Contract verbreken wegens eigen bertrekking

tittytwister
Topic Starter

Contract verbreken wegens eigen bertrekking

#1 , 18 mar 2011 13:05

Weet iemand hier raad mee?

Mijn ouders verhuren een huis, maar had er graag zelf ingetrokken met mijn vriendin.

In het eerste huurcontract stond vermeld dat de huurder (mits opzeggingstermijn)
het huis moest verlaten wanneer, mijn ouders of kinderen in het pand zouden komen wonen.

Bij het vernieuwen van het contract werd deze closule door mijn ouders verwijderd.

Doch lees ik nergens of dit iets veranderd aan de zaak.
Alles lijkt me alsof de regel standaard in de wet vermeldt wordt en de huurder na 6 maand het pand moet verlaten.
Er wordt nergens gesproken of dit al dan niet in het contract moet vermeld staan.

Weet iemand of deze regel veranderd als het niet meer in het huurcontract vermeld staat?

Bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
justwanttomove

#2 , 18 mar 2011 13:23

dit moet niet in het contract vermeld staan om van toepassing te zijn.

wel heel duidelijk in de opzegbrief vermelden wie het pand komt bewonen (naam) en in welke hoedanigheid deze familie is van de verhuurders

Vandebos

#3 , 18 mar 2011 14:12

Over welk type van contract hebben we het hier, een contract van bepaalde duur of een negenjarig contract?

Reclame

tittytwister
Topic Starter

#4 , 18 mar 2011 14:56

Welk contract er exact is weet ik niet.
Ik vermoed een negenjarig contract.
Maar dat moet ik even navragen bij mijn ouders.

Ik had louter de discussie met mijn vader of de regel al dan niet wegvalt
wanneer het in het contract niet meer vermeld wordt.
Hij denkt dat na het schrappen hiervan de regel niet meer kan worden toegepast.
Hij stelt zich anders de vraag, waarom moet je nog een contract opmaken
als de regels er toch niet hoeven in te staan...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 mar 2011 22:41

les deze brochure ook eens lost veel vragen op
http://www.just.fgov.be/img_publications/pdf/21.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

tittytwister
Topic Starter

#6 , 19 mar 2011 16:11

Intussen had ik deze brochure reeds gelezen.
Maar zoals reeds gezegd, er staat nergens geschreven wat er met het contract gebeurt indien je dit eruit schrapt.

Vandaar mijn vraag

Turaki

#7 , 19 mar 2011 16:35

Wetgeving gaat boven contract. Opzeg voor eigen betrekking of van familie staat in de wet, dus moet niet in contract staan.

Vandebos

#8 , 19 mar 2011 17:47

Klopt. Met dien verstande dat overeenkomstig art. 3§2 verhuurder en huurder wel contractueel uitdrukkelijk kunnen overeenkomen dat de verhuurder afziet van dit recht. Dit moet dan letterlijk in het contract zijn opgenomen.

tittytwister
Topic Starter

#9 , 21 mar 2011 12:56

Ok,

dus als ik het goed begrijp is het eigenlijk omgekeerd?
De wet staat dus boven het contract.
Wanneer er niets vermeld wordt in het contract, heeft de wet de bovenhand.
Enkel wanneer je uitdrukkelijk vermeldt dat je van deze regel afziet, vervalt de regel.
Maar als er niet over gesproken wordt, heeft de wet de bovenhand.

Begrijp ik het goed?

Vandebos

#11 , 21 mar 2011 14:04

klopt.

Gelet op het feit dat er geen antwoord werd gegeven op mijn eerdere vraag wens ik wel te benadrukken dat er een gedegen onderscheid is tussen een contract van bepaalde duur en een negenjarig contract.

Voor een contract van bepaalde duur is de specifieke vermelding niet nodig, voor een contract van bepaalde duur (drie jaar of minder) daarentegen juist wel.

Terug naar “Huren”