huurcontract garage

cdadanny
Topic Starter

huurcontract garage

#1 , 20 mar 2011 13:55

op 1 januari sluit mijn zoon ( woonde bij zijn vriendin ) een éénjarig huurcontract af voor een garage box . vooropzeg is 2 maanden .
Doch de relatie is spaak gelopen op 10 januari en sindsdien woont die terug bij ons thuis. Ik heb een aangetekende brief gestuurd waarin ik de opzeg bekendmaakte. nu is mijn vraag of ik verplicht ben de garage te blijven betalen tot het einde van het jaar of niet ? Met dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 20 mar 2011 14:25

Gemeen huurrecht is van kracht bij huur garage.
Art. 1737. Indien de huur bij geschrift is aangegaan, eindigt zij van rechtswege wanneer de bepaalde tijd verstreken is, zonder dat een opzegging is vereist.
Aangezien het hier gaat om een garage kan art 1758 niet ingeroepen woerden.

Het lijkt me het meest raadzame om met de verhuurder contact op te nemen en te trachten een onderlinge afspraak te regelen. Garageverhuur persoonlijk kennende heeft de verhuurder hoogstwaarschijnlijk een wachtlijst met kandidaat huurders.

cdadanny
Topic Starter

#3 , 20 mar 2011 20:35

ja maar wat kan er gebeuren als ik de maandelijkse som niet meer betaal , buiten dat ik de borg van 150 euro verlies ? indien ik tot einde jaar betaal verlies ik 360 euro

mvg

Reclame

Vandebos

#4 , 20 mar 2011 21:08

Bij een principieel verhuurder loop je het risico het te mogen gaan uitleggen op het lokale vredegerecht. Een contract van bepaalde duur is in principe enkel opzegbaar middels de voorwaarden voorzien in het contract. Dat is juist de bedoeling van een contract van bepaalde duur; zowel verhuurder als huur de zekerheid geven dat hun contract voor de looptijd ervan onaantastbaar is.

Gevolgen? Dat u veroordeeld wordt tot het betalen van het huurgeld voor de resterende looptijd van het contract, de gerechtskosten en mogelijke rpv vergoeding. Dat is meer dan €150...

Stap naar die verhuurder toe, leg de situatie uit en tracht een akkoord te vinden. Je bent niet de eerste noch de laatste en niet alle verhuurders zijn onmensen zonder begrip...

Terug naar “Huren”