Niet geregistreerd huurcontract

Ypres
Topic Starter

Niet geregistreerd huurcontract

#1 , 11 mar 2011 12:02

Beste,

Binnen twee weken teken ik de koopovereenkomst van een klein appartement.
Het appartement is momenteel verhuurd, een schriftelijk contract dat loopt van 1 juli 2010 tot 1 augustus 2011. Dat contract is niet geregistreerd en beantwoordt ook niet aan al de vereisten van een goed contract.
Het appartement heeft dringend structurele werken nodig, en ik wil die dan ook liefst onmiddellijk doen. Het lijkt me heel onwaarschijnlijk dat het appartement zelfs in de staat waarin het zich bevindt nog verhuurd mag worden. De boiler is oud en hangt schots en scheef, als eigenaar wil ik daar geen enkel risico in lopen en dat liefst grondig aanpakken.
Ik heb reeds gesproken met de huidige huurder, en hem verteld dat ik van plan zodra ik eigenaar ben het appartement volledig op te knappen. Uiteraard wil ik hem niet zo maar op straat zetten en of hem problemen bezorgen. Hij is zelf echter heel weinig in het appartement, daar woont nu vooral zijn broer. Hij liet verstaan dat de toestand zoals hij was hem wel beviel en hij liefst daar nog een tijd kan blijven. Het appartement is dan ook voor weinig geld verhuurd, hoewel ik zelf het nog altijd veel vind voor de staat waarin het zich bevindt.
Het is een beetje een louche bedoenig vrees ik. Het is ook amper bemeubeld, er staan wat dozen en een bed. Het is duidelijk niet bewoond met de intentie er een 3-6-9 contract van te maken en er blijvend te wonen.
Ik zit een beetje verdeeld tussen aan de ene kant wil ik menselijk zijn , maar aan de andere kant wil ik geen enkel risico lopen als eigenaar, en natuurlijk wil ik ook het appartement opknappen en opnieuw verhuren, met geregistreerd contract en aan een correcte prijs.
Ik heb drie vragen:
1: kan ik op basis van het niet geregistreerd contract de huurder vragen eruit gaan zodra ik eigenaar ben?
2: of moet ik met aangetekend schrijven hem drie maanden de tijd geven?
3: wat met de werken die volgens mij niet kunnen wachten, bestaat er iets als een huurinpsectie die kan aantonen dat een pand niet meer verhuurd mag worden in de omstandigheden waarin het zich bevindt?

Hartelijk dank voor uw reactie

Met vriendelijke groet,

Ypres

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
justwanttomove

#2 , 11 mar 2011 12:12

aangezien het om een contract met vaste duur gaat, ga je dit contract ook moeten naleven als je de nieuwe eigenaar bent. Opzeggen zou ik dus niet echt aanraden als je tenminste niet van plan bent om er zelf te gaan wonen.

Er is echter wel een wet die zegt dat dringende werken voor de veiligheid mogelijk gemaakt moeten worden door de huurder. Ik zou eerder dat pad bewandelen

Ypres
Topic Starter

#3 , 11 mar 2011 12:32

dat vermoedde ik al, is op zich niet zo'n probleem want ook een overzichtelijk termijn,
dank voor uw snelle reactie, dus geregistreerd of niet maakt niets uit voor de geldigheid van het contract?

Reclame

Terug naar “Huren”