
Als een expansievat stuk springt, kan daar hooguit een paar 100 liter water uitkomen, nl de inhoud van de diverse radiatoren en de leidingen. Doordat er al een verlies was van ongeveer 3 emmers per dag, hebben jullie waarschijnlijk de kraan op de vulleiding laten openstaan. Vandaar dus dat er 30 cm water in de kelder stond. Een dergelijke hoeveelheid is onmogelijk bij een gesloten vulkraan.

martizio
Topic Starter

#5 , 08 mar 2011 10:27

Wat bedoelt u met de vulkraan?? Als de hele verwarming niet zo versleten en slecht onderhouden is ,is niet mijn fout als huurder! Het enige wat ik doe is de verwarmingsketel onderhouden en terug laten afstellen eens per jaar zoals in het kontract voorgeschreven staat!
Achteraf is zelfs gebleken dat het expansievat verkeerd geinstalleerd was! Ze hebben het weg genomen en alles werkt weer!
Ik betaal me blauw aan stookolie en heb nog nie warm!
Dan worden mijn persoonlijke bezittingen, diepvries,droogkast en allerlei vernield door da water en ik zou verantwoordelijk zijn,aub hè

Vandebos

#6 , 08 mar 2011 10:50

Maar mava heeft gelijk, een lek in het expansievat kan als de bijvulkraantjes gesloten zijn enkel het water uit het verwarmingscircuit laten weglekken. Expansievaten zijn niet gemaakt om tegen de constante druk van de klassieke watertoevoer bestand te zijn.

In feite had u reeds enige tijd geleden de verhuurder aangetekend in gebreke dienen te stellen wegens niet opgeloste problemen met de verwarming. Dan had u nadien, het goede huisvaderprincipe uit de gemene huurwetgeving respecterend het defecte vat kunnen laten vervangen door een reparateur op zijn kosten.

In de link in onderschrift vindt u een artikel "wie doet wat.pdf" terug dat deze problematiek perfect uitlegt.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 mar 2011 11:14

Als Uw verzekering van oordeel is dat het een gevolg is van nalatigheid van Uw huisbaas, dan moeten zij hem direct aansprakelijk stellen. Indien Uw huisbaas verzekerd is zal hij zijn verzekering zelf wel snel genoeg op de hoogte brengen.

martizio
Topic Starter

#8 , 08 mar 2011 20:38

mr lanox, deze bevestiging heb ik vandaag gehad! zij worden aansprakelijk gesteld, mijn huisbaas heeft zelf opgebeld naar mijn verzekering. Hij dacht dat hij alleen aansprakelijk was voor de ruwbouw... euhmmm

Terug naar “Huren”