bezoekrecht bij verkoop appartement

luca8000
Topic Starter

bezoekrecht bij verkoop appartement

#1 , 21 mar 2011 07:59

gisterenavond heb ik de huisbaas op bezoek gekregen :

wij gaan verhuizen, aangetekende brief werd verstuurd met verwittiging dat we de 3 maand opzeg laten ingaan vanaf 1 april en eindigend bij ons vertrek op 30 juni 2011.

Nu is de huisbaas gisterenavond om 20u10 (zondag 20/03/2011) langsgeweest, zonder verwittiging vooraf zelfs, met verzoek om het appartement eens te laten zien aan kandidaat huurders .

Ik denk dat het niet kan dat men op zondag daarvoor mag langskomen.

In het contract staat ofwel 3 x 2 u ofwel 2 x 3 uur per week.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 21 mar 2011 09:42

Die men in gemeenschappelijk akkoord afspreekt. Overleg hierover met de eigenaar als er geen vaste data in uw contract staan. Bij gebrek aan een akkoord volstaat een eenvoudig verzoekschrift aan de vrederechter met hierin 2 periodes van drie uur per week. Zorg ervoor dat één periode 's avonds tijdens de week en één periode in de namiddag tijdens het weekend valt en u zal geen problemen hebben.

luca8000
Topic Starter

#3 , 21 mar 2011 12:46

ik meen ook dat een bezoek aan het appartement op zondagavond niet kan , en hier was het zelfs niet aangekondigd op voorhand !
Kan ik dat in de toekomst weigeren, indien er een verzoek komt tot bezoek met kandidaat-huurders op zondag(avond) ?

Reclame

Turaki

#4 , 21 mar 2011 13:51

Indien in uw contract staat dat u dan bezoek moet toelaten, niet. Anders wel.
Neem best wel zo snel mogelijk contact op met uw verhuurder om af te spreken wanneer bezoek kan, rekening houdend met Vandebos zijn voorstel.

Vandebos

#5 , 21 mar 2011 14:15

Het contract zal hierbij doorslaggevend zijn. de daarin gemaakte afspraken zijn bij gebrek aan wetgeving bindend.

luca8000
Topic Starter

#6 , 21 mar 2011 17:33

het contract vermeldt : de verhuurder heeft het recht het goed op afspraak te bezoeken; 3 maand voor de vervaldag van de huurovereenkomst of ingeval het goed te koop gesteld wordt, zal de verhuurder het recht hebben aanplakbrieven aan te brengen op het gehuurde goeden het vrij en volledig te laten bezoeken, minstens 2 dagen per week en dit gedurende 3 uren per dag, in gemeen overleg vast te leggen.

- dus heeft hij wel het recht 2 dagen voor max 3 uren per week, ( er is geen melding of zondag al of niet mag ???)
- en ik meen dat ik enkel eigenlijk kan vanaf de eerste dag van de 3 maand vooropzeg , zijnde dus 1 april (periode opzeg 1 april tot 30 juni).

Vandebos

#7 , 21 mar 2011 19:43

2*3 uur per week te beginnen drie maand voor het einde van de overeenkomst. Als jij aangetekend voorstelt deze bezoek momenten te plaatsen op woensdag van 18.00 tot 21.00 en de zaterdag van 14.00 tot 17.00 zal het voor hem byzonder moeilijk zijn andere andere uren gedaan te krijgen.

Ik zie nergens waarom zondag niet zou kunnen. Voor een immokantoor kan dat problemen geven, voor een privépersoon niet.

luca8000
Topic Starter

#8 , 21 mar 2011 21:53

bestaat er ergens een modelbrief voor deze afspraakregeling ; voor die 2 x 3 uur per week : moet hij dan nog effectief een afspraak maken als er iemand wil komen kijken. Ik kan me niet voorstellen dat we gedurende 3 maand aan ons appartement gekluisterd zitten, niet wetende of er al of niet iemand komt kijken tijdens die bewuste dagen en uren ?

Vandebos

#9 , 21 mar 2011 22:43

Het is ofwel gedurende de gehele week beschikbaar zijn voor afspraken die bv 24 uur op voorhand worden gemaakt of gedurende 3 maanden 2* per week een dvd sessie organiseren. De keuze is aan jullie.

Een opzeg gaat met nu eenmaal met bepaalde verplichtingen gepaard en dit is één ervan.

Maak je keuze en post ze, dan maak ik er wel snel een duidelijk briefje rond.

luca8000
Topic Starter

#10 , 28 mei 2011 08:41

kan het dat huisbaas een afspraak maakt om de volgende dag het appartement te komen bezichtigen met kandidaat-huurders en dan finaal op de dag zelf zijn kat stuurt , enkel de kandidaat-huurders staan aan de deur.
Kan je weigeren om ze binnen te laten ? Denk toch dat huisbaas telkens moet mee zijn ?

jefke007

#11 , 28 mei 2011 11:00

kan het dat huisbaas een afspraak maakt om de volgende dag het appartement te komen bezichtigen met kandidaat-huurders en dan finaal op de dag zelf zijn kat stuurt , enkel de kandidaat-huurders staan aan de deur.
Kan je weigeren om ze binnen te laten ? Denk toch dat huisbaas telkens moet mee zijn ?

Ik denk dat ook dat dat niet kan. Als huurder ben je zeker al niet verplicht om de toekomstige potentiele huurders te woord te staan (= aan werken zonder vergoeding in opdracht van de huisbaas ).
Je kan natuurlijk van die gelegenheid gebruik maken om het huis eens heel negatief door te lichten, de volgende keeer zal de huisbaas er zeker bij zijn.

Terug naar “Huren”