Mijn situatie is als volgt:
Sinds 1 april 2008 huur ik een winkel. Deze is op het gelijksvloers.
Nu komt de bovenliggende duplex vrij - als woning dus - en wil ik die bijhuren als opslagruimte.
Het huidige huurcontract is een handelshuur. Mijn boekhouder zegt dat ik het bovendeel kan huren als privé, en dan toch die kost kan inbrengen.
Maar dat lijkt me vreemd. Is dit correct? Valt de hele huur dan toch niet automatisch onder de handelshuur? En is dit mijn probleem, of dat van de verhuurder?
Nu stelt de verhuurder voor om het hele pand "in privé" te verhuren. Dit uiteraard omdat hij dan ontsnapt aan de hogere belasting op handelshuur.
Echter, we hadden al een mondelinge overeenkomst om het geheel in handelshuur te doen. Om er maar gelijk de cijfers bij te gooien, het gelijksvloers huur ik voor 550 Euro + forfait energie van 50 Euro. De totale huurprijs zou 1000 Euro zijn, kosten supplementair. Dit is hetzelfde als waarover we een mondelinge overeenkomst hadden gemaakt binnen het kader van handelshuur.
Het pand heeft als bestemming woning, waarbij het gelijkvloerse deel als commercieel pand gebruikt mag worden.
Nu heb ik nog maar weinig ervaring met immo-contracten, huurcontracten, belastingregulering, etc...
Mocht iemand me eens zijn/haar visie kunnen geven, zou ik daar zeer dankbaar om zijn.
Bij deze dus alvast bedankt!