huurder failliet - huurwaarborg?

witje
Topic Starter

huurder failliet - huurwaarborg?

#1 , 08 mar 2011 21:52

Mijn huurder (handelshuur) is failliet.
Hij stond natuurlijk huur achter.
Ik deed aangifte van schuldvordering voor de achterstallige huurgelden, maar vergat daarbij de huurwaarborg terug te eisen.
Nu is hij verschoonbaar verklaard en vraagt zijn huurwaarborg terug.

Kan dat? (achter mijn huurgeld heb ik namelijk kunnen fluiten)
De huurwaarborg stond op een rekening op zijn naam, met een zin "dat de waarborg niet mag worden terugbetaald zonder akkoord van de verhuurder"

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 10 mar 2011 10:22

“Art.80...De rechter-commissaris doet aan de rechtbank in raadkamer mededeling van de beraadslaging van de schuldeisers over de verschoonbaarheid van de gefailleerde...Behalve in geval van gewichtige omstandigheden, met bijzondere redenen omkleed, spreekt de rechtbank de verschoonbaarheid uit van de ongelukkige gefailleerde die te goeder trouw handelt...Art.82.Indien de gefailleerde verschoonbaar wordt verklaard, kan hij niet meer vervolgd worden door zijn schuldeisers...”(8 AUGUSTUS 1997. - Faillissementswet).

‘Hij stond natuurlijk huur achter’

Krachtens voornoemd art.82 kan de gefailleerde echter niet meer vervolgd worden wegens achterstallige huur door zijn schuldeisers. Hij kan m.i. nog vervolgd worden wegens andere huurschulden dan achterstallige huur
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Huren”