Overlast buren - Illegaal doorverhuren

Femangel
Topic Starter

Overlast buren - Illegaal doorverhuren

#1 , 15 mar 2011 12:04

Hallo iedereen,

Ik zit al lange tijd verveeld met de overlast veroorzaakt door mijn bovenbuurvrouw.
Het is alle dagen wel iets! Ofwel is er een wild feestje aan de gang, anders is het klinkende ruzie en hoor je de huisraad door de kamer gesmeten worden, nog op andere momenten is het de hond die loopt te blaffen tot midden in de nacht.
Wij zijn ondertussen al een jaar lang in overleg met de wijkagent aan het proberen de situatie leefbaar te maken, helaas trekken ze zich hier niets van aan.

De laatste weken echter is het probleem volledig aan het escaleren, wat wij in eerste instantie wat vreemd vonden omdat wij zelf hadden gezien dat mevrouw halfweg februari aan, het verhuizen was. Nu hoor ik je denken hoe kan het dat er zon lawaai is uit een appartement dat in principe blijkt leeg te staan?? Nu hier begint het schoentje écht te wringen...

Mijn vermoeden was onmiddelijk dat de vrouw in kwestie het appartement nu onderverhuurt aan jongeren die er blijkbaar dagelijks feestjes bouwen.
Gisteren heb ik terug contact opgenomen met de wijkagent, die bevestigde idd dat mevrouw sedert februari ingeschreven staat op een ander adres, echter is ze nooit uitgeschreven op haar vorig adres, noch is er een nieuwe inschrijving geweest in dat pand. De wijkagent zei dat mijn vermoeden wellicht klopte MAAR dat ik hier helemaal NIKS aan kan doen.
Reden hiervoor is a) dat het een zaak zou zijn van justitie en niet van politie en b) enkel de verhuurder van het betreffende pand kan hier iets aan doen en dit aanklagen.

De huisbaas van het pand hierboven is eveneens mijn huisbaas, en dus de verantwoordelijkheid zou bij hem liggen.
Ik heb hem aangesproken over mijn vermoedens en over het feit dat de situatie voor ons gewoon niet meer leefbaar is en hij zei kortaf dat het hem weinig kon schelen, dus de enige persoon die hier iets aan kan doen, trekt het zich niet aan!

Nu zit ik net in men laatste jaar huur van een driejarig contract en kan ik dus wettelijk gezien niet vertrekken zonder een schadevergoeding.

Mijn vraag is dus: a) Kan ik eisen dat, indien de huisbaas zijn verantwoordelijkheid hiervoor weigert op te nemen, hij een papier ondertekent waar hij in verklaart dat we zonder opzeg en zonder schadevergoeding het pand mogen verlaten zodra we een nieuwe woonst vinden? (ik wil namelijk zo snel mogelijk weg, ik ben de overlast gewoon beu en voel me moegetergd)
b) kan ik weigeren de huur te betalen (of de huur op een geblokkeerde rekening zetten) tot dat de verhuurder het probleem naar behoren oplost?

Ik ben de situatie echt meer dan beu, maar zou het niet eerlijk vinden dat NOG eens de dupe zou worden, tenslotte leef ik al twee jaar onder het lawaai, en nu zou IK nog eens moeten gaan betalen om te kunnen ontsnappen aan de overlast dit vind ik echt niet meer normaal!

Heeft er iemand tips voor deze situatie, of weet je waar ik terecht kan? (kom aub niet aanzetten met de huurdersbond, want daar kan je als voltijds werkende mens helemaal niet terecht!)

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 15 mar 2011 14:32

Om te beginnen, heeft de politie vaststellingen komen doen van deze geluidsoverlast? Dat wil zeggen dat er toch al een lijst van PV's of meldingen dient te zijn.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 mar 2011 15:20

eventjes punt per punt
- De overlast ... hier kan de politie tegen optreden als geluidsoverlast op basis van gemeentelijk politiereglement of GAS regels of wet op geluidshinder.
- Onderverhuren is een contractueel iets... ofwel is het verboden en kan de verhuurder optreden ofwel niet.
- Wijkagent zegt dat ze ergens anders ingeschreven staat wil zeggen dat ze NIET meer ingeschreven is op pand boven u. Tevens dat er blijkbaar niemand is ingeschreven.
- De huisbaas zal dus nog wel zijn huur krijgen. Hij heeft hier wel een mogelijk tweede reden want de dame gebruikt het appartement niet meer als haar woning en blijkbaar ook niemand anders.
-Probleem is dat de huisbaas idd niet aansprakelijk kan gesteld worden. Hij is niet aansprakelijk voor het gedrag van anderen noch voor het ongestoord genot van uw woning. Mogelijk toch een been omdat hij ook de verhuurder is van het appartement boven u .... maar zoals reeds gezegd dat zijn contractuele elementen en dus
- Twee jaar en heeft de politie enige vaststelling gedaan gedurende die periode?

Reclame

Terug naar “Huren”