Geachte
Mijn goede vriendin heeft enige tijd samengewoond. Helaas is dit slecht geëindigd en zal zij binnenkort het appartement verlaten. De medehuurder blijft in het appartement wonen en heeft intussen een nieuwe huisgenoot gevonden. Hij zal het contract mee overnemen. Er is een meningsverschil in verband met het overhandigen van de sleutel. De medehuurder eist dat mijn vriendin de dag van de verhuis de sleutel aan haar overdraagt. Mijn vriendin vindt dit goed maar wilt dan ook wel diezelfde dag haar waarborg terug krijgen. De medehuurder weigert dit en wilt de waarborg pas een maand later in verschillende schijven terug betalen. Ik moet hier wel bij vermelden dat de waarborg niet op een aparte rekening staat. De eigenaar heeft deze in ontvangst genomen (dit is ook zo opgenomen in de contracten).
Mijn concrete vraag: kan de medehuurder stellen dat zij de waarborg later terug zal betalen, lang na het overhandigen van de sleutels ?
Mits beide partijen, door het bestaande conflict, moeilijk kunnen onderhandelen en beide weinig water bij de wijn willen doen ben ik op zoek naar de feiten. Wat zegt de wet hier over ?
Met vriendelijke groeten