Elke 10 jaar behangen en verven?

D_Pypops
Topic Starter

Elke 10 jaar behangen en verven?

#1 , 19 mar 2011 19:47

Ik heb van iemand gehoord dat de verhuurder elke 10 jaar het verhuurde pand moet herbehangen of verven. Klopt dit? Er staat alleszins niets hiervan in mijn huurcontract.

Heb ook een andere vraag: hoewel in mijn overeenkomst staat dat ik als huurder moet instaan voor huurlasten, heeft de huisbaas in het begin gezegd dat hij dit zou betalen. Al jaren betaalt hij dan ook, maar nu eist hij opeens dat ik ze moet betalen. Mag dat zomaar?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 mar 2011 19:55

huurwetgeving
http://www.just.fgov.be/img_publications/pdf/21.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
met huurlasten wat bedoelt de verhuurder
Welk type huurcontract heb je

Vandebos

#3 , 19 mar 2011 20:04

Eigenlijk een veel circulerende misinterpretatie van de algemene regel die stelt dat wanneer behang dat langer dan 10 jaar hangt vervangen wordt door de verhuurder deze de kosten hiervan niet kan verhalen op de huurder. Het behang heeft zijn levensduur vervult...

Reclame

D_Pypops
Topic Starter

#4 , 19 mar 2011 21:00

De lasten waarvan sprake: water en gas.

Type contract: woninghuur, oorspronkelijke duur 1 jaar, stilzwijgend verlengd

Franciscus

#5 , 19 mar 2011 21:53

... in mijn huurcontract staat... dus ja hij mag dat vragen en zelfs ik dacht 5 jaar teruggaan.
Hebt u een aparte meter voor beide???

D_Pypops
Topic Starter

#6 , 20 mar 2011 02:18

Duidt het feit dat de huisbaas jarenlang die lasten heeft betaald (na mondeling akkoord) dan niet minstens op de stilzwijgende aanpassing van de huurovereenkomst op dat vlak?

EvilFreD

#7 , 20 mar 2011 07:08

stilzwijgende aanpassing
Bestaat dat ook al?
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Vandebos

#8 , 20 mar 2011 13:25

Als niet in de huurovereenkomst staat dat hij deze kosten jaarlijks dient op te vragen kan hij volgens de letter van de wet zelfs tot vijf teruggaan, volgens een recent cassatiearrest tot 10 jaar. (uitspraak was op 11/01/2011)

mava105

#9 , 20 mar 2011 15:23

En hoe zit het nu met het herbehangen om de 10 jaar?. Je zal maar pech hebben om juist op dat tiende jaar huurder te zijn. :roll:

Vandebos

#10 , 20 mar 2011 15:30

En hoe zit het nu met het herbehangen om de 10 jaar?. Je zal maar pech hebben om juist op dat tiende jaar huurder te zijn. :roll:
Eigenlijk een veel circulerende misinterpretatie van de algemene regel die stelt dat wanneer behang dat langer dan 10 jaar hangt vervangen wordt door de verhuurder deze de kosten hiervan niet kan verhalen op de huurder. Het behang heeft zijn levensduur vervult.

Herbehangen om de 10 jaar hoeft dus niet... Trouwens in de meeste huurhuizen wordt er enkel nog herschilderd... Kwestie van muren met 15 lagen behangpapier te vermijden...

D_Pypops
Topic Starter

#11 , 21 mar 2011 11:01

stilzwijgende aanpassing
Bestaat dat ook al?
Is het feit dat de huisbaas al meer dan 15 jaar instaat voor de lasten dan minstens geen onmiskenbare uitdrukking van de afwijkende wil van de partijen t.o.v. de huurovereenkomst op dat vlak?

Vandebos

#12 , 21 mar 2011 11:37

Je kan dat als argument aanhalen maar aangezien er een andere contractuele overeenkomst is kan de rechter evengoed besluiten dat vanaf heden de contractuele overeenkomst betreffende deze kosten geldt zonder terugwerkende kracht. Het feit dat het hier gaat om zuivere posten die enkel de bewoner van nut zijn speelt in uw nadeel. De verhuurder kan trouwens naar de ernstig gewijzigde kostprijs van deze nutsvoorzieningen wijzen en op basis hiervan eventueel een aanpassing van de huurprijs bekomen mocht de rechter oor hebben naar jouw argument.

Logis

#13 , 21 mar 2011 23:09

Vandebos,
Kan u achterhalen wat het nummer of referentie van dat cassatie-arrest is van 11/01/2011.

Dank bij voorbaat

Kohar

Vandebos

#14 , 21 mar 2011 23:36

Excuses, zat er een beetje naast. Bij deze de uitspraak in kwestie van het Grondwettelijk Hof...

Grondwettelijk Hof, Arrest nr. 6/2011, van 13 januari 2011

EvilFreD

#15 , 21 mar 2011 23:48

http://jure.juridat.just.fgov.be/view_d ... 82&lang=nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Terug naar “Huren”